16:01 1399/02/18
 

ایران توانست آمریکا و کرونا را با هم شکست دهدبه گزارش مفتاح وبه نقل از   خبرگزاری صدا و سیما , پایگاه اینترنتی «الوقت» در گزارشی  به نقل از یک روزنامه نگار کروات نوشت: ایران توانست آمریکا و کرونا را با هم شکست دهد.

ایوان کزیچ روزنامه نگار کروات در مقاله ای که در پایگاه الکترونیکی مرکز مطالعات «بنیاد فرهنگ استراتژیک» منتشر شد به بررسی تلاش های شگرف و بزرگی که سازمان های دولتی و غیر دولتی ایران با مشارکت و حضور نیروهای پلیس ، نیروهای مسلح، نیروهای بسیج و گروه های داوطلب ظرف چند هفته گذشته برای مقابله با ویروس کرونا انجام دادند پرداخت .
 
-پیروزی بر جنگ اقتصادی آمریکا

این روزنامه نگار کروات از اینکه آمریکا این سازمان های ایرانی را که توانستند با ویروس خطرناک کرونا مقابله و آن را مهار کنند در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است,ابراز شگفتی کرد.

این روزنامه نگار در ادامه نوشت:ایران ۱۹ فوریه گذشته بود که نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را اعلام کرد. این کشور در مدت زمان کوتاهی به دومین کشور با بیشترین مبتلا مواجه شد. در هفته‌های نخستین بیماری برخی گزارش‌های پزشکی منتشر شد که بر اساس آن چندین نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا از بین رفتند.
ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و شرایط ضد بشری که حتی در تاریخ جنگ‌های اقتصادی هم دیده نشده است به منابع خاص خود توجه کرد. دولت ایران نزدیک به ۲۴ میلیارد دلار برای جلوگیری از تاثیر کرونا بر اقتصاد ملی خود اختصاص داد. اوایل ماه مارس گذشته بود که یک تیم عملیاتی از سوی سازمان جهانی بهداشت عازم ایران شد. این تیم پیشرفت فوری ایران را در زمینه افزایش توان انجام تست (تشخیص) کرونا را تائید کرد.
ایران اوایل ماه مارس گذشته بعد از چین به عنوان دومین مرکز این بیماری همه گیر قرار گرفت. در این بازه زمانی دولت ایران مدارس، دانشگاه‌ها، بازار‌ها و مراکز خرید و اماکن مقدسه را بست و مناسبت‌های عمومی و جشنواره‌ها را تعطیل کرد. وزارت بهداشت ایران نیز بر ضرورت ممنوعیت سفر تاکید کرد و همه این اوضاع غافلگیر کننده و ناگهانی که کرونا ایجاد کرده، ایران را به خرید تعداد زیادی ماسک، دستگاه تنفس مصنوعی و دیگر تجهیزات پزشکی نیازمند کرد، ولی واردات این کالا‌ها و اقلام به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تقریبا محال بود.
 
-غلبه بر تحریم های ضدبشری آمریکا
 
 
ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و شرایط ضد بشری که حتی در تاریخ جنگ‌های اقتصادی هم دیده نشده است به منابع خاص خود توجه کرد. دولت ایران نزدیک به ۲۴ میلیارد دلار برای جلوگیری از تاثیر کرونا بر اقتصاد ملی خود اختصاص داد. اوایل ماه مارس گذشته بود که یک تیم عملیاتی از سوی سازمان جهانی بهداشت عازم ایران شد. این تیم پیشرفت فوری ایران را در زمینه افزایش توان انجام تست (تشخیص) کرونا را تائید کرد. زمانی که این تیم متشکل از کارشناسان المانی و چینی وارد ایران شد، ۲۲ مرکز آزمایشگاهی انجام تست در این کشور وجود داشت، اما زمانی که این گروه ایران را ترک کرد، شمار آزمایشگاه‌ها به ۴۰ مورد رسیده بود. پنج روز بعد رئیس انستیتوی «پاستور» که پیشتاز در زمینه مبارزه با بیماری‌های واگیردار در ایران است اعلام کرد روزانه ۶۰۰۰ تست تشخیص کرونا در ۵۰ آزمایشگاه انجام خواهد شد و دو هفته بعد اعلام کرد این عدد به ۲۰۰۰۰ تست و ۱۰۰ ازمایشگاه رسیده است.
 
-درخشش بخش بهداشت و درمان ایران

در ادامه این گزارش آمده است در همین حال برخی از شرکت‌های داروسازی (بیو دارویی) در ایران توانستند مجوز‌های لازم را برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا از مراجع بهداشتی ایران دریافت کنند و این شرکت‌ها همچنین توانستند تا هشتاد هزار کیت تشخیص را در هفته تولید کنند. علاوه بر آزمایش‌های تشخیصی، مسئولان بخش بهداشت و درمان ایران تا ۱۵ مارس بیش از ۱۰ میلیون نفر را از نظر علائم کرونا غربالگری کردند و هفته بعد این تعداد به ۴۱ میلیون و اواخر مارس گذشته این تعداد به ۶۵ میلیون نفر افزایش یافت. ایران در اوایل ماه اوریل ۲۵۰ هزار تست تشخیص کرونا انجام داد و این میزان به اندازه دو کشور فرانسه و انگلیس است.
 
-عملکرد خوب سازمانهای دولتی و غیر دولتی به ویژه سازمان بسیج
عملکرد تعدادی از سازمان‌های دولتی و غیر دولتی ایران از جمله سازمان «بسیج» که یک سازمان داوطلب مردمی است در زمینه مقابله با ویروس کرونا در شهر‌ها و استان‌های مختلف ایران موفقیت آمیز بوده است.
 
ایران همچنین پیشتر از یک برنامه هوشمند (نرم افزار) برای استفاده از هوش مصنوعی برای ارزیابی و بررسی اسکن‌ها رونمایی کرد و این نرم افزار در یک ماه و در یک پروژه مشترک از سوی محققان دانشگاهی ایران ساخته شد و بر اساس آنچه که یک استاد فناوری‌های نوین در دانشگاه «شریف» در ایران اعلام کرد این نرم افزار در مقایسه با محصولات چینی و آمریکایی، حاشیه خطای کمتری دارد.
-درخشش محققان ایرانی

محققان دانشگاه شهید بهشتی ایران توانستند ونتیلاتور‌های سبک متحرک (دستگاه تنفس مصنوعی قابل جابجایی) و ماسک‌های مقابله با کرونا و شیلد‌های محافظ تولید کنند. این محققان همچنین کیت‌هایی که کمتر از ۲۰ دقیقه نتیجه آزمایش را اعلام می‌کند تولید و از آن رونمایی کردند. این دانشگاه شش مرکز تحقیق و پژوهش علمی برای کمک به مسئولان بخش بهداشت و درمان ایران برای مقابله با ویروس کرونا تاسیس کرد. تعدادی ازشخصیت‌ها و شرکت‌های دارویی علمی ایران از جمله دکتر مسعود سلیمانی دانشمند متخصص در زمینه سلول‌های بنیادی که به تازگی از یک بازداشت غیرقانونی در آمریکا رهایی یافت در دستیابی و پیشبرد شیوه‌های درمانی و دارویی برای این ویروس خطرناک مشارکت دارند. شایان ذکر است که دکتر سلیمانی تلاش می‌کند با استفاده از شیوه «سلول درمانی»، بیماران مبتلا به کرونا را درمان کند.
به رغم تلاش‌های آمریکا برای تحریم ایران، این کشور توانست در یک بازه زمانی کوتاه یک خط تولید ماسک‌های بهداشتی و پزشکی راه اندازی کند. علاوه بر آن، باید از تولید کیت تست ایرانی، توسعه تحقیقات درباره کرونا، راه اندازی خط تلفن اختصاصی ویژه پاسخگویی به مردم نام برد و با این کار دولت ایران توانست همه توطئه‌های و برنامه‌های تحریمی آمریکا را ناکام گذارد.

براساس گزارش بنیاد فرهنگ استراتژیک : ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) همه تلاش خود را برای تامین همه تجهیزات لازم برای رفع نیاز‌های مردم و تامین دارو‌های ضروری انجام داد. این ستاد تاکنون ۲۵ میلیون ماسک سه لایه و ماسک پیشرفته «ان ۹۵» تولید کرده است و به رغم تلاش‌های آمریکا برای تحریم ایران، این کشور توانست در یک بازه زمانی کوتاه یک خط تولید ماسک‌های بهداشتی و پزشکی راه اندازی کند. علاوه بر آن، باید از تولید کیت تست ایرانی، توسعه تحقیقات درباره کرونا، راه اندازی خط تلفن اختصاصی ویژه پاسخگویی به مردم نام برد و با این کار دولت ایران توانست همه توطئه‌های و برنامه‌های تحریمی آمریکا را ناکام گذارد..

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همچنین توانست بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک و گان در جنوب غرب آسیا را با ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون ماسک مجهز به فیلتر نانو که سطح بالایی از حفاظت را تامین می‌کند تاسیس کند.
 
-تولید ماسک درایران و بی نیاز از واردات
افزایش نیاز به ماسک باعث ظهور و بروز رویداد‌های عجیبی در ایران شده است تا جایی که اماکن مقدسه مانند مساجد و امامزاده‌ها و زیارتگاه‌ها به طور موقت به کارگاه‌های تولید ماسک تبدیل شده اند. به عنوان مثال، یک کارگاه زنانه در امامزاده معصوم در جنوب تهران برای دوخت و تولید ماسک‌های پزشکی دایر شده است. همچنین کارگاهی مردانه در همین مکان مقدس برای تولید دستکش‌های پلاستیکی محکم برپا شده است. حرم شاهچراغ نیز که از نظر معماری و کاشی کاری یکی از زیباترین مساجد جهان به شمار می‌رود امروز به زیباترین کارگاه تولید ماسک در جهان تبدیل شده است. «ایران مال» که در سال‌های سخت اقتصادی گذشته ساخته شده است به یک بیمارستانی با ظرفیت و گنجایش ۳۰۰۰ تخت برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا تبدیل شده است. نیرو‌های مسلح ایران نیز هزاران تخت بیمارستانی در سرتاسر این کشور تهیه کردند. سپاه ایران ۲۴ بیمارستان ثابت و ۱۳ بیمارستان سیار (صحرایی) دایر کرد. افزون بر ان ۳۸۰ درمانگاه نظامی را برای مبارزه با این ویروس خطرناک در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار داد.
 
- مهار شیوع کرونا 
این روزنامه نگار کروات در پایان این گزارش خاطرنشان کرد نتیجه همه این تلاش‌هایی که سازمان‌های دولتی و غیردولتی ایران انجام دادند مهار و کنترل این ویروس خطرناک بود و شمار بیماران هر روز به طور مستمر در حال کاهش است. زمانی که اوضاع داخل ایران را با همه کشور‌ها به استثنای چین مقایسه می‌کنیم در می‌یابیم که ایران بر خلاف بیشتر کشور‌ها، کمترین موارد مبتلا و کمترین تعداد قربانی (در هر میلیون نفر) و بیشترین آمار بهبودی‌ها را به خود اختصاص داده است. میانگین ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در ایران بسیار کاهش یافته است.
 
 
 

مطالب پیشنهادی