12:28 1399/07/13
به گزارش مفتاح و به نقل از  خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مصطفی قانعی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: اگر قرار بود به این زودی ها واکسنی برای ریشه کن کردن کرونا کشف شود، دنیا از سال 1960 درگیر آنفلوانزا نمی ماند و تا کنون آنفلوانزا ریشه کن شده بود.

او ادامه داد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، کشورهایی که تا به حال واکسن آنفلوانزا استفاده می کردند امسال از ماسک بهره گرفتند، مبتلایان به آنفلوانزای کمتری نسبت به سال های قبل دارند. این نشان می دهد که اثرگذاری ماسک بیش از واکسن آنفلوانزا بوده است.


آقای قانعی در خصوص فزونی آمار مبتلایان جوان و خردسال به کرونا در کشورمان گفت: این اتفاق می تواند به دلیل افزایش حجم انتقال ویروس در تجمع ها باشد به طور کلی هر تجمع یک موج ابتلا را به همراه دارد.

بندپی: تعطیلی پنج روزه کاری از پیش نمی برد

استاندار تهران از افزایش دو هزار نفری بستری شدگان کرونایی استان تهران در یک ماه اخیر خبر داد.
 انوشیروان محسنی بندپی در ارتباط تلفنی با استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: در 11 شهریور آمار بستری شدگان کرونایی استان تهران حدود 2800 نفر بود که این رقم در 11 مهر امسال به 4860 نفر رسید.


او ادامه داد: با روند افزایش مبتلایان کرونایی، آمار مرگ و میر هم به همین نسبت رو به فزونی است. به نظر بنده، اعمال محدودیت ها کمی دیر تعیین و اعلام شد، با توجه به پیش رو بودن تعطیلات مناسبتی، باید محدودیت ها به گونه ای باشد که از مسافرت های غیرضروری جلوگیری به عمل آید، تجربه ثابت کرده پس از هر تعطیلی با پیک کرونایی مواجه شدیم.


استاندار تهران با تأکید بر ظرفیت های مفید دور کاری، خواستار کاستن از حجم مسافران روزانه مترو و اتوبوس های سطح استان شد و افزود: در جلسه ای که يکشنبه با وزیر کشور داریم، قرار است طرح تداوم تعطیلی در شهر تهران و اعمال دور کاری را بررسی و مطالعه کنیم زیرا تعطیلی پنج روزه کاری از پیش نمی برد.


آقای محسنی بندپی از بررسی و تعیین نوع برخورد با خاطیان عمومی و کسانی که از ماسک استفاده نمی کنند در جلسه فردا وزارت کشور خبر داد و تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی دانشجویان و دانش آموزان همه دانشگاه ها و مدارس به صورت مجازی و اینترنتی در کلاس درس حاضر می شوند.
او در خصوص اعمال دورکاری و بهره مندی از یک سوم نیروها در ادارات هم گفت: اعمال دورکاری و بهره گیری از یک سوم ظرفیت نیروها در ادارات و سایر ارگان ها را هم در دستور کار داریم و به موقع مناسب اعمال خواهیم کرد.


مصطفی قانعی فوق تخصص ریه و متخصص داخلی نيز در خصوص بایدها و نبایدهای تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: به هیچ وجه استفاده از واکسن آنفلوانزا اجبار نشده، هرچند تزریق این واکسن ممکن است امکان ابتلا به کرونا را کاهش دهد و سبب شود بهبود یافتگان کرونایی برای دفعات بعدی، با کرونای خفیف تری مواجه شوند اما استفاده از این واکسن اجباري نیست.


عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نيز گفت: در شرایط فعلی 30 درصد از ظرفیت اکثر بیمارستان های کشور درگیر بیماری کرونا می باشد و با سپری کردن موج اول و دوم کرونا و خستگی پرسنل درمان، کمبود کادر درمانی به دلیل ابتلا به کرونا و سختی های مراحل رسیدگی به بیماران کرونایی، سپری کردن موج سوم کرونا را دشوارتر می کند.


او ادامه داد: در حقیقت با اپیدمی ممتدی که همواره کادر درمان را به کار می گیرد مواجه هستیم، دیگر صحبت از موج اول، دوم و سوم گذشته است.
دکتر قانعی متخصص ریه و رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نيز در خصوص تولید داروی ضد کرونا در کشور گفت: داروی ضد کو19 در کشورمان تولید شده و در حال حاضر در انتظار نتایج نهایی تست بالینی می باشد تا پس از آن در چرخه مصرف قرار گیرد.


او در مورد داروی Remdesivir (رمدیسیور) گفت: این دارو فقط می تواند شکایات و شدت ابتلا را کاهش دهد و بر روی کاهش مرگ و میر اثری ندارد.
دکتر قانعی تصریح کرد: شدت و ضعف ابتلا به کووید 19 به ژن افراد مربوط می شود.
اودرباره واکسن ایرانی کرونا گفت: از هفته آینده آموزش نحوه ساخت آن به واکسن سازها آغاز می گردد.

مطالب پیشنهادی