8:30 1398/07/03

 

 

 

 

 به گزارش مفتاح وبه نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از نيويورک؛ رئیس جمهور کشورمان در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا گفت: ادامه تحریم‌ها به منزله شرط‌ های گفتگو است.

 

گزارش اختصاصی از دیدارهای آقای روحانی در نیویورک

 

"حسن روحانی" امروز سه شنبه در دیدار با مدیران و چهره‌های ارشد رسانه‌های آمریکایی و بین المللی در نیویورک افزود: ادامه تحریم‌هایی که تحت عنوان فشار حداکثری اجرا شده است، به مثابه پیش شرط‌ های عملی آمریکا برای مذاکره است، در حالیکه از نظر ما برای مذاکره، ابتدا هر پیش شرطی باید برداشته شود.

وی تاکید کرد: تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه در صورتی موثر است که ترامپ تحریم‌های اعمال شده ضد ایران پس از خروج از برجام را بردارد که در آن زمان، امکان مذاکره در قالب ۱+۵ وجود دارد.

رئیس جمهوری کشورمان همچنین گفت: خجالت آور است که مبنای اتهام زدن به ایران درباره حمله به آرامکو، فقط این است که نمی‌خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت‌های نظامی یمنی‌ها ندارند، چشمان خود را بسته و صرفا به گمانه زنی بسنده کرده اند.

روحانی ادامه داد: ضعف راداری و پدافندی تجهیزات عظیم آمریکایی در مسیر ادعایی این موشک‌ها و پهپاد‌ها قابل انکار نیست و یمنی‌ها در واقع آمریکا را تحقیر کرده و به تامین کنندگان تسلیحات عربستان هشدار داده اند.

 

ملاقات با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا ، ایو مورالس رئیس جمهور بولیوی و همچنین یوااس اشنایدر آنان رئیس جمهور سوئیس و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز ازجمله ملاقات‌های دوجانبه رئیس جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است.

ممکن است به روال معمول دیدار‌های حاشیه مجمع؛ زمان برخی ملاقات‌ها تغییر کند.

 

دیدار رئیس جمهور کشورمان و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نیویورک نیز برگزار می‌شود. این دیدار در فهرست ملاقات‌های تنظیم شده از قبل نبوده است.

 

دیدار نخست وزیر اسپانیا با آقای روحانی

نخست وزیر اسپانیا روز سه شنبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره تقویت همکاری‌ها و موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.

دیدار پدرو سانچز در محل اقامت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی انجام شد که از روز دوشنبه برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک آمده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر اسپانیا بر توسعه همه جانبه مناسبات به ویژه در عرصه های فناوری و گردشگری تاکید و مخالفت خود را با تحریم های یکجانبه آمریکا بعد از خروج از برجام اعلام کردند.

دو طرف در خصوص راههای توسعه روابط دو کشور و همینطور ابتکار جدید آقای روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به "ابتکار صلح هرمز" به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده دو کشور ایران و اسپانیا، بر ضرورت تلاش برای تحکیم این روابط تاکید کرد.

روحانی افزود: تحریم ها و زورگویی فعلی دولت آمریکا در بلندمدت از هم می پاشد، ولی روابط کهن و تاریخی کشورهای دوست نظیر ایران و اسپانیا باید مستحکم بماند.

رئیس جمهور همچنین به ضرورت توسعه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری و گسترش همکاری ها در زمینه بیو و نانو تکنولوژی میان ایران و اسپانیا تاکید کرد.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز با ابراز تاسف از رنج ملت ایران از تحریم های یکجانبه کنونی و با تاکید مجدد بر حمایت کشورش از برجام، بر عزم اسپانیا برای گسترش بیش از پیش روابط با ایران تاکید کرد و با اشاره به ابتکار ائتلاف امید دکتر روحانی، گفت: ما در سال های گذشته شما را بعنوان مرد صلح شناخته ایم و امیدوارم که این ابتکار عمل به کاهش تنش ها در منطقه کمک کند.

ديدار رئيس جمهور با نخست وزير سوئد

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوئد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و بر توسعه روابط در همه زمینه ها تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه به وقت نیویورک و در دیدار نخست وزیر سوئد که در محل اقامت رییس جمهور انجام شد، گفت: روابط ایران با سوئد همواره روابط خوب و مثبتی بوده است و به ویژه روابط صنعتی و تجاری خوبی داشته ایم که متاسفانه این روابط بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام دچار مشکل شده است.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه برجام به عنوان یک موافقتنامه بین المللی با پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل هفت پایه داشته است و صرفا تعهد یکی از طرفین آن پذیرفتنی نیست، وظایف کشورهای اتحادیه اروپا و از جمله سوئد را برای اجرای کامل برجام و بویژه عملیاتی کردن اینستکس یادآور شد.

روحانی همچنین با تشریح وضعیت منطقه و به ویژه ادامه کشتار مردم بیگناه یمن، گفت: اکنون منطقه بیش از هر زمان دیگری نياز به صلح و ثبات و توقف وضعیت کنونی دارد و ابتکار صلح هرمز یا امید در همین راستاست.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار با اشاره به سفر اخیرش در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی به تهران، با تشکر از مهمان نوازی کشورمان گفت: سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

"استفان لوون" با اشاره به سفر ظریف و تمایل این کشور برای کمک به برقراری امنیت در منطقه، از ابتکار روحانی استقبال کرد و گفت با علاقه آن را دنبال خواهد کرد.

نخست وزیر سوئد تصریح کرد: سوئد یکی از حامیان اینستکس بوده است و به دنبال راههایی عملی برای عملیاتی کردن هرچه سریع تر این سازوکار مالی است.

 

ديدار آقاي روحاني با جانسون و انتقاد شديد از بيانيه سه کشور اروپايي

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر انگلیس، با انتقاد شدید از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی و طرح اتهامات بی اساس، بر لزوم اجرای تعهدات آنها بعنوان اعضای برجام تاکید کرد.

حسن روحانی در این دیدار که عصر سه شنبه به وقت محلی و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ضمن اشاره به سابقه، آشنایی و حضور انگلیس در منطقه خاورمیانه، تصریح کرد: از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که در عین حال جزو طرف های برجام هستند، بسیار متاسف هستیم و صدور این بیانیه بی اساس در شرایط حساس و پیچیده کنونی به هیچ عنوان سازنده و مفید نبود.

رئیس جمهور همچنین با انتقاد از کوتاهی لندن در انجام تعهدات خود برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام، فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجامی طرفین برشمرد و از آنها خواست هرچه زودتر تعهدات برجامی خود از جمله اینستکس را عملیاتی کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ابتکار صلح هرمز یا امید که قرار است در سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل تشریح شود، همکاری کشورهای منطقه را تنها راه ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه دانست و حمایت سایر کشورها از جمله انگلیس را در تحقق این هدف موثر خواند.

نخست وزیر انگلیس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه لندن به دنبال بهبود روابط با تهران است، افزود انگلیس همواره حامی برجام بوده است و خواهد بود و وی در مقام وزیر خارجه کشورش برای منصرف کردن دولت آمریکا از خروج از برجام، تلاش های زیادی انجام داده، اما متاسفانه موفق نشده است.

"بوریس جانسون" با اشاره به نقش موثر ایران در منطقه، افزود: همچنان امیدواریم برجام تداوم و تنش ها در منطقه کاهش یابد.

 

دیدار آقای روحانی با رئیس جمهور سوئیس

رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور سوییس در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و بر گسترش روابط دو کشور تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این دیدار با تشکر از کمک ها و تلاش های دولت سوییس بعنوان حافظ منافع ایران در آمریکا گفت: سوییس همیشه برای ما یک کشور فرهنگی بوده است و روابط تاریخی و سنتی بسیار خوبی با کشور شما داشته ایم.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش های دولت سوییس برای ایجاد یک کانال مالی متقابل برای تبادل اقتصادی از جمله خرید دارو، گفت: متاسفانه دولت آمریکا برخلاف مواضع اعلامی اش، در عمل بر سر مبادلات بانکی ایران و سوییس حتی در زمینه هایی مانند خرید دارو یا مصارف انساندوستانه هم مشکل سازی می کند که این اقدام تروريسم دولتی آمریکا محسوب می شود چرا که در عمل برای کشتن کودکان و بیماران کمر بسته است.

رئیس جمهوری سوییس هم در این دیدار با اشاره به روابط صد ساله ایران و سوییس، گفت: سنت بشردوستانه و بی طرفی در سوییس ریشه در تاریخ این کشور دارد و این کشور از هر اقدام بشردوستانه یا ابتکاری که به کاهش تنش به منطقه کمک کند، استقبال می کند.

"اولی ماورر" تاکید کرد: سوییس مشتاق شنیدن طرح دکتر روحانی برای تامین امنیت منطقه موسوم به "ابتکار صلح هرمز" یا امید است.

دیدار رئیس جمهور با صدراعظم آلمان

صدر اعظم آلمان برای نخستین بار با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره تقویت همکاری‌ها، حفظ برجام و راه‌های کاهش تنش در منطقه تبادل نظر کرد.

دیدار آنگلا مرکل در محل اقامت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی انجام شد که از روز دوشنبه برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک آمده است.

مطالب پیشنهادی