14:31 1399/07/22


به گزارش مفتاح وبه نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام بلک با حضور در یکصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و قدردانی از دعوت به شورای شهر اصفهان در آستانه روز وقف اظهار کرد: اصطلاح وقف در قرآن گاهش به عنوان صدقه و گاهی با عنوان انفاق مطرح شده است.
وی افزود: اداره اوقاف امانتدار اموال وقفی و نیت واقفان است که بخشی از اموال و داشته‌های خود را در راه خدا تقدیم کرده‌ و آنها را متوقف کرده‌اند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان به دلیل بزرگی انسان‌ها وقف‌های زیادی به جای مانده است، ابراز داشت: امروز میراث دار 50 هزار رقبه در استان اصفهان هستیم که شامل واحدهای صنفی، تجاری، خدماتی، آموزشی، بهداشت و درمان، گردشگری، ورزشی، مذهبی، مسکونی و ... است.
وی اضافه کرد: از میان این حجم فراوان درصد قابل توجهی از موقوفات استان اصفهان در کلانشهر اصفهان است و از این تعداد موقوفه 800 نیت احصاء شده است.


وجود 20 هزار خانه وقفی در اصفهان
حجت‌الاسلام بلک با بیان اینکه نگاه واقفان بسیار ژرف بوده و همچون جامعه شناس دردها را شناسایی و درمان آن را با اختصاص اموالشان ارائه داده‌اند، افزود: در حال حاضر 20 هزار خانه وقفی، چهار هزار واحد تجاری موقوفه در اصفهان وجود دارد، ادامه داد: همچنین ۷۰۰ مرکز آموزشی، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های گردشگری، ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی فعال و بخشی از پارک‌ها موقوفه هستند.


وی با بیان اینکه برای همکاری با مدیریت شهری اصفهان به ویژه در بخش خدمات شهری بسته پیشنهادی ۱۵ موردی را آماده کرده‌ایم، اضافه کرد: در صورت تمایل شورای شهر این پیشنهادات را ارائه می‌دهیم تا مورد بررسی قرار دهند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با شهرداری منعقد کنیم.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در نظر داریم با اجرای پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان فرهنگ وقف را ترویج دهیم و بذری را در این زمینه بپاشیم، ابراز داشت: در حال حاضر موقوفات می‌توانند گره‌های ترافیکی زیادی را در شهرها بگشایند و برای احداث جاده‌ها و توسعه فضای سبز نیز بسیار کمک کننده باشند.


وی با بیان اینکه در نظر داریم پروژه‌های اقتصادی را به صورت سه جانبه در شهر اصفهان اجرایی کنیم، اضافه کرد: این پروژه‌ها می‌تواند پروژه‌های بهداشت و درمان، فضای سبز و ... باشد.


نگاه اوقاف در اصفهان تعاملی است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: نگاه ما تعاملی است و در نظر داریم در فضای تعاملی برای بهبود وضعیت کیفی مردم اصفهان قدمی برداریم.
وی در خصوص تعیین تکلیف زمین‌های وقفی منطقه حصه اظهار داشت: ما این بحث را داوطلبانه مطرح کردیم، اگر اراده‌ای برای حل این مشکل باشد ما آمادگی کامل را داریم که در قبال دریافت زمینی با توجه به اختیارات و مسئولیت‌های شرعی‌مان همکاری لازم را داشته باشیم.


حجت‌الاسلام بلک با بیان اینکه وقف مانند مادری بی منت آغوشش را برای مردم حصه باز گذاشته است، ادامه داد: در این زمینه شهرداری باید نسبت به ارائه خدمات به شهروندان منطقه حصه توجه داشته باشد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص به روز رسانی نیت واقفان ابراز داشت: خیران نمی‌خواهند کم کاری مسئولان را جبران کنند، در این زمینه ما به اهداف و نیات انها احترام می‌گذاریم، البته بهتر است نیت واقفان در راستای نیازهای روز جامعه باشد.

مطالب پیشنهادی