11:09 1398/09/09

 

 

 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» در خصوص ایستگاه های سنجش کیفیت هوا اظهار کرد: سایر دستگاه های اجرایی استان هم مجهز به این ایستگاه ها هستند اما اذعان دارند وضعیت شهرداری در این زمینه مطلوب است. به منظور توسعه این خدمات، در بودجه سال آینده راه اندازی 6 ایستگاه دیگر پیش بینی شده که از شرق اصفهان تا سپاهان شهر را پوشش دهد.

آزمایشگاه مرجع کیفیت هوا در شهر اصفهان راه اندازی می شود

وی تاکید کرد: راه اندازی هر ایستگاه در بخش تجهیز و نگهداری هزینه سنگینی برای ما دارد اما برای ما سلامت مردم دارای درجه اهمیت ویژه ای است. از همین رو به دنبال این هستیم، آزمایشگاه مرجع کیفیت هوا را در شهر اصفهان راه اندازی کنیم تا نه تنها همه ایستگاه های شهر و استان اصفهان بلکه کل کشور کالیبره شود. این آزمایشگاه می تواند همه دستگاه ها را تنظیم کرده و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

وی در مورد آلودگی هوای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این وضعیت بیشتر در آذرماه تا دی ماه برقرار است، تصریح کرد: همه شهروندان باید در این زمینه همکاری جدی کنند. در زمستان به دلیل پایداری هوا اگر باد و باران نیاید هوا دچار سکون و آلودگی می شود. ذرات معلق در اصفهان بالاست و علت آلودگی هوا در این شهر هم به همین پدیده ارتباط دارد. 

40 صنف آلاینده در اصفهان فعال است

نوروزی اظهار کرد: برای جلوگیری از تاثیرات آلودگی هوا بر شهروندان، آسان ترین راه برای کودکان، تعطیلی مدارس است تا کودکان در فضای باز نباشند. همچنین مردم هم باید در این وضعیت تردد را در محیط های پرتحرک و آزاد کم کنند، همچنین باید صنایع اطراف شهر اصفهان در این روزها تلاش کنند تا با کاهش تولید یا اتخاذ تدابیر دیگر از آلودگی هوا کاسته شود.

وی تصریح کرد: 40 صنف بزرگ و آلاینده در اصفهان داریم که این روزها باید مراقبت جدی مانند کاهش تولید یا فیلترینگ داشته باشند. همچنین کارخانه آجر و گچ اصفهان می تواند خطرزا باشد که اداره کل صنایع و سازمان محیط زیست استان رسالت بزرگی در این زمینه بر دوش دارند. مردم هم تلاش کنند از حمل و نقل عمومی در رفت و آمدهای ضروری خود در این روزها در شهر استفاده کنند. همچنین استفاده از دوچرخه نیز بسیار می تواند کارساز باشد. 

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر شاخص کیفیت هوا تا 50 باشد هوا پاک، اگر 50 تا 100 باشد هوا سالم است اما اگر این شاخص بین 100 تا 150 باشد، وضعیت ناسالم و برای گروه های حساس خطرناک است، گفت: شاخص 150 به بالا برای عموم مردم خطرناک است و همه دستگاه های متولی و ناظر که مسئولیتی در زمینه کنترل هوای آلوده به عهده دارند، باید به میدان آمده و از مردم محافظت کنند.

حل مشکلات ترافیکی منطقه 1

وی ادامه داد: هفته جاری در منطقه یک ملاقات مردمی داشتیم. این منطقه یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین قسمت های شهر است و در این دیدار که با معتمدان و مردم منطقه داشتم بسیاری از مسائلی که در این جلسه قابل حل بود، انجام شد.

وی با بیان اینکه منطقه یک خیابان های متعدد، قدیمی و کم عرض دارد و امیدواریم تا پایان امسال ادامه خیابان اردیبهشت را تمام کنیم تا بخشی از ترافیک منطقه حل شود، گفت: خط دوم مترو از این منطقه عبور می کند و چهار ایستگاه در خیابان های خلجا، طالقانی و صاحب روضات خواهیم داشت، این موضوع از احداث خیابان های جدید ما را بی نیاز می کند و بخشی از حمل و نقل منطقه با این وسیله صورت خواهد گرفت.   

ورود یک دستگاه تی بی ام جدید

شهردار اصفهان تصریح کرد: اقدامات عمرانی شهرداری اصفهان با سرعت ادامه دارد. در همین راستا عملیات حفاری خط دوم مترو از سمت غرب شهر قرار است آغاز شود. در این زمینه کارگاه در این بخش تجهیز شده و تی بی ام ها باید رسیده و در شفت قرار گیرد که باید با توجه به این موضوع مجبور شدیم از روز سه شنبه از ساعت 23 تا 6 صبح محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم که تا فردا هم ادامه دارد تا قطعات تی بی ام مستقر شود. از مردمی که محدودیت برای آنها ایجاد شده عذرخواهی می کنم.

 

وی ادامه داد: محدودیت در میدان استقلال، خیابان های بسیج، ماربین، آتشگاه و شهید حجازی ایجاد شد که تا فردا تمام می شود. هرچند استقرار تی بی ام و شفتی که می خواهد ایجاد شود، زمان می برد.  

 

نوروزی با بیان اینکه متاسفانه در اغتشاشات اخیر اصفهان به تاسیسات شهری خسارات زیادی وارد شد اما از همه کارگران و کارکنان تشکر می کنم که خدمات رسانی در شهر متوقف نشد چون خدمات عمومی توقف پذیر نیست، اظهار کرد: در حال حاضر خدمات رسانی روند عادی به خود گرفته و خطوط اتوبوس هم فعال است. مترو هم از دو روز پیش فعالیت خود را در تمام ایستگاه ها ادامه می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در اتفاقات اخیر برخی اتوبوس ها به دلیل آتش گرفتن از چرخه خارج شد، تصریح کرد: لایحه ای از سوی شهرداری اصفهان برای جابجایی 16 میلیارد تومان از منابع شهرداری برای بازسازی برخی دستگاه ها از جمله چراغ های راهنمایی به شورای شهر تقدیم شد که با موافقت شورای شهر روبرو شد. از این اقدام شورای شهر قدردانی می کنم.   

اجرای همزمان 4 طرح عمرانی در محدوده تخت فولاد  

شهردار اصفهان در مورد اقدامات عمرانی در محدوده تخت فولاد و گلستان شهدا نیز گفت: ساماندهی خیابان لسان الارض، ساخت سالن و پارکینگ گلستان شهدا و ساماندهی محله احمدیه در این محدوده در حال انجام است و هیچ پروژه ای متوقف نشده است.

وی ادامه داد: ما برای ساخت سالن و پارکینگ گلستان شهدا عزم جدی در شهرداری داشتیم و در همین راستا مدیریت شهری کار را جلو برده است. در همین مسیر، برخی مغازه ها و خانه ها آزادسازی شده است. تعداد این پلاک ها در سال 98، هفت مورد و در سال 97 هم سه مورد بود و چهار پلاک دیگر همچنان باقی مانده است.

نوروزی ادامه داد: برای آزادسازی این بخش ها 216 میلیارد ریال هزینه شده است.  

وی با اشاره به اینکه در محله احمدیه نیز برای آزادسازی 20 پلاک در سال 96 توافق و مجموعا 14 پلاک در سال های 98 و 97 آزادسازی شده است، گفت: در این محله 36 پلاک دیگر برای آزادسازی باقی مانده است.

شهردار اصفهان افزود: برای ساماندهی خیابان لسان الارض نیز در سال 96، چهار پلاک و دو پلاک در سال 97 و هفت پلاک در سال 98 توافق و آزادسازی شده است. در این بخش هم تعداد پلاک های باقی ماند 39 مورد است.

 

خدمات رسانی شهرداری به 11 روستای خوراسگان

شهردار اصفهان در مورد سوال یکی از شهروندان در مورد خدمات رسانی به روستای اندوان و خاتون آباد در منطقه 15 نیز اظهار کرد: شب گذشته با تیمی از شهرداری و اداره برق از پروژه حلقه حفاظتی اصفهان به منظور تامین روشنایی طرح بازدیدی داشتیم که در این مسیر با مردم و ساکنان روستای اندوان هم گفت و گو و درخواست های آنها را شنیدیم.

 

وی افزود: خدمات رسانی به این بخش ها با منطقه 15 است. در این منطقه 11 روستا داریم که به دلیل قرار گرفتن در حریم منطقه، تامین راه برای آنها با اداره راه و شهرسازی و ارائه خدمات با شهرداری منطقه است.

 

نوروزی در مورد انتقاد یکی از شهروندان در مورد پاره شدن کیسه های زباله از سوی دوره گردان برای پیدا کردن مواد بازیافتی، گفت: از سال ها قبل شهرداری یک شب در میان زباله های شهر را جمع آوری می کند و از همین رو مردم به تفکیک زباله ها توجه ویژه ای دارند و شهروندان نیز می دانند اصفهان شهری تمیز و پاک است و نباید بگذاریم این لکه ها روی شیشه های درخشان شهر سایه بیندازد.   

 

وی با اشاره به اینکه برای جمع آوری زباله شهر به دو بخش تقسیم شده است، ادامه داد: شرکت های متعددی با شهرداری اصفهان در این زمینه همکاری می کنند به طوریکه هر شب 1200 تن زباله از سطح شهر اصفهان به گردنه زینل منتقل می شود.

اجرای طرح های شهرداری برای دفن کمتر زباله در زمین

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری سالانه 290 میلیارد تومان برای رفت و روب، خدمات فضای سبز و دیگر خدمات شهری در اصفهان هزینه می کند.

وی بیان کرد: طرح های جدیدی برای حوزه پسماند به ما پیشنهاد شده و در همین راستا در کارخانه پسماند 15 میلیارد تومان قرارداد امضا کردیم تا خط تولید کود از پسماند شهری را افزایش دهیم. در اصفهان 50 درصد زباله ها تبدیل به کود و 50 درصد به سجزی منتقل و دفن می شود که این شرایط برای محیط زیست خوب نیست.

نوروزی اظهار کرد: برای دفن کمتر زباله که هدف ماست طرح هایی را در دست اقدام داریم که طی سه یا چهار ماه دیگر به بهره برداری می رسد.   

شهردار اصفهان در مورد ارتباطات شهروندان با شهرداری اصفهان هم گفت: ما تاکنون در 5 منطقه شهر اصفهان با شهروندان گفتگو کردیم و قول می دهم که این روند ادامه داشته باشد.   

وی ادامه داد: ملاقات های مردمی از چند روز قبل به شهروندان به ویژه ساکنان منطقه اطلاع رسانی می شود و در  ملاقات مردمی معاونان شهرداری و سایر مدیران برای بررسی درخواست های متفاوت مردم حضور پیدا می کنند. سابقه ندارد که شهروندی در این ملاقات ها به ما مراجعه کرده باشد و نتوانسته باشد با ما دیدار کند.

نوروزی به بازدید های سرزده از شهرداری های مناطق هم اشاره کرد و گفت: برگزاری برخی جلسات شهرداری در مناطق و دیدار با کارکنان شهرداری از دیگر راه های ارتباطی مدیریت شهری با شهروندان است. سامانه 137 هم به صورت شبانه روزی می تواند مسائل شهروندان را به مدیران شهری منتقل کند.

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی