16:47 1398/10/19

 

به گزارش مفتاح به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در برنامه «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار سلیمانی، به برگزاری چندین مراسم بزرگداشت برای شهدای مقاومت در شهرداری های مناطق اصفهان اشاره و اظهار کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در میدان امام(ره) نیز برنامه باشکوهی برای گرامیداشت سردار سلیمانی به بهترین شکل برگزار شد و در شهر اصفهان بلافاصله پرچم ها به حالت نیمه افراشته درآمد.   

وی با اشاره به اینکه بعد از اینکه سه روز عزای عمومی اعلام شد ابرپرچم های شهر را سیاه پوش کرده و به حالت نیمه افراشته درآوردیم، تصریح کرد: همچنین بنرهای تسلیت شهادت سردار سلیمانی توسط اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و مناطق 15گانه در بیش از 500 نقطه شهر نصب شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه جان باختن هموطنانی که در کرمان در تشییع شهید سلیمانی جان باختند را تسلیت می گویم، گفت: تعدادی از هموطنانمان نیز در سانحه هوایی 737 اوکراین که دیروز رخ داد، جان باختند که تعدادی از آنها از همشهریان اصفهانی بودند. در این حادثه برخی از برجسته ترین افراد از دانشگاه های کشور هم بودند که جبران این ضایعه بسیار سخت است. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت آینده شهر اصفهان مطالعات در خصوص آینده شهری را آغاز کردیم و مدیران و پژوهشگران در حال تدوین سند آینده نگاری شهر اصفهان هستند، ادامه داد: امروز در همین راستا نشست آینده پژوهی با موضوع علم و فناوری برگزار شد تا با هم فکری همه متخصصان، تصویر شفافی از آینده شهر برای مدیران شهری و مردم ترسیم شود.

اشتراک تجربیات کلانشهرها در نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها در اصفهان

نوروزی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر گرفتار آلاینده ها بودیم که به همین سبب اطلاع رسانی کرده و از مردم خواهش کردیم تا برای کاهش آلاینده ها از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، افزود: تعامل شهروندان با مدیران شهری باعث شد، روزانه 600 هزار نفر اصفهانی با اتوبوس جابجا شوند. این موضوع باعث افزایش 15 درصدی مسافرهای اتوبوسرانی شهرداری شده است که نشان دهنده گفتمان مشترک شهروندان و مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه دیروز هم در یزد جلسه کلانشهرها برگزار و بحث های مشترک در ارتباط با بودجه سال 99 مطرح شد، تصریح کرد: در این جلسه مسائل مرتبط با شهرداری ها مطرح و نتایج خوبی حاصل شد.   

شهردار اصفهان افزود: هفته آینده هم میزبان معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها در اصفهان هستیم تا کلانشهرها تجربیات خود در این زمینه را با هم به اشتراک بگذارند، در فضایی که در اصفهان ابرپروژه ها در حال اجراست تشکیل این جلسه در اصفهان می تواند برای شهر مفید واقع شده و تجربیات اصفهان هم برای سایر شهرها دارای آثار بسیاری باشد.

وی افزود: همچنین در روزهای 22 تا 27 دی ماه میزبان بیش از یکصد عکاس از استان های مختلف کشور در چهاردهمین جشنواره عکس خبری - مطبوعاتی دوربین.نت در شهر اصفهان هستیم و امیدوارم این رویداد فرصت خوبی برای پیشرفت اصفهان در این حوزه باشد.  

ضوابط شهرسازی برای همه شهروندان یکسان است

نوروزی در پاسخ به انتقاد یکی از شهروندان برای عدم پاسخگویی مسئول مربوط به بازدید از ساختمان در حال ساخت اظهار کرد: این درست نیست که شهروندی قرار باشد تماسی با مسئولی داشته باشد اما کسی جوابگوی او نباشد. شهردار منطقه 5 باید به این موضوع بپردازد که اگر چنین اتفاق افتاده است، پیگیر چرایی مسئله باشد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اجرای یکسان ضوابط شهرسازی برای شرایط مشابه، افزود: ضوابط شهرسازی برای همه مردم یکسان است، اما برخی اوقات شرایط ملک ممکن است متفاوت باشد و شهردار منطقه که در جریان جزئیات این پرونده هستند باید با مراجعه شهروند به شهرداری منطقه، پاسخگو باشد و نتیجه را شنبه به من اعلام کند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: مراجعه به کمیسیون ماده 100 برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی است، نباید به کسی بگویند بساز و بعد پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهند.  

وی در مورد ساخت پل هوایی روبروی خیابان صاحب روضات و نیز احداث پارکینگ روبروی بیمارستان آیت اله کاشانی که مورد درخواست یکی از شهروندان منطقه یک بود، گفت: منطقه یک بافت قدیمی و پرتراکم دارد و مرکز رفت و آمد تعداد زیادی از شهروندان است. در این منطقه برخی مراکز خدماتی و بیمارستانی مستقر شده است و طبیعی است از نظر پارکینگ مشکلاتی دارد از طرفی تعریض خیابان ها نیز سخت است و گلوگاه هایی دارد که باید مرتفع شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه در منطقه یک 4 ایستگاه خط دو متروی اصفهان احداث می شود که این موضوع بسیاری از مشکلات را حل می کند، اظهار کرد: در مورد ساماندهی خیابان صاحب روضات هم ما بحث هایی داشته ایم. در مورد پارکینگ  بیمارستان کاشانی هم مراجعاتی به شهرداری منطقه یک داشته ایم و تصمیماتی قرار بود در این رابطه گرفته شود.

وی افزود: البته در خیابان طالقانی هم پارکینگی در حال احداث است که به کاهش ترافیک محدوده بیمارستان کاشانی کمک می کند. برای ساخت پارکینگ بیمارستان ها نیاز به تعامل دو طرف است و بیمارستان ها باید برای کارکنان خود چاره ای بیندیشند به ویژه در بیمارستان ها که مردم باید استرس کمتری داشته باشند چون با شرایط خاصی مواجه اند.

 

شهردار اصفهان در مورد کارت منزلت بازنشستگان و تبدیل آن به کارت شهروندی در آینده نزدیک، اظهار کرد: با این اقدام ضوابطی تعریف می شود تا مشمولان بتوانند از تخفیف ها استفاده کنند.   

وی با بیان اینکه پنج گروه مشمول تخفیف های کارت شهروندی می شوند، اظهار کرد: بازنشستگان، جانبازان، معلولان، افراد 60 سال به بالا و زنان سرپرست خانوار گروه های مشمول هستند که براساس مصوبه شورای شهر میزان معافیت آنها از هزینه های استفاده از امکانات شهری، مشخص می شود اما سیاست ما این است برای جلب مشارکت مردم ضوابطی را تدوین کنیم.

نوروزی افزود: افرادی که در بهتر نگه داشتن شهر همکاری کنند دارای امتیاز بیشتری شده تا از هزینه بلیت ها معاف شوند. در همین زمینه قرارداد «ای وی ال» اتوبوسرانی به منظور کنترل و مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوس های شهری در حال طی شدن و اجرا است که اگر تکمیل شود خیلی مسائل حل و فصل می شود.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم با مشارکت مردم خیلی موضوعات را حل کنیم.

شهردار اصفهان در پاسخ به درخواست یکی از شهروندان برای نصب پله های معمولی در کنار پله های برقی پل های هوایی برای عبور شهروندانی که دچار مشکل هستند، اظهار کرد: تلاش داریم که پله های برقی را افزایش دهیم چون این اقدام مطالبه اکثر مردم است. ترس مردم برای استفاده از پله های برقی گروه کمتری را شامل می شود که البته برای ما مهم است تا امکاناتی باشد که چنین افرادی هم بتوانند مسیر را طی کنند.

وی بیان کرد: تلاش این است ارائه خدمات به گونه ای باشد که تسهیلات بیشتری فراهم شود و پله های برقی آسان ترین راهکار برای عبور از مسیرهای پرخطر است و نصب پله های معمولی وقتی امکان پذیر است که استفاده کننده به تعدادی برسد که این پروژه قابلیت و توجیه اجرا داشته باشد.

نوروزی افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری باید مطالعه و بررسی در محلاتی که چنین درخواستی را دارند انجام دهد چون ممکن است در محله ای افراد مسن باشند که توان استفاده از پله های برقی را ندارند.

لزوم تعیین تکلیف زمین های رها شده در مناطق

وی در مورد تعیین تکلیف زمین های رها شده در برخی مناطق که موجب آزار مردم شده است نیز اظهار کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری باید مکان های رها شده را مورد بررسی قرار دهد چون این زمین ها به شهر از لحاظ نظافت آسیب می رساند و شهرداری مرجع وضع قانون نیست و شورا می تواند مصوباتی داشته باشد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: قانون شهرداری ها تکلیف این موضوع را سال ها قبل مشخص کرده؛ ماده 110 قانون شهرداری ها تصریح می کند که اگر زمینی رها و موجب آلودگی یا دیگر مزاحمت ها شود، شهرداری ها اجازه صدور اخطار به مالکان و اقدامات لازم را دارند. حتی در مواردی شهرداری می تواند ملک را بسازد و هزینه را از مالک بگیرد. بنابراین باید به جای اینکه مالک را مجبور به دریافت پروانه کنیم باید از کارهای جایگزین استفاده کنیم که در این زمینه شهرداری های مناطق باید موضوع هر پرونده را بر اساس ماده 110 قانون شهرداری ها بررسی و تصمیم گیری کنند.

وی در مورد سوخت گیری تاکسی های بانوان در جایگاه های سوخت گاز و اختصاص جایگاه ویژه برای آنها که مورد درخواست یکی از رانندگان خانم بود، اظهار کرد: در شهر اصفهان برای تاکسی های آقایان سه یا چهار جایگاه سوخت داریم و تعداد تاکسی های بانوان شاید به 100 خودرو هم نرسد و توجیه پذیر نیست که جایگاهی ویژه برای 100 خودرو ایجاد شود. مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهرداری اصفهان باید این موضوع را بررسی کند و تسهیلاتی ایجاد کند تا خانم ها گرایش بیشتری به رانندگی تاکسی داشته باشند.  

نوروزی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان 9 هزار تاکسی فعال داریم، افزود: در چند روز گذشته به خاطر آلودگی هوا 20 درصد استفاده از تاکسی های شهر اصفهان و 15 درصد استفاده از اتوبوس و نیز مترو افزایش داشته است.

 

مطالب پیشنهادی