11:37 1399/03/13
 
به گزارش مفتاح وبه نقل از  خبرگزاری صدا و سیما  ؛ رییس اداره‌نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است، افزود: انتقال این بیماری با شروع فصل گرما و فعالیت انگل‌های خارجی به ویژه کنه‌ها بین دام‌ها افزایش می یابد.


خامسی پور با بیان اینکه دام آلوده این ویروس را از راه خون، گوشت و ترشحات منتقل می کند افزود: این بیماری در دام‌ها علائم خاصی ندارد و تنها به صورت یک تب گذرا است.

 

وی افزود: این ویروس در انسان علائمی، از جمله ضعف، بی حالی، استفراغ، درد پشت حدقه چشم دارد که بدن بعد از ۳ تا ۶ روز شروع به خونریزی‌های گسترده و شدیدی می‌کند که اگر به سرعت درمان نشود ممکن است موجب مرگ شود.


رییس اداره‌نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه دامداران، چوپانان، واحد‌های کشتارگاهی که در ارتباط با خون و گوشت دام هستند و همچنین خریداران گوشت در خطر این بیماری هستند گفت: در کشتارگاهها دام زنده کنترل شده و گوشت بعد از کشتار دام، یک روز در سردخانه نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه سم‌پاشی از جمله اقدام‌های پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود، افزود: محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی می‌شود و تاکنون بیش از چهار هزار لیتر سم مصرف شده است.


خامسی پور گفت: مردم باید گوشت را از جایی تهیه کنند که برچسب و مهر دامپزشکی داشته باشد و در صورت ذبح دام، گوشت را بدون تماس مستقیم با دست به مدت ۲۴ ساعت در قسمت پایین یخچال نگهداری کنند.

مطالب پیشنهادی