به گزارش مفتاح و به نقل از پايگاه خبري پليس سرهنگ "سيد مصطفي مرتضوي"  گفت: به تازگی افراد زيادي در ايران با تماس‌هاي تلفني از شماره‌هاي خارجي و ناشناس مواجه شده‌اند، اين تماس‌ها که به قصد کسب درآمد غيرقانوني از مشترکان اپراتورهاي مختلف با استفاده از سرويس‌هاي مخابراتي صورت مي‌گيرد، با عنوان تقلب مخابراتي شناخته مي‌شوند.

وي افزود: در اين روش مجرمان با استفاده از تماس گيرنده‌هاي خودکار و به صورت نرم افزاري با تعداد زيادي از شماره‌ها، يک يا 2 تماس کوتاه برقرار ‌کرده تا تماس از دست رفته روي گوشي طرف مقابل ثبت شود. افراد نيز پس از ديدن تماس‌هاي از دست رفته، به گمان اينکه تماس مهمي را از دست داده‌اند و يا از روي حس کنجکاوي و بدون دقت به داخلي يا خارجي بودن شماره، اقدام به تماس مجدد با اين شماره‌ها مي‌کنند و به اين شکل هزينه‌هاي سنگين تماس بين المللي به آنها تحميل مي‌شود.

وي عنوان داشت: پس از برقراري تماس با شماره مورد نظر، اپراتور پاسخ داده و سعي مي‌کند با صحبت در مورد موضوعات مختلف مانند پذيرفته شدن در لاتاري و یا برنده شدن جايزه‌هاي متنوع، مکالمه را طولاني کند تا درآمد بيشتري نصيبشان شده و از طرفي حساب شما را خالي کنند و از سويي اقدام به تخليه تلفني کرده و اطلاعات خصوصي و شخصي شما را نيز گرفته و ممکن است بعداً وسیله ای برای سوء استفاده شود.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پايان توصيه کرد: با توجه به اينکه بسياري از این تماس ها از  اپراتور نرم‌افزاري برقرار می شوند  و در صورت تماس با آنها پيام ضبط شده براي شما پخش مي‌شود. اين پيام‌ها اغلب به زبان انگليسي هستند ولي گاهاً به صورت فارسي و عربي نيز پخش مي‌شود بنابراين توصيه مي‌شود افراد شماره‌هاي مربوط به بستگان خود را که در خارج از کشور هستند، به صورت مشخص در فهرست مخاطبان خود ذخيره کنند تا در صورت مشاهده شماره‌اي ناشناس بتوانند به راحتي آن را رد کرده و در صورت مواجهه با اين شماره‌ها، با آنها هيچ تماسي برقرار نکنند.

مطالب پیشنهادی