11:42 1398/09/19

 

 

به گزارش مفتاح، طی روزهای اخیر تبلیغاتی در فضای مجازی در زمینه آب‌سوز کردن خودروها دست به دست شد که طی آن سایتی اقدام به ثبت‌نام برای نصب سامانه آبسوز روی خودروها می‌کند تا نیاز خودرو به بنزین برطرف می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه پایه این سامانه برای نصب روی خودروهای داخلی ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است این درحالیست که به گفته کارشناسان خودرو چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

 

فربد زاوه - کارشناس خودرو  با بیان اینکه این برای اولین بار نیست که در دنیا کسی چنین ادعایی می‌کند، اظهار کرد: بشر از گذشته دور تاکنون علاقه‌مند بوده است که ماشین دائمی بسازد و وسیله‌ای اختراع کند که بدون ورود انرژی کار کند اما این موضوع از نظر فیزیکی قانون بقای انرژی را نقض می‌کند چرا که هر دستگاه مکانیکی و پدیده‌ای دارای اتلاف انرژی است و این موضوع مانع از آن می‌شود که ما بتوانیم ماشین دائمی بسازیم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آب به تنهایی نمی‌تواند بسوزد و نیاز دارد که طی فرایند الکترولیز مولکول آن را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کنیم، تصریح کرد: بخشی از انرژی در زمان تجزیه مولکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به‌صورت حرارت از دست می‌رود بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب نیاز به انرژی بیشتری نسبت به مقدار انرژی آزاد شده دارد و این سبب نقض قانون ترمودینامیک می‌شود.

زاوه ادامه داد: عملیات الکترولیز، آب را به داخل موتور هدایت می‌کند و پس از آن یا با سوخت مایع مخلوط می‌شود و یا به صورت مستقل احتراق را ایجاد و موتور را روشن می‌کند. اگر چنین سیستمی ایجاد شده باشد پس ما می‌توانیم لوله اگزوز را به باک بنزین وصل کنیم و در نتیجه آب به جای اینکه به هوا منتقل شود دوباره به موتور برگردد و خودرو مادام العمر کار کند که در واقع چنین چیزی نشدنی است.

این کارشناس خودرو افزود: از سوی دیگر هیدروژن گاز بسیار خطرناکی است و خودرویی که هیدروژن حمل می‌کند احتمال انفجارش وجود دارد همچنین احتمال از بین رفتن قطعاتی که در مسیر عبور این سوخت هستند نیز وجود دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای هیدروژنی در دنیا موتور احتراق داخلی ندارند، اظهار کرد: در این خودروها ترکیب هیدروژن و اکسیژن در فضایی انجام می‌شود که بتوانند الکترون مازاد آن را جمع‌آوری و از آن برق تولید و در خودرو استفاده کنند. در این نوع از خودروها هیدروژن را از متان می‌گیرند و در نهایت انرژی استفاده شده در قالب پیل سوختی دوباره در خودرو آزاد می‌شود و خودرو را به حرکت وامی‌دارد.

به گفته زاوه در خودروهای هیدروژن‌سوز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی مولکول‌های متان تجزیه می‌شود و هیدروژن را با استفاده از پیل سوختی به آب و برق تبدیل می‌کنند. در در حال حاضر نیز دو مدل خودرو در دنیا مجهز به پیل سوختی و هیدروژنی هستند.

از سوی دیگر پیش از این احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - اعلام کرده بود که تمامی آنچه که در زمینه تولید خودروی آب‌سوز ادعا می‌شود واقعیت ندارد این در حالیست که متاسفانه برخی افراد فریب می‌خورند و در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

 

هر چند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌اند که هیچ مجوزی در زمینه تولید خودروی آب‌سوز صادر نشده است اما سایتی که مدعی آب‌سوز کردن خودروهاست در حال حاضر فعال است و حتی برای نصب سامانه آب‌سوز ثبت نام می‌کند و تاکنون هیچ ارگانی جلوی فعالیت آن را نگرفته است.

در این زمینه بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار کرد: در درجه اول باید اثبات شود که‌ آیا آب‌سوز کردن خودروها شدنی است یا خیر؟ چند وقت پیش طرحی تحت عنوان آب‌سوز کردن خودروها برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که فاقد توضیحات فنی بود. به همین دلیل ما مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: موارد خاصی مانند آب‌سوز کردن خودروها مورد روتینی نیست که قانون مشخصی برای چگونگی برخورد با آن داشته باشیم. برای این موارد خاص باید کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شود و پس از اعلام نظر سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و... دولت مجوزهای لازم را صادر کند.

منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی