12:36 1399/01/19

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرگزاری تسنیم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده و رییس ستاد ارتش صبح امروز در نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: علت نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی به فروردین ماه سال 58 برمی‌گردد که در این سال روز 29 فروردین ماه را حضرت امام به نام روز ارتش نامگذاری کردند و دستور دادند که ارتش با ساز و برگ در خیابان‌ها رژه برود و از آن سال تا کنون همه‌ساله این مراسم برگزار شده است.

وی افزود: رژه نمایش قدرت نیروهای مسلح است و اجرای رژه و نشان دادن توان بازدارندگی موجب خوشحالی مردم می‌شود و دشمن هم حساب کار خود را می‌کند.

امیر سیاری ادامه داد: امسال شرایط متفاوت است. با توجه به وجود بیماری کرونا و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که همه موظف به اجرای آن هستیم بنا به تدبیر فرمانده‌کل ارتش و هماهنگی با ستادکل نیروهای مسلح و مراتب به استحضار فرمانده‌کل قوا رسیده است ارتش طرح جایگزینی را به‌جای طرح رژه هرساله تصویب کرده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تصریح کرد: امسال هم طرح جایگزین رژه را در همه استان‌ها اجرا خواهیم کرد. این طرح جایگزین به‌عنوان رژه خدمت و با شعار مدافعان وطن و یاوران سلامت در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

در جهت اجرای رزمایش دفاع بیولوژیک اقدامات ارتش توسعه گسترده‌ای پیدا کرد

دریادار سیاری با بیان اینکه ارتش باید در هر شرایطی آمادگی اجرای مأموریت را داشته باشد که شکر خدا این آمادگی وجود دارد گفت: ارتش آمادگی لازم را با رعایت تمام موارد بهداشتی دارد. ما از ابتدای شیوع بیماری در چین کرونا را رصد می‌کردیم و پس از تشکیل قرارگاه زیستی در ستادکل و به‌تبع آن تشکیل قرارگاه زیستی در ارتش و پس از دستور فرمانده‌کل قوا مبنی بر اجرای رزمایش دفاع بیولوژیک اقدامات ارتش توسعه گسترده‌ای پیدا کرد. اما در روزهایی که به 29 فروردین منتهی می‌شود اقداماتی را تحت عنوان رژه یاوران سلامت انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در این مدت رسیدگی به بیماران و خدمات بیمارستانی گسترش پیدا خواهد کرد، همچنین در بحث کمک نیروی انسانی به وزارت بهداشت کمک بیشتری خواهیم کرد و ضدعفونی شهرها را نیز افزایش می‌دهیم. همچنین بسته‌هایی توسط نیروهای چهارگانه ارتش پیش‌بینی شده که بین مردم توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین ما اجرای رژه به‌صورت معمول هرساله را لغو و رژه یاوران سلامت و مدافعان وطن را از بیست فروردین ماه به بعد اجرایی می‌کنیم.

سیاری گفت: ما هیچ‌گونه مراسمی را که نیاز به تجمع نیرو داشته باشد انجام نمی‌دهیم و حتی مراسم صبحگاه هم اجرا نمی‌کنیم تا بتوانیم از سلامت پرسنل حفاظت کنیم.

 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به سالروز شهادت سپهبد صیاد شیرازی عنوان کرد: از بیست فروردین 1378 تا کنون همه‌ساله در این روز مراسمی را به‌عنوان بزرگداشت روز شهدا برگزار می‌کردیم. اما امسال با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد برای این موضوع هم طرح جایگزینی با تدبیر فرمانده ارتش و هماهنگی با ستادکل نیروهای مسلح و سپاه طرح جایگزینی در نظر گرفته شده است.

سیاری در ادامه افزود: ما این طرح را تحت عنوان برزگداشت سپهبدهای اخلاص اجرا می‌کنیم، اولین سپهبد ما شهید قرنی است که در سال 58 شهید شده است و بیست سال بعد سپهبد صیاد شیرازی به شهادت رسیده است و بیست سال بعد از آن هم در سال 98 سردار سلیمانی به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: هر سه سپهبد ما انسان‌های مؤمن ایثارگر و شهادت‌طلب بوده‌اند، لذا طرح سپهبدهای اخلاص تهیه شده و به تصویب فرمانده‌کل ارتش رسیده است و اجرا خواهد شد. هدف از این طرح هم ایجاد همدلی و هماهنگی بین همه نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.

 

مطالب پیشنهادی