15:28 1398/06/09

 

 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از فارس، در اولین جلسه این دادگاه، کیفرخواست محمدرضا جهانبانی متهم ردیف اول پرونده قرائت شد و وکیل مدافع وی نیز به ارائه دفاعیات پرداخت.

 

متهم اصلی این پرونده، محمدرضا جهانبانی فرزند علی و اتهام او اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان 6 هزار و 40 میلیارد ریال از وجوه متعلق به بانک سرمایه است.

 

احمد کوپالی فرزند علی، مالک خداشاهی فرزند اسماعیل، حمید فرحانی‌خواه فرزند شاهرخ، مهدی اللهیاری فرزند فریدون، ابوالحسن خداشاهی فرزند ابراهیم، سیدمصطفی خداشاهی، امین خداشاهی، بهزاد خداشاهی، عمار صالحی و محمدرضا کریمی متهمان دیگر پرونده به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع از دیگر متهمان این پرونده هستند.

 

قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه از وکیل متهم یوسفی خواست تا به ادامه دفاعیات خود از موکلش بپردازد.

 

وکیل این متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: در تاریخ یکم مرداد ۹۲  نامه حد اعتباری را به بانک فرستاده و در تاریخ ۱۲ مرداد موکل بنده عزل شده است بنابراین تمام اقدامات در بانک پس از عزل وی انجام شده و در تاریخ ۲۹ مرداد مبلغی به میزان ۴۰ میلیارد ریال واریز شده است که البته تا ۲۹ میلیارد ریال شرکت می توانست وام بگیرد.

 

وی ادامه داد: موکل بنده به عنوان کارمند کارهای مربوط به واردات را انجام داده است و اینکه قصد واحدی با متهم ردیف اول آقای جهانبانی داشته یا نه باید محرز شود چراکه در احراز معاونت در جرم لازم است.

 

وکیل یوسفی ادامه داد: باید مشخص شود که آیا در تحصیل از طریق مال نامشروع اقدامات موکل بنده مؤثر بوده یا خیر در این رابطه شهادت آقای احتشامی وجود دارد که نشان می‌دهد موکل بنده نقش اساسی در دریافت وام نداشته و همه مذاکرات انجام شده بوده و برگه حد اعتباری را فقط امضا کرده است.

 

 وی در مورد ارتکاب به رفتاری جرم گفت: آیا رفتار موکلم منطبق بر قانون بوده یا خیر. ذینفع اصلی جهانبانی است و پول به حساب ایشان رفته و اگر امضا نمی‌کرد برخلاف قانون عمل می‌کرده است در نتیجه امضایش منطبق بر قانون صادر شده است و  من می‌خواهم حکم برائت از ایشان صادر شود.

 

وی گفت: موکل بنده گفته در جریان اعمال غیرقانونی جهانبانی نبوده و جهانبانی به وی گفته بوده که می خواهیم وامی بگیریم و تو باید نامه را امضا کنید.

 

وی گفت: موکل بنده که اصراری نداشته، شهادتی هم علیه ایشان داده نشده در نتیجه تنها بحثی که باقی می‌ماند بحث علم قاضی است.

 

این وکیل تصریح کرد:  در اصول استنباط احکام وقتی بحث علم مطرح می‌شود علم را نشات گرفته از یقین، ظن، شک و وهم برمی‌شمرد. علم قاضی حاصل از مستندات بین است. حال آیا اقدامات موکل من ایجادگر یقین است؟

 

قاضی مسعودی مقام در این هنگام خطاب به وکیل مدافع متهم یوسفی کوپایی، گفت: این موارد در مورد ظن و یقین در قانون پولشویی با تغییراتی مواجه شده که مورد پذیرش هم قرار گرفته است.

 

وکیل مدافع متهم با تأیید اظهارات قاضی مسعودی مقام ادامه دفاعیات خود را به زمان دیگری موکول کرد.

 

سپس قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای یوسفی کوپایی عزل شده بود و درخواست مورد نظر در روزنامه رسمی هم نیامده و پس از اینکه در روزنامه رسمی منتشر می‌شود مصوبه هیأت مدیره انجام می‌شود.

 

نماینده دادستان افزود: یوسفی درخواست را می‌دهد و از شرکت عزل می‌شود اما از تیم آقای جهانبانی عزل نمی‌شود. موکل شما پس‌ از عزل شدن، در شرکت تجارت نور ابرار که مقصد تسهیلات جهانبانی بوده مستقر می‌شود.

 

وی تصریح کرد: شما از ظن معتبر صحبت کردید. ظن معتبر شرعاً حجت دارد. ظن مطلق در کشف احکام مورد نظر قرار می‌گیرد اما اینجا بحث بر سر کشف موضوع احکام است نه کشف احکام. کشف موضوع احکام نیز یک کار قضایی است. در کشف موضوع ظن معتبر و ظن مطلق ملاک نیست بلکه ظن اطمینان‌آور و ظن عقلایی مطرح است.

 

وی گفت: علم قاضی هم علم اخص و اعم است.

 

در این هنگام، متهم عمار صالحی فرزند عطاا... در جایگاه قرار گرفت و به بیان دفاعیات خود پرداخت.

 

قاضی اتهام وی را معاونت در اخلال در نظام مالی و اقتصادی و تحصیل از طریق مال نامشروع به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

 

عمار صالحی گفت: بنده در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۹۳ از شرکت خارج شدم و این سؤال مطرح است که چگونه تسهیلات در این زمان گرفته‌ام.

 

وی با تکذیب تسهیلات گرفته شده ادامه داد: بیش از ۲ سال است که پرونده بنده در دادسرا در حال بررسی بوده و سال قبل قرار نهایی مبنی بر منع تعقیب صادر شده است و عدم ارتکاب بزه با چهار دلیل محرز شده است.

 

وی افزود: بسیار سخت‌گیرانه به پرونده من رسیدگی شد و جلسه‌ای پیش از تفهیم اتهام در دادسرا برگزار شد و با ردیابی انجام شده گفتند که یک ملک در تملک شرکت آرمانی که به عنوان دارایی آقای جهانبانی قرار دارد از منابع تحصیل شده از بانک سرمایه است که بنده گفتم جزو اموال عمار صالحی نیست بنده یکی از سهامداران هستم و جهانبانی شریک دیگری است بنده در مشی زندگی شخصی خود ملکی که شبهه داشته را نمی‌خواستم و البته اختیار تام در واگذاری اموال نداشته‌ام اما چنانچه اثبات شود که ملک یا اموالی به شکل ناسالم تهیه شده آن را بر می‌گردانم.

 

 وی ادامه داد: به دستور سرپرست دادسرا با قرار وثیقه سنگین مرا به زندان فرستادند و همان جا گفتند ملک‌ها را برگردان و امضا کن که من هم ملک را مسترد کردم؛ جلسات رسیدگی به شکل طوفانی و سخت‌گیرانه ادامه یافت. صالحی گفت از ابتدای کیفرخواست چند بار گفته شده که خودرویی به بنده داده شده است این در حالی است که من در شرکت آرمانی طلبکارم و بدهی جهانبانی ۱۷ میلیارد تومان ان موقع ثبت شده بود که اکنون به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.در دادسرا از آقای جهانبانی همان موقع پرسیدم آیا پرونده شخصی با بنده داشته که پاسخ داد خیر، آیا حساب شخصی بین من و شرکت‌ها وجود داشته که باز هم، او پاسخ منفی داد اگر پولی رد و بدل شده بین بنده و شرکت با اجازه هیأت مدیره بوده است و مستقیم پولی به من داده نشده است.

 

 این متهم گفت: گزارش کارشناس مالی مؤید است البته به این گزارش اعتراض دارم چراکه باید صرفاً دفاتر جهانبانی را ملاک قرار نمی‌داد چکی به مبلغ ۴۳ میلیون تومان وجود داشته که همین یک فقره چک اکنون ۱۰ میلیارد تومان حساب ما را مثبت می‌کند. در این میان هم ۴۵ میلیارد تومان به عنوان حق کارشناسی تعیین شد جلسات رسیدگی تقریباً هر روز انجام می شد و بعد از یک هفته بازپرس قرار منع تعقیب را صادر کرد البته گویا اختلاف نظری بین سرپرست دادسرا و بازپرس وجود داشت که بعد از از صدور قرار، بازپرس عزل شد و مجدد پرونده به جریان افتاد اما به من اطلاع ندادند و یک سال گذشت و دوباره ابلاغیه جدیدی به جرم معاونت برایم فرستادند.

 

 صالحی گفت: آقای جهانبانی گفته مدیران بانک سرمایه اصلاً عمار صالحی را ندیده‌اند چون مراجعه حضوری نداشته‌ایم و حتی گفته شد از شراکت با بنده اطلاعی نداشته‌اند حالا چطور می‌شود بنده که هیچ ارتباطی نداشته و اصلاً مرا ندیده‌اند می‌توانم تسهیلات بدهم باز هم می‌گویم اگر اموال و دارایی به شکل ناصالح توسط آقای جهانبانی وارد شده باشد به سهم و اذن قانونی خود برای استرداد آن اموال ممانعتی ندارم البته بنده آقای جهانبانی را فردی مومن می‌شناختم.

 

قهرمانی نماینده دادستان تهران در واکنش به دفاعیات عمارصالحی، گفت: وی گفته که نمی‌دانم در مورد کدام اتهام باید توضیح دهم من به ایشان می‌گویم باید در رابطه با تسهیلات ۴۰ میلیاردی و ۶۸ میلیاردی توضیح دهد؛ صالحی حسب اعلام روزنامه رسمی یک شهریور ۹۲ مدیرعامل شرکت جهان‌گستر تیوا می‌شود و شخصاً درخواست نمی‌دهد اما پس از زدوبند جهانبانی با بخشایش اخذ تسهیلات برای شرکت مصوب می‌شود و خود صالحی این قراردادها را امضا می‌کند اما در اعترافات خود می‌گوید نمی‌دانم قراردادها چطور منعقد شده و چطور امضا شده است.

 

نماینده دادستان تهران افزود: حتی در یک مرحله آقای صالحی مدعی می‌شود که امضای وی جعل شده است اما در اظهارنظر دیگری می‌گوید جهانبانی وقتی از من امضا می‌گرفت در شرایط خوبی نبودم مهمانی داشتم و سرم شلوغ بود و در وسط مهمانی از من امضا گرفته است.

 

وی با اشاره به تناقض‌گویی متهم گفت: وی در جلسه بعدی می‌گوید به دلیل بیماری اظهارات جلسه قبل یعنی امضا در مهمانی را قبول ندارد بنابراین اظهارات ایشان در رابطه با اخذ تسهیلات ۴۰ میلیارد تومانی کاملاً متناقض بوده است.

ضابطین پرونده برسی‌های لازم را انجام و قراردادها را بررسی کردند و در نهایت مشخص شد صالحی ۱۳۰۰ فقره نامه تسهیلات امضا کرده سؤال ما این است که شما چند شرکت دارید و چطور ۱۳۰۰ فقره در مهمانی امضا می‌کنید اما نمی‌دانید چه قراردادی بوده است.

 

قهرمانی گفت:  برای ما محرز است که امضاها مربوط به شخص صالحی است و ایشان مدتی قائم‌مقام شرکت نور ابرار هم بوده که مقصد وجوه تسهیلاتی است و صالحی قبل از مهاجرت به شرکت تیوا در آنجا قائم مقام بوده است آقای صالحی شما هم قائم مقام بودید و هم در شرکت دیگری مدیرعامل چطور قراردادها را امضا کردید.

 

وی ادامه داد: ایشان با فاکتورهای صوری در مرحله اول تسهیلات ۴۰ میلیارد تومانی دریافت می‌کند و بعد در سال بعد به عنوان مدیرعامل تیوا درخواست دریافت تسهیلات ۶۸ میلیاردی می‌کند و دو روز بعد از این درخواست، مصوبه دریافت صادر و در همان ماه هم مبلغ واریز می‌شود.

 

قهرمانی تصریح کرد: عمار صالحی به حسن جهانبانی برادر متهم ردیف اول پرونده وکالت داده و سهام خود را به او واگذار می کند اما باید بدانید که واگذاری سهام به معنای خروج از شرکت نیست سپس صالحی می‌آید و مدعی می‌شود که امضاها جعلی است. درحالی که کارشناسی در مرحله اول تأیید می‌کند که امضاها متعلق به شخص صالحی است اما متهم به نظر کارشناسی اعتراض کرده و مجدد امضاها جهت بررسی به هیأت سه نفره کارشناسی ارجاع داده می‌شود که هیأت کارشناسی مجدد آن را تأیید می‌کند. آقای صالحی ۱۳۰۰ امضا مجموع امضای شما است! چطور جعل شده است؟

 

وی افزود: وی می‌گوید ۲۲ اردیبهشت از شرکت خارج شده است اما برخی درخواست ها مربوط به تاریخ ۲۴ اردیبهشت همان سال است شما که خارج شدید چطور در خواست  اخذ تسهیلات دادید؟ وی می‌گوید اموال که شبهه‌دار از محل تسهیلات استفاده نمی‌کنند اما ردیابی‌ها نشان می‌دهد بنز ۶۵۰ میلیون تومانی و ملکی لوکس در زعفرانیه از محل تسهیلات برای ایشان خریداری شده است، نه ملک را برگرداندید و نه بنز را پس فرستادید؟

 

قهرمانی ادامه داد: شما مدیرعامل شرکت توسعه آرمانی هستید ۹۸درصد سهام این شرکت در بدو تأسیس متعلق به شما و ۲ درصد برای جهانبانی بوده اما پس از یک دوره سهام جهانبانی‌ها ۴۵درصد و سهام شما ۵۵ درصد می‌شود و ۴ میلیارد تومان از حساب شخصی جهانبانی به یکی از شرکت‌های صالحی جابجا می‌شود.

 

وی گفت: این شرکت آرمانی که آقایان می‌گویند هلدینگ است ملاحظه می‌کنیم که شرکت های زیرمجموعه بوده  و برخی آقازاده‌ها در آن حضور داشتند نمی‌دانم آیا اینها به اصحاب ثروت نزدیک شدند یا اصحاب ثروت به متهمان، اما آنچه معلوم است این است که پول‌های بانک سرمایه به حساب این شرکت ها رفته است.

 

نماینده دادستانی گفت: آقازاده‌هایی که با پول مردم و بدون آورده سهامدار می‌شوند، بدانند اگر یک وقتی احساس تکلیف داشتند افراد زیادی از جمله نخبگان علمی و جهادی هستند که با مراجعه به آنها می‌توانند ادای تکلیف را از آنها بیاموزند.

 

قهرمانی ادامه داد: آقای صالحی گفت به خاطر یک ملک مربوط به پرونده، او را بازداشت کردند، آقای صالحی بدانید که ملک را خواهیم گرفت اما بازداشت شما به خاطر اتهامات‌تان بوده است.

 

در این هنگام  قاضی مسعودی مقام از ابوالحسن خداشاهی به عنوان یکی دیگر از متهمان پرونده خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.

 

قاضی اتهام وی را معاونت در اخلال در نظام اقتصادی و اخذ تسهیلات به مبلغ یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد، این متهم در بیان دفاعیات خود گفت بنده مدیرعامل شرکت تجارت نسل البرز بوده و طبق قانون برای معاونت در جرم باید فرد عالم به ارتکاب جرم باشد اما بنده در سال ۷۵ با فوت پدر روبرو شدم و دائی‌ام آقای جهانبانی حکم پدر را برایم داشت با سختی زندگی خود را می‌گذراندم تازه ازدواج کرده بودم حقوق ساعتی می‌گرفتم و با فوت مادرم همه چیز بر سر ما خراب شد و جهانبانی حکم بزرگترم را داشت در ابتدا به عنوان یک کارمند ساده در شرکتش مشغول به کار شدم و در حد و اندازه گرفتن وام‌های سنگین نبودم و به طور کامل به دایی خود اطمینان داشتم و تمام سندها را امضا می‌کردم.

 

وی افزود: مدیران تصمیم‌گیرنده بودند آقای جهانبانی فردی با خدا و خادم امام رضا بود و به حلال و حرام اعتقاد داشت من نیز از قانون تجارت اطلاعی نداشتم من نمی‌دانستم که چه چیزی را امضا می‌کنم کارت بازرگانی نداشته و چک‌های برگشتی در پرونده‌ام موجود است.

 

این متهم گفت: بانک، اعتبارات را به اسم جهانبانی می‌داد و وکالت تام‌الاختیار از من داشت تا بنده و سایر اقوام اعتراضی نداشته باشیم، در واقع تمام مسؤولیت‌ها با وی بود و در حد و قواره این نبودم که از جهانبانی حساب پس بگیرم و از دادگاه طلب بخشش دارم.

 

 قاضی از وی پرسید آیا مدیرعامل بودید؟ پاسخ داد: بله.

 

قاضی پرسید: در ماه چقدر حقوق می‌گرفتید؟

 

متهم گفت: از ۴۰۰ هزار تا ۳ و نیم میلیون می‌گرفتم.

 قاضی پرسید: برای امضا کردن، این رقم را می‌گرفتید؟

 وی گفت: حسابدار بودم.

 

قاضی پرسید: چطور حسابدار بودید و از قانون تجارت اطلاعی نداشتید چون آقای جهانبانی نماز می‌خواند کفایت نمی‌کند که از مسؤولیت کیفری خود مستثنی شوید.

 

در ادامه متهم دیگر مصطفی خداشاهی فرزند سیداسماعیل در جایگاه برای بیان دفاعیات خود قرار گرفت.

 

 وی متهم به معاونت در اخلال نظام اقتصادی  و اخذ تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

 

 قاضی پرسید: آیا اتهام خود را می‌پذیرید؟

 

وی پاسخ داد: خیر.

 

 بنده متولد روستای خداشاه سبزوار دارای لیسانس و یک فرزند هستم و مدیر عامل شرکت افضل خدمت بودم بنده با خواهرزاده جهانبانی ازدواج کرده بودم و به دلیل اعتمادی که به وی داشتم مدیرعاملی این شرکت را پذیرفتم کارگر حقوق‌بگیر ساده‌ای بودم و سوابق بیمه ای من حاکی از آن است.

 

وی افزود: تسهیلاتی با امضای من گرفته شده اما بدون اطلاع بنده شرکت مادر تسهیلات را واریز کرده، من سفته‌ها را امضا کردم اما هیچ‌گاه درخواست وام را امضا نکرده بودم.

 

این متهم گفت: به جهانبانی اختیار تام داده بودم مبالغ به صورت شخصی به حسابم واریز نشده و در هزینه‌ها دخل و تصرفی ندارم و حتی بانک را نمی‌شناسم من نمی‌دانم با چه اعتباری این پول را داده است بنده اشتباه کردم و فقط اعتماد کرده‌ام جرمی نکرده و بی‌گناهم وقتی از شرکت بیرون آمدم بدهی به نام من در سال ۹۵ وجود نداشت و من مجدد به روستا رفته و کشاورزی کردم و در یک شرکت مشغول به کار شدم اما با به جریان افتادن این پرونده عذرم را خواستند و الان بیکارم،در حالی که از آن سال به بعد در این شرکت نبوده‌ام.

 

 متهم دیگر پرونده حمید فراهانی‌خواه فرزند شاهد به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی و اخذ تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در جایگاه قرار گرفت.

 

 وی گفت: بنده مدیرعامل شرکت نور احسان و دارای لیسانس زمین شناسی فیزیک هستم.

 

این متهم گفت: در سال ۹۲ وارد شرکت شدم و ۸ ماه فقط در آنجا شاغل بودم در آن شرکت مدیریت اجرایی واردات کالاهای غیراساسی را بر عهده داشتم و دخل و تصرفی در مدیریت مالی نداشته‌ام و از گرفتن تسهیلات بی‌اطلاع هستم و حتی نمی‌دانستم بانک سرمایه در کجای تهران قرار دارد و سفته‌ها را در شرکت فقط امضا می‌کردم و مراجعه به بانک نداشتم از ۲۶ فروردین ۹۳ دیگر در شرکت سمتی نداشتم و سفته‌های خود را هم پس گرفته‌ام.

 

در ادامه مهدی الهیاری متهم دیگر پرونده به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی و اخذ تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی در جایگاه برای بیان دفاعیات خود قرار گرفته و گفت: بنده مجرد و سربازم؛ برادر خانم کوچکتر جهانبانی هستم و در سال ۹۱ از من خواست که مدیرعامل شرکت شوم، اعتماد به او داشتم و جز حقوق ماهیانه، قدرت تصمیم گیری دیگری نداشتم.

 

این متهم افزود: آن موقع به تازگی در رشته کارشناسی عمران قبول شده بودم و مشغول تحصیل بودم و ۴ روز از هفته را در دانشگاه بودم و از عملکرد شرکت خبری نداشتم و از حقوق کیفری آن نیز بی اطلاع بودم.

وی ادامه داد: یک سال است به دلیل اتهامات وارده مشکلات زیادی را متحمل می‌شوم، کارمند معمولی شرکت بودم و حقوق ۵۰۰ هزار تومانی میگرفتم اما به پیشنهاد آقای جهانبانی مدیرعامل شرکت تجارت نسل البرز شدم و در سال ۹۲ نامه اعتباری را امضا و چهارده روز پس از آن عزل شدم، زمانی که تسهیلات واریز شد از این سمت عزل شده بودم.

 

الهیاری گفت: جهانبانی اختیار تام و تمام امور را داشت و من فقط صرفاً درخواست کننده بودم و اقدامی در اجابت درخواست ها نکردم تمام امضاها را در شرکت زده ام اما هیچ گاه به بانک نرفتم اصلاً از این موضوع که چه میزان تسهیلات با امضای من گرفته شده اطلاعی ندارم وقتی هم می پرسیدم آقای جهانبانی می گفت کاری نداشته باشید فقط امضا کنید.

 

این متهم افزود: مُهر دست من نبودامضا می زدم و سود و زیان به دست جهانبانی بود و قبول ندارم که سهامدار بوده ام چون اموال یا شرکتی به اسم خود ندارم حتی یکبار پرسیدم که چطور می‌خواهی این وام‌ها را پس بدهی که جهانبانی گفته بود خودم گرفته و خودم پس می دهم تا دو سال پیش تسهیلات را فقط مربوط به دانشگاه می دانستم و ریالی از تسهیلات وارد حسابم نشده و گردش حساب من به ۱۰ میلیون هم نمی‌رسد اموالی ندارم و دو سال پیش حساب بانکی هم مسدود شده است آن وقت زمانی که به بانک مراجعه کردم به من گفتند ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به دلیل مالیات عملکرد، حساب مسدود شده است.

وی افزود: چطور اخلالگر هستم در حالی که مالی نداشته ام، هشت میلیارد تومان به حسابم امضا شده و فقط مربوط به یک دوره مالی است ممنوع الخروج شدم،جعل نکرده و سوء نیت هم نداشتم اما اگر می دانستم این اقدامات جرم است هیچ‌گاه انجام نمی دادم تصورم این بود کارهایمان قانونی و شرعی است.

وی افزود: من ۲۰ ساله بودم و کسی نبود مرا آگاه کند قبول دارم خطا کرده ام و تاوانش را هم داده ام هرچه داشته ام را از دست داده‌ام آبرویمان رفته کسی حاضر نیست به ما حتی سلام دهد چه گناهی کرده ام جز اینکه اعتماد داشتم حتی در دو مرحله هفت روز بازداشت شدم از آقای جهانبانی دروغ و بدی ندیده ام و معاونت در اخلال نظام اقتصادی را قبول ندارم و درخواست حکم برائت دارم.

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی به اتمام رسید و به گفته قاضی مسعودی مقام احتمالا جلسه بعدی در پایان هفته برگزار می شود.

 

 

مطالب پیشنهادی