14:48 1398/08/12

 

 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، جواد حسین زاده در اولین نشست سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری که به میزبانی شهرداری اصفهان با حضور نمایندگان کلان شهرها، مدیران شهری، متخصصان و کارشناسان حوزه برنامه ریزی، شهردار اصفهان، رییس و اعضای شورای شهر اصفهان و همزمان با روز ملی آمار برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال شعار جهانی روز شهرها؛ شهر بهتر، زندگی بهتر و شعار روز آمار هم آمار بهتر و زندگی بهتر است که این تقارن جالب توجه است، اظهار کرد: رمز موفقیت سازمان ها برنامه ریزی است و برنامه ریزی بدون آمار امکان پذیر نیست. 

وی ادامه داد: بهره وری از گرایش های مسلطی است که در دنیا روی آن تمرکز شده و در امور شهری بهره وری یعنی اینکه ما بتوانیم خدمات شهری را با کیفیت و تنوع بیشتر در سطوح جغرافیایی کوچکتر و با هزینه کمتر ارائه کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: برای رسیدن به بهره وری باید ارزش افزوده را با ثابت نگه داشتن یا کم کردن هزینه محقق کنیم که هیچ کدام از این ها بدون آمار دقیق و با کیفیت امکان پذیر نیست.  

وی با اشاره به اینکه ریشه آمار از کلمه STATE به معنای حکومت کردن است و آمار به منظور اداره کردن جوامع بشری ایجاد شده است، گفت: توسعه ابعاد مختلف ملی، منطقه ای، استانی، شهری و روستایی دارد. یکی از مباحثی که ارتباط آن با اجلاس سالانه آمار و برنامه ریزی مدیریت شهری بیشتر است، برنامه ریزی فضایی یا شهری است که ما برای برنامه ریزی شهری نیاز به آمار با کیفیت داریم.  

داده های با کیفیت پیش نیاز حکمرانی شایسته است

حسین زاده با اشاره به اینکه جامع بودن، یکپارچه بودن، به هنگام و در دسترس همگان بودن از شاخصه های کیفیت در آمار به شمار می رود، اظهار کرد: وضعیت کنونی نظام آماری کشور نسبتا مطلوب است اما حوزه بودجه و اعتبارات و محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد، سبب شده تا حدود 55 درصد از نیازهای آماری خود را در سطح ملی و 35 درصد را در سطح استانی و کمتر از 15 درصد را در سطح شهرستانی تامین کنیم و در نتیجه نیاز به توسعه کیفیت و گستره آمار داریم.

وی ادامه داد: داده های با کیفیت معیار و پیش نیاز حکمرانی شایسته است بنابراین باید توجه ویژه ای به آن داشت. به همین سبب آمار رسمی، در قالب کالای عمومی به شمار می آید. کالاهای عمومی کالاهایی هستند که از طریق حاکمیت ها برای اداره حاکمیت تولید شده و رقابت پذیر نیستند و همه می توانند در یک زمان از آن استفاده کنند و کیفیت آن به اعتماد استفاده کنندگان بستگی دارد.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: اگر باورپذیری در مورد آمار رسمی کم باشد در حوزه کالاهای عمومی می گوییم کیفیت آمار کم است. از گرایش های مسلط در حوزه آمار رفع و حذف موازی کاری در این بخش است و ما باید فهرستی از آمارهای رسمی داشته باشیم تا تکلیف دستگاه های اجرایی برای تولید آمار رسمی مشخص باشد که در وضعیت فعلی چنین فهرستی در کشور نداریم.   

وی با بیان اینکه در نظام آماری بالاترین مرجع تصمیم گیری شورای عالی آمار است و فهرستی با کمک دستگاه های اجرایی در حال تهیه است تا به این شورا تقدیم و از سوی آن تصویب شود، اظهار کرد: در صورت تصویب، تقسیم کار ملی در حوزه آمارهای رسمی انجام خواهد شد.

حسین زاده افزود: توسعه پایدار و ارتباط آن با موضوعات شهری بسیار زیاد است، در توسعه پایدار سه نوع اشتراک در پایداری محیط زیست، اقتصادی و اجتماع مورد توجه است که با اشتراک این سه بعد به توسعه پایدار می رسیم.

وی اظهار کرد: تمرکز صرف و افراطی به هر کدام از این ها ما را در بعد توسعه پایدار با مشکل مواجه می کند بنابراین باید نقطه اشتراک این سه بعد را در نظر بگیریم.  

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: برنامه ریزی فضایی شهری یا روستایی آمایش سرزمین به شمار می رود. در این نوع آمایش سه المان مهم از جمله انسان، فضا و فعالیت مطرح است بدین معنا که در آمایش سرزمین باید آمارها بتواند مباحث مربوط به این سه بعد را پوشش دهد.

وی افزود: امسال مرکز آمار ایران «همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور» است که یکی از ابعاد مدرن سازی استفاده از روش های ثبت مبنا و یکی از مهمترین هسته های ثبت مبنا، «نظام جامع ثبت های آماری» است که تمرکز آن هم بر سه محور انسان، فضا و فعالیت قرار دارد.

حسین زاده افزود: برای حصول آمارهای رسمی نیاز داریم از طریق روش های ثبت مبنا تعامل خوبی با همه دستگاه ها داشته باشیم و همه دستگاه ها با هم یک کار ملی انجام دهند که در راستای همگرایی ملی برای مدرن ساز نظام آماری کشور به دنبال این هستیم که کدهای منحصر به فرد شخص، مکان و فعالیت را از طریق روش های علمی و ثبتی با هم تلاقی دهیم که ماحصل آن بسیاری از آمار مورد نیاز کشور و شهری خواهد بود.

27 درصد جمعیت کشور در کلانشهرها ساکن است

وی در مورد اهداف این نوع نظام آماری تصریح کرد: با برنامه ریزی شهری و منطقه ای می توانیم به توازن و تعادل توسعه ای منطقه ای، تمرکززدایی در کشور، رشد پایدار، مکان یابی فضاها برای توسعه پایدار، توزیع عادلانه خدمات و یکپارچه سازی فضایی و خدمات دست پیدا کنیم.  

رئیس مرکز آمار ایران افزود: کلانشهرها در این حوزه ها بسیار با اهمیت هستند. اگر از منظر جمعیتی نگاه کنیم حدود 27 درصد جمعیت کشور در کلانشهرها ساکن اند و حدود هشت شهر را از سرشماری سال 95 به عنوان کلانشهر می شناسیم که به زودی کرمانشاه هم به عنوان نهمین کلانشهر به این فهرست اضافه می شود.

وی ادامه داد: از نظر تولید ناخالص داخلی هم کلانشهرها سهم بالایی داشته و مهاجرت در حوزه کلانشهرها پراهمیت است بنابراین توجه ما به عنوان مدیران مرکز آمار و شما به عنوان مدیران شهری به آمار و اطلاعات با استانداردهای درست و کیفی می تواند اثرگذار باشد.  

حسین زاده با بیان اینکه کمیته آماربخشی کلانشهرها به دلیل اهمیتی که نظام آماری به این حوزه داده است، تشکیل شد، تصریح کرد: هدف این کمیته، سامان بخشی و نظام مندی حوزه آماری کلانشهرهاست که می تواند نقش به سزایی در سطح ملی و شهری داشته باشد. یکی از مهمترین کارهایی که در برنامه مرکز آمار کشور وجود دارد، سرشماری ثبتی مبناست که باز هم در این بحث نقش شهرها بسیار ویژه است.

همکاری مرکز ملی آمار با کلانشهرها برای استانداردسازی مفاهیم آماری

وی از ضرورت همگرایی مدیریت شهری و کلانشهرها برای مدرن کردن سبک و سیاق آماری و روش های آماری سخن گفت و افزود: همانطور که مدیران شهری به دنبال شهر پاسخگو و الکترونیک هستید ما هم در نظام آماری به دنبال توسعه آماری و مدرن سازی نظام آماری کشور هستیم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه یکپارچگی آمار کلانشهرها از جمله موارد مورد نیاز است که باید در دستور کار مشترک قرار گیرد، گفت: در حوزه شهر اصفهان آمار و اطلاعات بسیار است اما مشکل عدم استفاده بهینه از این اطلاعات است که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی افزود: وجود تعاریف و استاندارد بین ما و شهرداری ها یکی از نیازها است که باید برای این امر اقدام ویژه ای از سوی مرکز آمار ایران اجرایی شود، از همین رو با کمک کلانشهرها باید تعاریف و مفاهیم حوزه آمار مدیریت شهری را به طور کامل استاندارد کنیم.

حسین زاده اضافه کرد: همچنین برنامه ملی توسعه آمار کشور را تهیه و آذرماه سال گذشته ابلاغ کردیم تا یک سند برای حرکت یکپارچه داشته باشیم.

استفاده از آمار به عنوان ستون فقرات برنامه ریزی برای زندگی بهتر

همچنین در ادامه این نشست، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نشست، پررنگ کردن نقش آمار در برنامه ریزی و تأکید بر برنامه ریزی در مدیریت شهری است، اظهار کرد: 9 آبانماه روز جهانی شهرها با شعار «شهر بهتر، زندگی بهتر» بود که یکی از معیارهای زندگی بهتر استفاده از آمار به عنوان ستون فقرات برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم زندگی بهتری برای شهروندان رقم بزنیم، باید با نگاه دقیق تری به آمار توجه کنیم.

افزود: امیدوارم برگزاری نشست سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری، شروع مبارکی برای همه بازیگران شهری باشد.

وی تصریح کرد: به منظور استفاده بهتر از آمار، تفاهم نامه ای با مرکز ملی آمار ایران و مدیران مختلف استانی خواهیم داشت.

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه آمار و اطلاعات بین مراکز آمار ایران و کلانشهرها

در پایان این نشست از آمارنامه شهر اصفهان مشتمل بر4200 داده اطلاعاتی که با حضور 60 دستگاه اجرایی تهیه شده بود، رونمایی و همچنین تفاهم نامه سند جامع تبادل اطلاعات و خدمات مکانی شهر اصفهان (SDI) با حمایت و همکاری استانداری اصفهان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر دستگاه های اجرایی به امضا رسید.   

همچنین در نمایشگاه جانبی این رویداد، سند راه اندازی دبیرخانه زیرساخت اطلاعات مکانی در شهر اصفهان، سامانه رصد اطلاعات (رسا) با رویکرد و ارائه داشبوردهای مدیریتی، بخشی از اقدامات رصدخانه شهر اصفهان و تالار مانیتورینگ اطلاعات شهری ایران با نام «تماشا» با همکاری و تعامل کلانشهرهای مشهد و تهران ارایه شد.

در این اجلاس همچنین تفاهم نامه همکاری در راستای تبادل آمار و اطلاعات بین مراکز آمار ایران و کلانشهرهای کشور به امضای رییس مرکز ملی آمار ایران و نمایندگان کلان شهرها رسید.  

 

مطالب پیشنهادی