9:44 1398/06/21

 

 

به گزارش مفتاح و به نقل از ایرنا و به نقل از پایگاه خبری "فلسطین الیوم"، "استفان دوجاریک" همچنین با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل متحد بسیار نگران طرح نخست وزیر رژیم صهیونیستی است، افزود: این اقدام اسرائیل، نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می رود.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در نامه ای که به سمینار بین المللی رسانه ای سازمان ملل متحد ارسال کرد، گفت: بحران سیاسی، اقتصادی و انسانی در اراضی اشغالی فلسطین به ابعاد نگران کننده ای رسیده است.

مجری برگزاری سمینار بین المللی رسانه ای سال 2019 درباره صلح خاورمیانه وزارت امور خارجه ترکیه و مکان برگزاری آن شهر "آنکارا" است.

گوترش ادامه داد: شرایط در نوار غزه بسیار نگران کننده است، چرا که حدود ۲ میلیون فلسطین همچنین در محدودیت شدید به سر می برند، آنها غرق در فقر مضاعف و بیکاری هستند، این امر همچنین با محدودیت های بهداشتی، آموزشی و در سایه کمبود آب و برق صورت می گیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به این که "جامعه جهانی باید به سرعت و با جدیت برای تأمین مایحتاج اقتصادی و انسانی فلسطینی عمل کند، افزود: همانگونه که بارها گفته ام، حل نزاع در فلسطین، تنها در  سایه تشکیل دو کشور مستقل محقق خواهد شد.

گوترش با بیان این که" دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و عادلانه در مسأله فلسطین همچنان یک هدف دست نیافتنی است، اضافه کرد: متأسفانه سال گذشته از این هدف دور شدیم و فلسطینی ها و اسرائیلی ها از خشونت های خونین رنج می برند.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان ملل متحد همچنان از فلسطینی ها و اسرائیلی ها برای پایان دادن به این درگیری و براساس قوانین بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت و توافق های صورت گرفته در گذشته میان دو طرف حمایت می کند.

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه ‌شنبه (۱۹ شهریور) اعلام کرد؛ در صورت پیروزی در انتخابات آینده کنست (پارلمان) قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری شامل "غور اردن" و شمال "بحر المیت" را به اراضی اشغالی ملحق کند.

به دنبال شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، قرار است انتخابات کنست ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریورماه) برگزار شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که نتانیاهو پیش از انتخابات شکست خورده ۲۰ فروردین‌ماه نیز وعده الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی را داده بود.

بسیاری از سازمان های بین المللی و کشورها و شخصیت ها از جمله اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی، سوریه، قطر، ترکیه، اردن علیه اظهارات نتانیاهو هشدار داده و "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان با اشاره به اینکه تصمیمات نخست وزیر اسرائیل بر خلاف قوانین بین المللی است، تأکید کرد؛ در صورت عملی شدن این طرح، تشکیلات خودگردان تمامی توافقات خود با تل آویو را لغو خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی