15:57 1399/02/13
 

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرگزاری فارس، ۱۳۰ نفر از اعضای پارلمان انگلیس از جمله وزرای سابق کابینه محافظه‌کار، با ارسال نامه‌ای از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا درخواست کردند تا در صورتیکه کابینه ائتلافی جدید «بنیامین نتانیاهو» طرح الحاق بخش‌‌های بزرگی از کرانه باختری رود اردن به سرزمین اشغالی را پیش ببرد، تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی وضع کند.

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، این نامه که به امضای «لرد پاتن» رئیس سابق حزب محافظه‌کار و «اندرو میچل» وزیر سابق توسعه بین‌المللی انگلیس درآمده است، تأکید دارد که طبق قوانین بین‌المللی، الحاق کرانه باختری به سرزمین اشغالی کاملاً غیرقانونی است.

امضاکنندگان این نامه که شامل دیپلمات‌ها و اعضای سرشناس کمپین‌های مخالف با ضدیهودیت در حزب کارگر از جمله «مارگارت هاج» نیز می‌شدند، تأکید کردند که انگلیس در تحریم روسیه بعد از الحاق کریمه به مسکو هیچ تردیدی به خود راه نداده است و بنابراین هرگونه اقدام مشابه در الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی، پاسخ مشابهی دریافت خواهد کرد.

نامه نمایندگان پارلمان انگلیس به جانسون در شرایطی تدوین شده است که روز یکشنبه ( هفتم اردیبهشت ماه)، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز تأکید کرد که واشنگتن طی دو ماه آینده به تل آویو برای پیشبرد طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی چراغ سبز خواهد داد. 

مسئله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی پس از انتخابات مارس و توافق نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل کابینه ائتلافی جدی‌تر شده است. 

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید اخیرا بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه است.

از طرف دیگر، مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه هفته گذشته (هشتم اردیبهشت ماه) با انتشار گزارشی تأکید کرد که باید دولتمردان این رژیم از فرصت شیوع کرونا، برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری بهترین بهره‌برداری را داشته باشند.

علی‌رغم مخالفت جامعه بین‌المللی با این تصمیم رژیم صهیونیستی، وزارت امور خارجه آمریکا دو روز بعد از اعلام این خبر از سوی نتانیاهو و در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه اعلام کرد آماده است تا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را به رسمیت بشناسد.

پیش از این روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۱ اردیبهشت ماه)، سفرای ۱۰ کشورهای اروپایی به رهبری انگلیس اوایل امروز درباره تصمیم رژیم صهیونیستی در الحاق کرانه باختری اعتراض رسمی خود را به وزارت خارجه  اسرائیل ارسال و تاکید کردند که الحاق بخش هایی از کرانه باختری منطقه را بی ثبات می‌کند.

یک گزارش تخصصی منتشر شده توسط سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز تایید می‌کند که تصمیم رهبران کابینه ائتلافی پیش روی رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری و منطقه الاغوار  به سرزمین‌های اشغالی، فی البداهه و بدون برنامه ریزی قبلی نبوده است بلکه این قضیه در یک تیم کاری مشترک آمریکا و اسرائیل  که برای اجرای معامله قرن تشکیل شده مورد توافق قرار گرفته بود.

بنا به گزارش روزنامه گاردین، سال گذشته میلادی انگلیس در بیانیه‌ای مشترک با فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا هشدار داد که هرگونه الحاق یکجانبه هر بخشی از کرانه باختری «نقض جدی قوانین بین‌المللی است».

روزنامه گاردین با سفارت رژیم صهیونیستی در انگلیس برای اظهارنظر درباره این گزارش تماس برقرار کرده است که هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

 

مطالب پیشنهادی