18:15 1398/06/31

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از تسنیم، حسین بانک ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت متکفل 38 میلیون بیمه‌شده در سراسر کشور است که 80 درصد از این افراد به صورت کاملاً رایگان بیمه شده‌اند که هزینه آنها را دولت متقبل شده است و 20 درصد باقیمانده نیز تنها یک‌سوم حق بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت مکلف است افرادی که زیرپوشش سایر بیمه‌ها نیستند را تحت پوشش قرار دهد، افزود: کارمندان دولت، خانواده‌های شهدا و جانبازان، دانشجویان، طلاب و مددجویان بهزیستی زیرپوشش بیمه سلامت هستند. در استان اصفهان یک میلیون و 450 هزار نفر بیمه‌شده داریم که از این تعداد حدود 380 هزار نفر کارمند دولت، 350 هزار نفر زیرپوشش بیمه سلامت همگانی، 40 هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان، 550 هزار نفر بیمه‌شدگان روستایی و 110 هزار نفر بیمه‌شده سایر اقشار است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه 4 هزار و 600 موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت استان هستند، ادامه داد: ماهیانه 60 میلیارد تومان صرف بیمه سلامت استان می‌شود که در سال به 700 میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: دولت در سال 98 بیمه‌ مددجویان کمیته امداد را نیز بر عهده سازمان بیمه سلامت گذاشت که تا کنون 24 هزار دفترچه برای آنها صادر شده است. همچنین زندانیان و خانواده‌های آنها نیز تا زمانی که فرد در زندان باشد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و به‌تازگی نیز افراد مجهول‌الهویه و فرزندان سرراهی نیز با معرفی بهزیستی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند که امسال 41 نفر از این افراد در استان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. نیاز و هزینه درمانی این افراد نیز معمولاً زیاد است و خوشبختانه پس از مدت‌ها که درباره بیمه این افراد بحث و اختلاف‌نظر وجود داشت این موضوع رفع شد.

بانک درباره اینکه چرا میزان رضایتمندی از خدمات بیمه سلامت پس از چند سال کاهش یافته است، تصریح کرد: این امر به این مسئله برمی‌گردد که با آغاز طرح بیمه سلامت حدود 10 تا 11 میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند و نحوه خدمت‌رسانی نیز تغییری نکرده، به جز اینکه بیمه‌شدگان بیمه سلامت همگانی که حق بیمه پرداخت نمی‌کنند می‌توانند درمان خود را از طریق بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه، سپاه و ارتش دریافت کنند در حالی که قبلاً می‌توانستند به بخش خصوصی هم مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: همچنین به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع، برخی افراد که بیمه بودند دوباره از بیمه سلامت هم دفترچه گرفتند و حتی برخی دستگاه‌‌ها تمام بیمه‌شدگان خود را به بیمه سلامت گسیل دادند، اما هم‌اکنون بخش زیادی از هم‌پوشانی‌ها را حذف کرده‌ایم و بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی که به 600 هزار نفر رسیده بود با حذف هم‌پوشانی‌ها به حدود 370 هزار نفر کاهش یافت. ایجاد این محدودیت نیز وظیفه قانونی بود که مجلس و دولت بر عهده ما گذاشته بودند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان درباره اجرای طرح ارزیابی وُسع در آینده نزدیک بیان کرد: با اجرای این طرح از میان افرادی که تا کنون به صورت رایگان بیمه شده‌اند مانند بیمه روستاییان و بیمه سلامت همگانی، 4 دهک پایین همچنان به صورت رایگان بیمه می‌شوند، دهک 4 و 5 نیمی از حق بیمه و سایر دهک‌ها نیز تمام حق بیمه را پرداخت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اعلام این دهک‌ها بر عهده وزارت رفاه است، اظهار داشت: بر اساس بند الف ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه وظیفه داریم که طرح وسع را اجرا کنیم. پس از اعلام سازمان بیمه سلامت، بیمه‌شدگان 6 ماه برای این ارزیابی فرصت دارند.

بانک درباره وضعیت پرداخت‌های بیمه سلامت افزود: مطالبات بخش خصوصی در 3 ماه نخست امسال به طور کامل پرداخت شده، 3 ماه و نیم به دانشگاه‌ها و 4 ماه نیز به داروخانه‌ها پرداخت داشته‌ایم که نسبتاً مطلوب است.

وی درباره ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای حذف هم‌پوشانی‌ها گفت: اطلاعات بیمه‌های بزرگ تقریباً در سیستم جامع اطلاعاتی کشور ثبت شده است و هم‌پوشانی‌ها بررسی می‌شود، اما برخی موسسات مانند بانک‌ها اطلاعات بیمه‌شدگان خود را ثبت نکرده‌اند و برخی سازمان‌های دیگر نیز بیمه‌های داخلی دارند و کسی سراغ آنها نرفته است، اما در برنامه امسال به دنبال ثبت آمار و اطلاعات آنها نیز هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان درباره حذف اسناد کاغذی و تبادل الکترونیک اسناد بستری افزود: این طرح از سال 95 و به صورت آزمایشی در بیمارستان عیسی‌بن مریم(ع) اصفهان اجرا شد و پس از انعقاد تفاهم‌نامه در سال 97 با دانشگاه علوم‌پزشکی در کمتر از 3 ماه به نتیجه رسیدیم و هم‌اکنون تمام بیمارستان‌های دولتی و تعدادی از مرکز خصوصی پرونده‌های کاغذی را حذف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: برای نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز استان کرمان پایلوت این طرح بود، اما باید در نظر داشت که 42 هزار موسسه درمانی و مطب پزشکی در کشور وجود دارد و باید زیرساخت اجرای این طرح در تمام آنها فراهم شود و نمی‌توان انتظار داشت یک ساله به سرانجام برسد و اجرای این طرح در کشورهایی مانند کره جنوبی، تایلند و ترکیه حتی تا 13 سال زمان برده است. 7 شهرستان استان اصفهان پایلوت اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی هستند.

بانک با اشاره به راه‌اندازی سامانه تلفنی 1666 در بیمه سلامت از اواخر سال 97، ادامه داد: این سامانه 24 ساعته است و مسئولان ارشد بیمه سلامت از ساعت 10 تا 11 دوشنبه‌های هر هفته پاسخگوی مردم هستند.

وی درباره تخلفات موسسه‌های طرف قرارداد بیمه سلامت بیان کرد: تخلفات تعرفه‌ای وجود دارد که البته به موسسات برمی‌گردد اما ما باید با متخلفان برخورد کنیم. بخشی از نارضایتی‌ها هم به عدم آموزش برمی‌گردد. برای مثال میزان مصرف یک نوع انسولین در ایران از آمریکا که چند برابر ما جمعیت دارد بیشتر است چون متأسفانه خیلی از افراد نحوه نگهداری و تزریق آن را به درستی بلد نیستند. از طرف دیگر از نظر علمی یک دفترچه 18 برگ بیمه به طور میانگین برای 4.5 بار مراجعه در یک سال است، اما موردی داشتیم که در طول 2 ماه 3 دفترچه بیمه تمدید کرده است.

انتهای پیام/

 
 

مطالب پیشنهادی