به گزارش مفتاح و به نقل از تسنیم ، زهرا شیخی  در بیان علت اصلی ورود به عرصه انتخابات اظهار داشت: داده‌های آماری درخصوص بیماری سرطان نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر آمار اصفهان در این بیماری بالاه بوده است و در حوزه پزشکی با مشکلاتی مثل ام.اس نیز بیشتر مواجه هستیم؛ از این‌رو احساس کردم که فعالیت‌های من به عنوان پزشک و هیئت علمی کافی نبوده و نیاز به اصلاح زیرساخت ها داریم که فقط در کمیسیون سلامت و بهداشت مجلس میسر می‌شود.

وی ادامه داد: در طب ایرانی 6 اصل ضروری ازجمله آب‌وهوا، ورزش، تغذیه و مشکلاتی همچون اضطراب و استرس برای سلامت وجود دارد که در بررسی آن‌ها متوجه می‌شویم آب‌وهوای اصفهان و کلان‌شهرها وضع خوبی نداشته، اصفهانی‌ها وابستگی روحی و عاطفی به آب زاینده‌رود دارند و همچنین میزان آلودگی هوا به خاطر محیط صنعتی اصفهان بوده و روی سلامت مردم اصفهان تاثیرگذار است.

کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در اصفهان گفت: اگر به صورت سلامت‌محور نگاه کنیم باید روی نظارت بر اجرای صحیح قانون و تصویب قوانین دقت بکنیم تا بحث اصلی که حقوق سلامت مردم هست رعایت بشود.

وی اشکال اصلی طرح تحول سلامت را زیرساخت‌های آن دانست و عنوان کرد: مقداری از فعالیت‌هایی که انجام شد نکات مثبت و منفی داشته و چون زیرساخت‌های آن فراهم نشده، آسیب جدی وارد می‌کند؛ تغییر و تحول طرح سلامت با سه هدف مطرح شد و هدف اصلی آن کمتر شدن هزینه‌های سلامت و برداشتن این بار سنگین از روی دوش مردم بوده است.

شیخی ادامه داد: در عمل شاید ظاهرا این اتفاق افتاده باشد و سیستم‌های دولتی خدمت‌رسانی بهتری داشته باشند ولی در نهایت به خاطر بحث‌های مالیاتی اشکالاتی وجود دارد و تفاوت تعرفه‌های دولتی و خصوصی باعث شد که اکثر پزشک‌ها به جای تمرکز بر سیستم‌های دولتی بر روی حالت خصوصی متمرکز شوند؛ باید یک اقدام عملیاتی برای توجه بیشتر به امکانات و استفاده از بودجه‌های بهداشت و درمان طراحی شود و روی سیستم‌هایی که خدمات اصلی ارائه می‌کنند متمرکز شده و بر شبکه شهرستانی به‌ویژه اصفهان که یک کلان‌شهر محسوب می‌شود، نگاه وسیع‌تری داشته باشیم.

وی نتیجه این طرح عملیاتی را بهبود خدمات و کاهش هزینه‌ها برای مردم و دولت دانست و گفت: در این طرح تمرکز بر بحث بودجه‌ای قرار گرفت و شرکت‌های خصوصی نتوانستند چیزی‌که هدف اصلی بود را تامین کنند و بنابراین باید اقداماتی برای اصلاح زیرساخت‌ها انجام دهیم.

کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در اصفهان با بیان اینکه مسئله آب زاینده‌رود نیز یکی از معضلات بزرگ اصفهان است، اظهار داشت: با نگاه سلامت، آب زاینده‌رود یکی از مهم‌ترین معضلات روانی و عامل مشکلات کشاورزی اصفهان است چراکه در بحث تغذیه، بهترین حالت استفاده از محصولات کشاورزی هر استان برای مردمش است و اگر کشاورزی رونق کافی را نداشته باشد باعث بروز مشکلات بزرگ می‌شود؛ ازنظر من ایجاد مشکل در حوزه آب بر اثر یک ضعف مدیریتی بوده و باید با نظارت بر اجرای صحیح قوانین حل بشود، دراصل نگاه سلامت با تمام مباحث مهم دیگر هم مرتبط هست.

بیشتر بخوانید

وی دیگر مشکلات اصفهان را بحث آلودگی هوا و سرانه ورزش بیان کرد و گفت: علت اصلی آلودگی سوخت‌ها، کارخانه‌ها و صنایع موجود در اصفهان است و با برنامه‌ریزی باید ضعف مدیریتی رفع شده و این مشکلات نیز حل شوند؛ همچنین ورزش نیز در اصفهان سرانه پایینی دارد به‌گونه‌ای که دربین 31 استان رتبه 26 را داشته و اصلا در شان مردم اصفهان نیست.

شیخی با اشاره به موضوع بیکاری جوانان در اصفهان بیان کرد: باتوجه به اینکه بیکاری در اصفهان 2 درصد بیشتر از متوسط کشوری بوده و معیشت در اصفهان اصلا خوب نیست، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که زیرساخت آن در این استان فراهم می‌باشد، بحث گردشگری سلامت است؛ ما در اصفهان یک فرودگاه بین‌المللی و بسیاری پزشک ماهر و متخصص داریم و باوجود جاذبه‌های گردشگری اقدامات بسیار خوبی می‌توان انجام داد.

وی افزود:  بسیاری از افراد برای درمان به ایران می‌آیند ولی با سیستم درستی هدایت نمی‌شوند و این کار باید مدیریت بشود چراکه نه تنها در اشتغال جوانان اثر داشته بلکه باعث رونق اقتصادی و سلامت نیز خواهد شد.

 

 

مطالب پیشنهادی