10:22 1399/01/18

به گزارش مفتاح وبه نقل از  سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مرکز آمار مبتلایان به کرونا در دانشگاه جان هاپکینز روز دوشنبه اعلام کرد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۲۴ تن رسید.

دانشگاه جان هاپکینز همچنین افزود، تعداد جان باختگان مبتلایان به کرونا در جهان نیز به ۶۹ هزار و ۴۷۹ تن رسیده است.

تاکنون ۲۶۰ هزار و ۴۸۴ تن از مبتلایان به کرونا در جهان بهبود یافته اند.

آمریکا با ۳۳۷ هزار و ۶۲۰ مورد مبتلا (۹۶۴۳ مورد تلفات) بیشترین تعداد مبتلا به کرونا را در جهان دارد.

اسپانیا و ایتالیا بعد از آمریکا بیشترین مبتلا به کرونا را در جهان دارند. اسپانیا با ۱۳۱ هزار و ۶۴۶ مبتلا (۱۲ هزار و ۶۴۱ مورد تلفات) و ایتالیا با ۱۲۸ هزار و ۹۴۸ مبتلا (۱۵ هزار و ۸۸۷ مورد تلفات) در مکان سوم و چهارم در این رده بندی قرار دارند. تعداد مبتلایان به کرونا در آلمان از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد و به ۱۰۰ هزار و ۱۲۳ نفر (۱۵۴۸ مورد تلفات) رسید.

فرانسه ۹۳ هزار و ۷۸۰ مورد مبتلا و ۸۰۹۳ مورد تلفات

چین ۸۲ هزار و ۶۲۶ مورد مبتلا و ۳۳۳۳ مورد تلفات

انگلیس ۴۸ هزار و ۴۴۰ مورد مبتلا و ۴۹۴۳ مورد تلفات

در رده‌های بعدی هستند.

 

احتمال اعلام قرنطینه عمومی در الجزایر

"عبدالرحمن بن بوزید"، وزیر بهداشت الجزایر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، از احتمال اعلام قرنطینه عمومی در این کشور به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

عبدالرحمن بن بوزید گفت: اگر با ادامه شیوع ویروس کرونا، اوضاع کشور وخیم شود، دولت ممکن است مجبور شود قرنطینه را گسترش دهد یا قرنطینه عمومی در سراسر الجزایر اعلام کند.

وزیر بهداشت الجزایر افزود: دولت موفق شد امکانات بهداشتی کشور را افزایش دهد.

 

افزایش فوتی‌ها براثر کرونا در پاکستان

خبرنگار صدا و سیما از اسلام آباد گزارش داد، شیوع ویروس کووید-۱۹ در پاکستان تاکنون ۴۷ قربانی گرفته و شمار مبتلایان به این بیماری در این کشور از مرز ۳۰۰۰ نفر گذشته است.

بر اساس این گزارش، سرعت افزایش تعداد بیماران کرونایی در شهر‌های مختلف پاکستان تاکنون کاهش نیافته و مسوولان این کشور نسبت به رسیدن شمار مبتلایان به کرونا تا آخر ماه میلادی جاری به ۵۰ هزار نفر ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته منابع خبری تعداد بیماران کرونایی پاکستان به ۳۱۵۶ نفر افزایش یافته است که از این میان ۴۷ نفر کشته و بیش از ۱۷۰ نفر بهبود پیدا کردند.

 دولت پاکستان پنجشنبه گذشته طرح محدودیت‌های فاصله گذاری اجتماعی همچنین تعطیلی شهر‌ها را با هدف مهار ویروس کووید-۱۹ تمدید کرده و از سوی دیگر گزارش رسانه‌های پاکستان حاکی از تداوم طرح محدودیت تردد ترافیک و رفت و آمد مردم در شهر‌ها است.

کاهش تردد در مرز‌های زمینی با بستن گذرگاه‌های مرزی و ممنوعیت تمام پرواز‌های داخلی و خارجی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دولت پاکستان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا است.

 

اعتراض مخالفان اوگاندایی از ناکافی بودن کمک‌های دولت

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد که مخالفان سیاسی دولت اوگاندا در بحبوحه گسترش ویروس کرونا در این کشور، توزیع مواد غذایی بین اقشار آسیب پذیر را ناکافی قلمداد می‌کنند.

 توزیع مواد غذایی در اوگاندا آغاز شده است. این مواد غذایی در کامپالا پایتخت اوگاندا و سایر مناطق بین اقشار ضعیف‌تر جامعه توزیع می‌شود. اما مخالفان این کمک‌ها را ناکافی توصیف می‌کنند.

گزارشگر این شبکه گفت: کیسه‌های آرد، ذرت، لوبیا و نمک توزیع می‌شود. دو هفته پس از اعلام قرنطینه، نظامیان توزیع مواد غذایی بین اقشار ضعیف را آغاز کرده اند. هدف از این اقدام کمک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از شهروندان است.

گزارشگر افزود: اکثر مردم اوگاندا با حقوق و درآمد روزانه خود زندگی می‌کنند. به همین دلیل قرنطینه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای بسیار از مردم این کشور تبعات سنگینی در پی دارد. دولت سعی می‌کند با توزیع مواد غذایی در حومه پایتخت از این پیامد‌ها بکاهد. اما برخی مخالفان سیاسی از این اقدام انتقاد می‌کنند و تلاش دولت را ناکافی می‌دانند. مردم نیز همچنان نگران  هستند.

 

دهلی صادرات داروی درخواستی ترامپ را ممنوع کرد

شبکه خبری بی بی سی اعلام کرد هند صادرات داروی هیدروکسی کلروکین را به کلی ممنوع کرد.

این دارو به طور گسترده‌ای برای درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا از آن با عنوان عاملی تعیین کننده در مبارزه با ویروس کرونا یاد کرده است. این موضوع به جنگی سیاسی و اقتصادی بین هند و آمریکا تبدیل شده است.

بی بی سی افزود، هند صادرات داروی هیدروکسی کلروکین را به کلی و بدون هیچ استثنایی ممنوع کرده است و این ممنوعیت بلافاصله پس از اعلام، قابل اجراست. اما اکنون این ممنوعیت فراگیر شده است و آن موارد استثنا حذف شده اند.

شبکه خبری بی بی سی تاکید کرد این اتفاق دارای اهمیت است. نخست به این دلیل که هند در سطح جهان یکی از تولید کنندگان مهم این دارو به حساب می‌آید؛ و دوم اینکه رئیس جمهور آمریکا این دارو را عاملی تعیین کننده در مبارزه با ویروس کرونا نامیده و اغلب در این مورد با اعضای دولت و دستگاه بهداشت آمریکا اختلاف داشته است.

ترامپ آخر هفته گذشته در تماسی تلفنی در این مورد با "نارندرا مودی" نخست وزیر هند گفتگو کرد و از وی خواست اجازه ارسال سفارش‌هایی را که آمریکا پیش از اعمال این ممنوعیت داده است، صادر کند. اینکه آیا هند این درخواست را خواهد پذیرفت یا خیر، پرسش بزرگی است، زیرا شمار موارد ابتلا به کووید ۱۹ در هند افزایش یافته است و هیدروکسی کلروکین به عنوان دارویی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترامپ ابراز امیدواری کرده است که مودی به درخواست وی پاسخ مثبت دهد، اما با این شرایط هیچ تضمینی در این مورد وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی