19:20 1398/11/19

به گزارش خبرنگار مفتاح، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید از اصفهان در جمع خبرنگاران سازمان ملی استاندارد  را یک  سازمان فرابخشی معرفی کرد وگفت:  وظایفی که به ما واگذار شده است در راستای سلامت وایمنی مردم است و خط قرمز ما هم همین است

نیره پیروزبخت تاکید کرد: ما در بسیاری از مسائل کوتاه نمی آییم وایستادگی می کنیم تا جایی که از سلامت مردم حراست کنیم. شاید در بعض مواقع  مردم نتوانند از سلامت کالاها مطلع شوند  ویا از طریق  فضای مجازی اطلاعات درستی به آنها نرسد و اینجاست که از سمت سازمان ملی استاندارد، اطلاعات درست و  بدون پرده پوشی به مردم داده می شود.

وی در ادامه تدوین استانداردهای ملی در سالهای اخیر را یکی از موفقیت های سازمان برشمرد وگفت: یک سوم تعداد استانداردهایی که از ابتدای عمر استاندارد تعیین شده در  5 سال اخر اتفاق افتاده است . در حال حاضر 34 هزار استاندارد داریم که برای دامنه های مختلفی بوده است و  14 هزار و 500 مورد آن در 5 سال اخیر مشخص شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نظارت شدید بر بازار را یکی از اقدامات موثر معرفی کرد که در سال از  400 هزار واحد صنفی بازرسی انجام می‌شود و تعداد 50 هزار نمونه از بازارخریداری می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد.

 

بنا به گفته پیروز بخت تشکیل شورای عالی استاندارد از سال 92 یکی  دیگر از موفقیت های اداره استاندارد  عنوان شد که مصوبه ممنوعیت تولید خودرو پراید وپژو از ممصوبات این شورا بوده است.

 

وی از صدور گواهی انطباق برای مشاغل خانگی خبر داد وافزود:  در رابطه با مشاغل خانگی کار جدیدی را شروع کردیم وتوافق سه جانبه با معاونت زنان وخانواده ووزارت کار شروع کردیم تا مشاغل خانگی تحت پوشش استاندار قرار بگیرند.البته  نه به صورت سنتی، آیین نامه در حال تدوین است و مشاغل خانگی  گواهی انطباق دریافت می کنند.

وی در ادامه افزود: در شورای قبلی، استاندارد محصولات دانش بنیان را داشتیم. توانستیم برای محصولات استاندارد تعریف کنیم از زمان تصویب، حدود 45 مورد محصول دانش بنیان را گوهی انطباق دادیم.

وی با بیان اینکه در عرصه بین المملی رتبه 21 را در بین 163 کشور در رنکینگ ایزو کسب کردیم افزود: در کداکس غذایی وکشاورزی جهانی جایگاه خوبی داریم و توانستیم در مورد 5روغن گیاهی ودوغ مجوز استاندارد این محصولات را تدوین کنیم. این جزئ افتخارات ما است که محصول دوغ ایرانی با همین نام و با استاندارد ما به جهان عرضه می شود.

1000کالا استاندارد اجباری دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح مبنی بر نحوه نظارت اداره استاندارد بر تهیه لوازم یدکی خودروها گفت: البته استاندارد بر همه موارد ورود پیدا نمی کند تا قبل از سال 96 زمینه سازی کردیم در هر شورای عالی تعدادی استاندارد اجباری می شد. تا کنون هزار کالا استاندارد اجباری دارند ودر وداردات 700 ردیف تعرفه مشخص شده است.

وی در ادامه افزود: اما استاندارد همه قطعات خودرو اجباری نیستند. 85 استاندارد مربوط به ایمنی خودروتعریف شده است ولی به  صورت مستقیم وارد نمی شویم اما اگرخودرو 85 استاندارد را پاس نکند از تولید آن جلوگیری می شود.  

پیروزبخت تغییر نگرش اداره استاندارد را یکی از تحولات این اداره معرفی کرد وگفت: نگرش نوین استاندارد سازی جا افتاده است. در این نگرش  استاندارد سازی بالفطره باید در همه کارها اجرا شود.  

 

 قانون توسعه نظام استاندارد از سال 96 در سازمان ملی استاندارد اجرا شد. این عنوان یعنی همه دستگاه ها باید استاندارد را در همه حوزه ها پیاده کنند ورعایت کنند و وظیفه مدیریت ونظارت بر همه این فرایند ها با اداره استاندارد است.

 

پیروز بخت فرایند امروز استاندارد را رویکرد محور عنوان کرد وادامه داد: بررسی وبرنامه ریزی واحصا فرایند استاندارد سازی مد نظر مااست. ما کالا محور و محصول محورنیستیم .

درامد 25 میلیارد دلاری از برند حلال

وی در ادامه هماهنگ شدن دستگاهای در مورد استاندارد کالاهای اساسی را یکی دیگر از راه های کم شدن مشکلات مطرح کرد وافوزد: الان یکی از برنامه ها هماهنگی بین دستگاه‌ها در مورد کالاهای اساسی است به طور  مثل استاندارد ارسنیک غلات عددهای مختلفی بود که الان همه دستگاه ها 150 را قبول دارند و این هماهنگی بسیاری از مشکلات به خصوص برای وارد کننده را بر طرف می کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اخباری که منجر به تخریب اعتبار مواد غذایی است را منتشر کرد گفت: استاندارد ما در مورد مواد غذایی در مواردی از اروپا سختگیرانه تر است و مسائل مربوط به شیر خسارت زیادی داشت و 35 درصد از تولید داخل وصادرات کاهش داشته است.

وی در ادامه پیوستن به تجارت حلال را یکی از راههای کاهش وابستگی به نفت عنوان کرد وادامه داد: برند حلال سالیانه 2500 میلیارد دلار گردش مالی دارد که اگر ما تنها یک درصد آن 25 میلیارد لار را کسب کنیم بودجه مناسبی عاید کشور می شود که نگرانی از فروش نفت را کاهش می دهد ولی متاسفانه تا کنون به برند حلال توجهی نشده است.

مطالب پیشنهادی