8:55 1398/07/03

دیدار همزمان مکرون وجانسون با روحانی دیدار جانسون ومکرون با روحانی

به گزارش مفتاح و به نقل از ایرنا، بوریس جانسون که طبق برنامه قرار بود با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار کند، به طور اتفاقی با حضور برنامه ریزی نشده امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد و دقایقی به صورت سه جانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

این دومین بار است که مکرون در نیویورک به دیدار رئیس جمهوری ایران آمد. 

مکرون در این دیدار سه جانبه گفت؛ باید برای کاهش تنش ها از فرصت حضور در نیویورک استفاده کرد.

رئیس جمهوری فرانسه که در ماه های اخیر تلاش‌های میانجیگرانه‌ای برای حفظ برجام و کاهش تنش میان ایران و آمریکا برداشته است، شامگاه دوشنبه نیز با روحانی به مدت یکساعت و ۴۵ دقیقه دیدار کرد.

دو طرف در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه های مورد علاقه ایران و فرانسه، شرایط حساس منطقه و ابتکار جدید رئیس جمهوری ایران برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به "ابتکار صلح هرمز" تبادل نظر و بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری در عرصه های مختلف دوجانبه و بین المللی تأکید کردند.

رئیس جمهوری در این دیدار، ضمن تأکید بر وظایف و مسؤولیت سایر طرف های برجام و از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین المللی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن، بیانیه اخیر کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام زنی بی اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد. 

امانوئل مکرون نیز در این دیدار ضمن استقبال از طرح دکتر روحانی برای امنیت منطقه، به تشریح تلاش های فرانسه برای کمک به اجرای برجام پرداخت و همکاری اروپا با سایر طرف های این توافق به ویژه روسیه و چین را ضروری دانست. 

رئیس جمهوری فرانسه بر تعامل و گفت‌ وگو با ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه و نیز تداوم روابط سازنده پاریس- تهران تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه برای شرکت در اجلاس عالیرتبه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. وی قرار است صبح چهارشنبه به وقت نیویورک در این مجمع سخنرانی کند.

 

مطالب پیشنهادی