10:51 1398/05/31

 

 

به گزارش مفتاح و به نقل از تسنیم ، در اولویت قرار گرفتن مد و لباس و به دنبال آن کمک به صنعت زیبایی یکی از چالش‌های اساسی امروزه به شمار می‌آید که بسیاری از خانواده ها و قشر جوان را درگیر خود کرده است. اما در این میان وارد کردن کودکان به این حوزه و استفاده ابزاری از آنها تنها به این دلیل که استعدادشان در مدلینگ کشف می‌شود و یا صرف برگزاری فشن شو و تقلید از غرب به این فضا ورود پیدا می‌کنند، اشتباهی بیش نیست.

 

برگزاری نمایش مد و لباس به شیوه غربی در اصفهان تحت عنوان « فشن شو کودکان» با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد به گونه‌ای که آن را مذمت کرده و معتقد بودند که این کار استفاده ابزاری از کودکان است و کودکان را از سنین خردسالی درگیر مسائل مد و لباس و ظاهر و زیبایی می‌کنند.

 

از طرفی هم چنین رویدادهای غیر قانونی و به ویژه مواردی که سبک و سیاق غربی دارد و با فرهنگ ایرانی مطابقت ندارد، به صورت غیر قانونی و در فضای مجازی و به دور از چشم مسئولان مربوطه اتفاق می‌افتد. این در صورتی است که این مجموعه خود را مطابق قوانین کشور و زیر نظر کانون آگاهی و تبلیغات عنوان کرده و نسبت به جذب و برگزاری فشن شو و مدلینگ آقا و کودک فراخوان داده است.

 

ورود به مدلینگ بدون تضمین دور ماندن از آزار جنسی

 

فرناز قائلی، روانشناس در باره آسیب اجتماعی وارده به کودکان با حضور این قشر در رویدادی مانند فشن شو، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در کل به دلیل اینکه صنعت برندینگ و مد فضای اجتماعی مناسبی ندارد و حتی افرادی که در مدلینگ کار می‌کنند به این موضوع اذعان دارند، اصلا توصیه نمی‌شود که کودکان را در این سنین وارد چنین فضایی کنند و حتی آموزش دهند؛ علاوه بر این تضمینی برای آسیب‌های اجتماعی و حتی آزار جنسی نخواهد بود.

 

وی با اشاره به لزوم آموزش عفت به کودکان از همان سنین پایین حضور با لباس نیمه برهنه را برای کودکان مناسب نمی‌داند و می‌گوید: زیرا آموزش‌های برندینگ و مدلینگ و حضور با لباس‌های نیمه برهنه در خلاف جهت  تربیت جنسی کودکان و آموزش حیا به آنان قرار دارد که از آزار جنسی آنها نیز جلوگیری شود و خود را بتوانند حفظ کنند.

 

 

این روانشناس البته ورود بچه‌ها به چنین فضایی را مصداق کودک آزاری نمی‌داند چراکه معتقد است کودکان به اجبار وادار به چنین کاری نشده‌اند.

 

این در حالی است که مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از کودکان به قصد تجارت و درآمدزایی نوعی بهره‌کشی و سوء استفاده از کودکان به شمار می‌آید به خبرنگار تسنیم می‌گوید: استفاده از کودکان به ویزه در سن خردسالی و زیر 15 سال با هدف اقتصادی سوء استفاده و کودک آزاری است و علیه خانواده ای که این کار را کرده باشند، دادگاه می‌تواند حکم بدهد و حتی با شکایت مدعی العموم با چنین خانواده‌های برخورد کند.

 

وی همچنین با بیان اینکه شخصیت کودک در این سنین در حال شکل گیری و رشد است، معتقد است که امکان دارد برای کودکان ارزش‌ها و هنجارها به ارزش‌های غربی و لوکس تبدیل شود واین موضوع در تربیت کودک تاثیر گذار است.

 

فشن شو کودکان را چه کسی حمایت می‌کند

 

حجت الاسلام و المسلمین احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد امر و به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به برگزاری فشن شو کودکان می‌گوید: گزارش تخلف این برنامه به دستگاه قضایی ارسال شده است تا متولی اصلی آن مشخص شود. بنابراین با توجه به اینکه این برنامه بدون مجوز رسمی برگزار شده است، نهادهای ذی‌ربط در حال بررسی گزارش تخلف و متولی اصلی آن هستند.

 

وی با بیان اینکه در گذشته گزارش فشن شو کودکان ارائه نشده و برای نخستین بار است که چنین موضوعی گزارش شده است، تصریح می‌کند: تا کنون چنین گزارشی نداشته‌ایم به جز هیئت استقبال سفیران خارجی که به اصفهان سفر کرده بودند و شرکت خدمات و تشریفات که از دختران خردسال و حتی جوان برای استقبال استفاده کرده بود که روند قضایی آن طی شد.

 

عبداللهی نژاد معتقد است که مجوز چنین برنامه‌هایی باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه‌های مد و دستگاه‌های انتظامی اخذ شود که در غیر این صورت باید مشخص شود از طرف چه کسانی حمایت شده‌اند.

 

کنترل رویدادهای زیرزمینی سخت است

 

محمدعلی جعفری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در خصوص اعمال نظارت و مجوز نداشتن چنین رویدادهایی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این برنامه درواقع زیرزمینی است و در وزارت ارشاد مجوزی برای فشن شو صادر نمی‌شود و خانه‌های مد تنها اجازه دارند نمایشگاهی از لباس‌های طراحی شده را به روی مانکن ارائه دهند و نه مدل زنده و به شکلی که در کلیپ پخش شده است.

 

وی همچنین اذعان داشت که گزارش برگزاری چنین فشن شوی کودکی در اصفهان به دست ما نرسیده که در غیر این صورت اداره اماکن ورود پیدا کرده و پلمب می‌شود.

 

جعفری با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های سالم و با مجوز گسترش پیدا کند و سد راهی برای چنین برنامه‌ها شوند، تصریح می‌کند: شرایط باید برای ورود بخش خصوصی به فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری فراهم شود تا با حمایت دولتی توانمند شوند. به عبارتی کار کردن در بخش دولتی و خصوصی در اصفهان به دلیل پیچیدگی‌هایی که وجود دارد، سخت است که عمده آن مربوط به سنگ‌اندازی‌های بسیار و چالش‌هاست.

 

برگزاری رویدادهایی مانند مدلینگ و برندینگ که مطابقتی با فرهنگ ایرانی ندارد و صرفا صنعتی درآمدزا و بُعد تجاری دارد، تنها به صورت تبلیغ در شبکه‌های مجازی و ترویج تجارت از راه استفاده از ظاهر و اولویت زیبایی به فعالیت خود می‌توانند ادامه دهند. صنعتی که به گفته کارشناسان فضای سالمی ندارد و آسیب های اجتماعی ایجاد شده برای آنها از جمله آزار جنسی تضمین نشده است؛ بنابراین استفاده ابزاری از کودکان تنها با این توجیه که سن کمی دارند و یا استعداد آنها کشف می‌شود، اجحاف در حق کودکان این مرز و بوم است.

مطالب پیشنهادی