مدیر گروه بیماریهای واگیر دار مرکز بهداشت استان اصفهان: راه مبارزه با آنفولانزا رعایت نکات سادۀ بهداشتی است / اوضاع نگران کننده نیست

به گزارش خبرنگار مفتاح، این روزها شاهد شایع شدن بیماری آنفولانزا هستیم و البته انتشار خبرهای مختلف در فضای مجازی واجتماعی، رعب وحشتی در دل مردم ایجاد کرده است که دکتر رضا فدایی، مدیر گروه بیماریهای واگیر دار مرکز بهداشت استان اصفهان می گوید اوضاع آنقدرها هم وخیم نیست و این ترس ها بی مورد است. با رعایت نکات ساده بهداشتی ولی اثر گذار به راحتی می شود مقابل این بیماری ایستاد.

اپیدمی آنفولانزا که امروز گریبانگیر کشور شده است، با ترکیبی جدید وشدیدتر به سراغمان آمده است. بنا به گفته دکتر فدایی، قطعات ژنتیکی ویروس آنفولانزا که از همدیگر هم جداست، جابه جا می شوند و این باعث تغییر ماهیت ویروس می‌شود، که هر سال با سال قبل فرق می کند. اما روش درمانی برای این بیماری فرقی ندارد.

طبق گفته مدیر گروه بیماریهای واگیر دار مرکز بهداشت استان، 95 درصد مردم به نوع ساده آنفولانزا مبتلا می‌شوند، اما در نوع شدید افراد به بستری نیاز پیدا می‌کنند. شروع تب ناگهانی، بدن درد ، تنگی نفس سردرد وسرفه از علائم این بیماری است. در نوع شدید آنفولانزا ریه بیمار را درگیر می کند که کمی شرایط سخت می شود. 

زنان باردار، مبتلایان به نقص ایمنی، افراد مبتلا به بیماری کلیوی وپیوند اعضا، افراد مسن  جزء قشر در معرض خطر هستند.

وی شرایط آنفولانزا را اپیدمی عنوان کرد وگفت: اپیدمی طی دو هفته به اوج می‌رسد و دو االی سه ماه طول می‌کشد تا کاهش پیدا کند.

وی در ادامه افزود: در شرایط اپیدمی ده درصد مردم به بیماری مبتلا می‌شوند و به صورت عادی 500 هزار نفر از مردم اصفهان به این بیماری مبتلا می‌شوند. از این تعداد هم 5 تا ده درصد در بیمارستان‌ها بستری و از میان افراد بستری، 5 تا ده درصد ممکن است فوت شوند. این رفتار آنفولانزاست و نگران کننده نیست.

 

وی در خصوص استفاده از واکسن گفت: بهترین زمان مصرف اواسط شهریور ماه است اما می توان تا پایان زمستان هم واکسن دریافت کرد. البته هیچ واکسنی 100 درصد پیشگیری نمی‌کند. در جهان تنها برای  5 درصد از جمعیت واکسن تولید می‌شود و بهتر افراد با شرایط خاص و آسیب پذیر از این واکسن استفاده کنند.

وی در خصوص استفاده نکردن از داروی دگزامتازون برای درمان و هشدار به پزشکان گفت: استفاده از این دارو و تجویز کورتون برای افراد مبتلا به آنفولانزا شرایط را سخت می‌کند و ما این مورد را به  پزشکان یادآوری کردیم.

وی همچنین در مورد تعطیلی مدارس گفت: نیازی به تعطیلی نیست واگر دانش آموزی مبتلا شد، 24 ساعت بعد از قطع تب می‌تواند به مدرسه برود ومشکلی نیست.

با آموزش و پرورش مبنی بر مجاز دانستن غیبت دانش آموزان و البته با ادارات برای کارمندان صحبت شده است. این بیماری  5تا یک هفته دوره درمان دارد.

فدایی بر رعایت نکات بهداشتی توسط مردم تاکید کرد وگفت: نکات بهداشتی مثل شستن مرتب دست‌ها، فاصله گرفتن از فرد مبتلا و رعایت بهداشت که موارد آموزشی آن زیاد گفته شده است،  بهترین راه جلوگیری است و مردم باید به نکات ساده بهداشتی وتاثیر گذار توجه کنند.

 

مطالب پیشنهادی