16:45 1398/06/06

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان: منبعی برای تامین آب طرح بن- بروجن وجود ندارد

 

به گزارش مفتاح و به نقل از ایمنا،  اسفندیار امینی اظهار کرد: به تازگی اخباری بین کشاورزان شرق و غرب اصفهان شایع شده است که در سفرهای اخیر وزرا و مسئولان کشور به استان چهارمحال و بختیاری قول اجرای طرح غیرقانونی بن-بروجن و تعدادی طرح برداشت آب دیگر، همچنین تغییر خط مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، واگذاری مدیریت سد زاینده رود و تونل‌ها به استان مجاور مطرح شده است.

وی افزود: طرح بن بروجن نباید اجرا شود زیرا منبع آنها وجود ندارد، به رغم اینکه وزارت نیرو می داند منبعی برای تامین آب این طرح ها وجود ندارد و در شورای عالی آب و جلسه ۵۱۰ شورای امنیت نیز مصوب شده تا مشکل حقابه های کشاورزی و محیط زیست رفع نشده هیچ بازگذاری جدیدی بر رودخانه انجام نشود اما هر زمان یک مسئول کشوری به استان چهارمحال و بختیاری سفر می کند، طرح‌های بارگذاری بر زاینده رود مطرح می‌شود.

امینی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان طرح بن-بروجن را سال گذشته متوقف کردند، گفت: وزیر کشور در سفر اخیر به استان چهارمحال قول افتتاح این طرح را داده است و دبیر شورای امنیت کشور نیز به استاندار اصفهان گفته است که اراضی حاشیه رودخانه برای احداث ایستگاه پمپاژ طرح بن-بروجن را تحویل استان چهارمحال و بختیاری دهد، امنیت را تامین کند و جلوی کشاورزان را نیز بگیرد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصقهان، با اشاره به زمزمه هایی برای تغییر مرز دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری و واگذاری مدیریت سد زاینده رود و رودخانه به استان بالادست، گفت: هر روز یک نقشه جدیدی طرح می کنند بر این اساس کشاورزان حوضه زاینده رود اعلام کردند دیگر اجازه نمی دهیم در اصفهان و چهارمحال و بختیاری طرح جدیدی بر رودخانه اجرا شود.

امینی افزود: هم اکنون و در شرایط فعلی مشکل آبی در استان بالادست وجود ندارد، استان چهارمحال و بختیاری هر مقدار آبی که می خواهد به اراده خود برداشت می کند، مشکل آب وجود ندارد، بن بروجن جمعیتی ندارد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان خاطرنشان کرد: ساکنان حاشیه زاینده رود در غرب استان چهارمحال و بختیاری نیز با طرح بن بروجن مخالف هستند زیرا حدود ۱۷۰ متر لوله گذاری از حوضه آبریز زاینده‌رود به جنوب و حوضه آبریز کارون انجام می شود.

مطالب پیشنهادی