8:16 1399/06/04

به گزارش مفتاح وبه نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه توسعه روستایی به کاهش مهاجرت و افزایش ایجاد اشتغال و میل به زندگی در روستا منجر شده است، گفت: مهاجرت معکوس و کاهش مهاجرت از روستا به شهر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است.

 

علی رحمانی با بیان اینکه توسعه روستایی بر مبنای توجه به پنج مولفه، منابع طبیعی، زیربنایی، مدیریت منابع انسانی، کشاورزی، و فعالیت غیر کشاورزی است، افزود: توسعه روستایی مقدم بر توسعه شهری بوده که چنین اتفاق و دیدگاهی بسیاری از مشکلات کشور را کاهش می‌دهد.

 

به گفته وی اگر بخواهیم ضریب امنیت اجتماعی را بالا ببریم و بسیاری از حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید از توسعه زیرساخت‌های روستایی حمایت کنیم.

 

وی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی زیادی برای توسعه روستاها انجام شده یادآور شد: مدیریت صحیح برای اجرای این مطالعات نتایج خوبی را برای بهبود وضعیت روستایی به همراه خواهد داشت و مانع از افزایش شهرنشینی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نباید افزایش شهرنشینی عادی و ساده شود و حرکت مردم روستاها به شهر را باعث بروز مشکلات زیادی از جمله تغییر فرهنگ و ماهیت‌های زندگی بر پایه معیارهای ایرانی و اسلامی بیان‌ کرد و اظهارداشت: با افزایش شهرنشینی آسیب‌های زیادی به اجتماع وارد می‌شود که کاهش امنیت اجتماعی و افزایش ناهنجاری‌ها از جمله عواقب این موضوع است.

 

وی با بیان اینکه باید برای توسعه روستایی برنامه داشته باشیم و بی‌برنامگی باعث می‌شود مردم بر اساس سلیقه فردی اقدام کنند، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز ناشی از نبود برنامه در بخشی از روستاهاست که اگر برنامه‌ریزی و نقشه راه در این خصوص ترسیم شود بسیاری از ساختمان‌سازی و ساخت ارتفاع‌ها کاهش و به زندگی روستایی لطمه‌ای وارد نخواهد شد.

کاهش نظارت و افزایش تخلفات در روستاها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه برخی تخلفات در ساخت و سازهای روستایی اتفاق می افتد، تصریح کرد: با توجه به تغییر قانون از سال ۹۶ که درآمد ناشی از جرایم ساخت و سازهای غیرمجاز به خزانه واریز شده و با توجه به نبود امکانات، اعتبار و نیروی انسانی در دهیاری‌ها و بخشداری‌ها برای نظارت بر این تخلفات، نظارت‌ها کاهش یافته و در نتیجه تخلفات افزایش پیدا کرده است.

 

وی از تجدیدنظر در این قانون و بازگشت به وضعیت قبل از سال ۹۶ یعنی اختصاص درآمد این فصل به حساب شوراهای اسلامی بخش‌ها خبر داد و گفت: اختصاص این اعتبار به نهادهای محلی موجب استفاده از آن برای فعالیت‌های نظارتی خواهد شد و از این جهت، بسیاری از تخلفات با افزایش بازرسی‌ها کاهش می‌یابد.

 

وی یادآور شد: دهیاری‌های روستاها چارت تشکیلاتی قوی و نیروی انسانی گسترده‌ای ندارند و به همین دلیل امکان رسیدگی و نظارت با توان بیشتر وجود ندشته که البته با تصویب طرح چارت سازمانی کارکنان دهیاری‌ها و لایحه فعالیت دهیاران به منظور امنیت شغلی آن‌ها، مشکل کمبود نیرو و مدیریت مناسب روستاها رفع خواهد شد.

 

افزایش جمعیت روستاهای اصفهان به بیش از ۱۲ درصد

 

به اعتقاد رحمانی با توجه به خدمات گسترده در هفت سال گذشته برای توسعه روستایی، پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ درصد جمعیت روستایی استان اصفهان افزایش یابد و این موضوع یکی از مهمترین دستاوردهای دولت خواهد بود.

 

وی به پروژه‌های دهیاری‌های استان اصفهان به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ پروژه عمرانی مثل جدول‌گذاری، آسفالت معابر، احداث ساختمان دهیاری، تامین زیرساخت مثل شبکه برق و پروژه های خدمات رسانی به بهره برداری می‌رسد.

 

وی یادآورشد: علاوه بر این پروژه، تعدادی هم توسط سایر دستگاه‌های اداری مثل بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در روستاهای استان افتتاح می‌شود.

 

توسعه زیرساخت‌ها، ارایه امکانات خدماتی و رفاهی و اشتغالزایی با حمایت و تدبیر و برنامه‌ریزی در هفت سال اخیر به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا اصفهان سبب شده تا رونق، امید به زندگی و مهاجرت معکوس را در مناطق روستایی و محروم این استان شاهد باشیم که این دستاورد در کارنامه انقلاب اسلامی ثبت و ماندگار خواهد بود.

 

براساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اینک ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

 

اگرچه خشکسالی‌های پیاپی و جذابیت‌های شهری باعث مهاجرت روستاییان به شهرها در سال‌های گذشته شد اما توسعه زیرساخت‌های زندگی از جمله آب، برق، گاز ، راه ، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایر، تقویت امکانات رفاهی نظیر طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی از تدبیرهای کارساز تحقق توسعه پایدار در روستاهاست.

 

کارشناسان بر این باورند، روستاییان با تولید محصولات کشاورزی، صنایع دستی از سویی و وجود طبیعت بکر ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و احیای فرهنگ گذشتگان و تحقق اقتصاد دارند.

 

دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به کارکردهای زندگی روستایی داشته و به همین خاطر توسعه زیرساخت‌ها در این بخش‌های کشور را مورد توجه قرار داده که اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی و همچنین افزایش امکانات رفاهی در سال‌های اخیر بر این موضوع مهم تاکید می‌کند.

 

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است که ۹۳۵ روستای اصفهان بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد که روستاهای این استان دارای ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی هستند.

 

دولت در این سال‌ها برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای رونق زندگی روستایی داشت که نتایج این اقدامات در استان اصفهان مشخص و قابل توجه است، خبرگزاری جمهوری اسلامی اصفهان در همین ارتباط و در آستانه هفته دولت میزگردی با حضور علی رحمانی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان، محسن قوی بیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان، محمود رئوف مدیردفتر تهیه طرح های عمران روستایی بنیاد مسکن استان اصفهان و محمد میرزایی رئیس گروه امور اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان برگزار کرد.

مطالب پیشنهادی