16:34 1398/06/06

 

واعظی درباره روند مذاکره ایران و اروپا گفت: رئیس‌جمهور، دولت و وزیر امور خارجه ما به دنبال آن هستند که از تمامی ابزارها در هر شرایطی استفاده کنند تا تحریم‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی باید بتواند به نوعی تامین‌کننده نیازمندی‌های کشور باشد، اظهار داشت: آنچه با فرانسه در چند هفته گذشته به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف آمریکا اعمال می‌شود، رفع شود که وزیر امور خارجه در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: همواره گفته‌ایم ملاقات برای ملاقات مشکلی را حل نمی‌کند. تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم، صحبت از ملاقات صحیح نیست.

واعظی شرط مذاکره ایران و آمریکا را بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای دانست و تصریح کرد: آمریکا باید به میز مذاکره 1+5 برگردد و به توافقات پایبند باشد تا مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانند از همه مزایایی که در برجام است، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر آمریکا به دنبال روش دیگر است، ابتدا باید اشتباهی که در تحریم‌ها کرده را اصلاح کند و بعد وارد گفت‌وگو شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خاطرنشان کرد: درباره جزئیات در همان زمان اجرا اعلام می‌شود ولی آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌شرط‌های آمریکا برای انجام گفت‌وگو با ایران گفت: من نمی‌دانم مسئله مطرح شده چیست اما ما در چند ماه گذشته مواضع مختلفی را از سوی آمریکایی‌ها شاهد بودیم؛ از 12 شرطی که وزیر امور خارجه‌شان اعلام کرد تا عقب‌نشینی آنها و این که گفتند ما هیچ پیش‌شرطی نداریم و ترامپ نیر اعلام که فقط می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نسازد. ما نمی‌دانیم در آمریکا چه کسی صحبت می‌کند و حرف کدام را بپذیریم. به نظر می‌رسد خود آمریکایی‌ها هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌جمهوری بوده است،‌گفت: ما دستور رئیس‌جمهور را خدمت رئیس قوه قضاییه فرستاده‌ایم، رئیس‌جمهور همواره در شش سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته‌اند؛ در این مسئله تردیدی نیست؛ ایشان کتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند و هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مسئله تاکید کرده‌اند.

واعظی ادامه داد: بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد ،یعنی از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رئیس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.

 

مطالب پیشنهادی