به گزارش مفتاح، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،  با بیان اینکه کرونا بیماری نوپدید است و رفتارهای متفاوتی را در نقاط مختلف دنیا از خود نشان می دهد، اظهار کرد: اصفهان چهارمین استان دارای بیشترین مبتلای کرونا در کشور است و شیوع این بیماری در استان اصفهان از کاشان آغاز شد.

دکتر طاهره چنگیز با بیان اینکه بویین میاندشت تنها شهرستان بدون کرونا در استان است، افزود: استان اصفهان آلوده به این ویروس است و اقدامی که باید در دستور کار قرار گیرد پیشگیری از افزایش سرایت آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با وجود شیوع این بیماری در همه شهرهای استان امکان قرنطینه کردن وجود ندارد و این اقدام بی فایده است، اضافه کرد: باید از ازدحام جلوگیری کرده و ترددها در سطح شهرها مدیریت شود تا بتوان شیوع این بیماری را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه شعار ما ممنوعیت تردد و تجمع بیجا است، تصریح کرد: تجمع در محیط های بسته ممنوع است و استفاده از ماسک در محیط های باز ضرورتی ندارد.

دکتر چنگیز در خصوص تأمین اعتبارات مقابله با شیوع کرونا در اصفهان اظهار کرد: ۵۰ میلیارد تومان برای این امر به اصفهان اختصاص یافت، البته این میزان کافی نیست، بخشی از هزینه ها برای تأمین تجهیزات هزینه می شود، قیمت ماسک ها افزایش ۳.۵ برابری داشته، روزانه ۱۰۰ هزار ماسک در بیمارستان ها استفاده می شود و با حساب سرانگشتی می توان محاسبه کرد که هزینه های درمان این بیماری چه اندازه است.

 

روزانه یک میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پزشکی هزینه می شود

وی ادامه داد: روزانه یک میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پزشکی در اصفهان هزینه می شود، باید توجه داشت که خیرین و صنایع برای تأمین تجهیزات کمک ویژه ای داشته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای قرنطینه خانگی و قرنطینه کردن شهرها پارادوکس وجود دارد، اضافه کرد: تعطیلی ها منجر به افزایش سفر و نگرانی مردمان شهرهای حاشیه خلیج فارس از حضور مسافران شده است.

وی با تاکید بر اینکه دورکاری یکی از راهکارهای در دستور کار برای کاهش تردد بوده است، افزود: در خصوص تعطیلی بازارها نیز دوگانگی وجود دارد و تصمیم گیری را سخت کرده است، چرا که رفتار فعالان اقتصادی قابل پیش بینی نیست.

دکتر چنگیز تاکید کرد: تصمیم گیری در خصوص تعطیلی ادارات بر عهده هیئت دولت است و از اختیارات مسئولان استان ها خارج می باشد.

وی با بیان اینکه تجهیزات پزشکی در اصفهان تولید داخل است، گفت: فاصله بین تولید و تقاضا منجر به ایجاد تنش می شود، بخش زیادی از تقاضای بازار نیاز کاذب است و این امر ما را در ارائه تجهیزات به کادر درمانی محدود کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیشترین کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی در اصفهان قرار دارد، افزود: اما باز هم برای تأمین تجهیزات با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تعطیلی مترو با مشورت شورای شهر انجام شد، افزود: این اقدام نیز تصمیم دوگانه ای بود و ترجیح بر این بود که مترو تعطیل شود چرا که هم  ضدعفونی کردن آن هزینه بر بود و هم میزان استفاده از آن کمتر شده بود.

دکتر چنگیز تاکید کرد: در چنین تصمیماتی دوگانگی وجود دارد زیرا اگر جابجایی آسان باشد سبب تشویق مردم به حضور در جامعه می شود، البته قرار شد تعداد اتوبوس ها برای جبران بیشتر شده و به مرور زمان کم تر شود، بایستی بیرون آمدن از خانه باید برای مردم سخت باشد تا مردم بیشتر در خانه بمانند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی بر روی آمار مرگ و بیماران مبتلا حساس است و باید با دقت اعلام شود، اظهار کرد: باید توجه داشت در حال حاضر ۹۰۰ بیمار مشکوک در بیمارستان های اصفهان بستری است.

وی در خصوص آخرین آمار مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در استان اصفهان اظهار کرد: تاکنون هفت مورد به این دلیل جان خود را از دست داده اند که یا مصرف کرده اند و یا بخور داده اند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص چرایی عدم ارائه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان اصفهان اظهار کرد: باید توجه داشت که علوم پزشکی در ابتدای شیوع این بیماری آماری نداشت و وزارت بهداشت این آمار را در اختیار داشت و در حال حاضر نیز در معاونت بهداشت وزارت بهداشت آمار تجمیع و روزانه توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می شود.

 

مطالب پیشنهادی