13:25 1398/05/13

به گزارش مفتاح به نقل از ایرنا چند سالی است که گروه‌های ورزشی آفرود و سافاری به صورت رسمی و غیررسمی شکل گرفته و بی‌محابا بهترین و ارزشمندترین نقاط سرزمینمان را هدف گرفته‌اند. در واقع ورزش آفرود و سافاری ایران با کشورهای دیگر متفاوت است زیرا به صورت اصولی نهادینه نشده‌اند و بیشترین آسیب را به زیست‌بوم‌ها می‌زنند.

عباسعلی نوبخت در این‌باره اظهار داشت: اکنون در شرایط توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال قرار داریم و از پایان سال ۹۶ بهره‌برداری از جنگل به طور کلی متوقف شده است و جنگل با زادآوری و رویش و زایش گونه‌های گیاهی مواجه شده است و برای اینکه این تجدید حیات آسیب نبیند اجاره ورود خودرو به جنگل را نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: مدیران مناطق چهارگانه شمال در خصوص آفرود سواری در جنگل به دلیل آسیب‌های وارده به جنگل حساسیت ویژه‌ای دارند و هر کانون و سازمانی بخواهد اتومبیل‌رانی در جنگل راه‌اندازی کند متخلف شناخته شده و برایش پرونده تخلف صادر می‌شود.   

انتشار اطلاعیه ثبت‌نام آفرود سواری

معاون سازمان جنگل‌ها با اعلام اینکه در فضای مجازی به مناسبت ثبت جهانی جنگل هیرکانی اطلاعیه ثبت‌نام آفرود سواری را منتشر کرده‌اند، تصریح کرد: ثبت میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، مسئولیت سازمان جنگل‌ها را سنگین‌تر کرده و محدودیت حفاظتی بیشتری برای این سازمان ایجاد می‌کند.

نوبخت ادامه داد: ما باید به استاندارهای لازم جهانی در جنگل‌های هیرکانی دسترسی پیدا کنیم و اگر نتوانیم به هر دلیلی به استانداردهای لازم و مد نظر یونسکو نزدیک شویم قطعاً این فرصت و امتیاز از جنگل‌های هیرکانی سلب خواهد شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون مسیر آفرود سواری به سازمان جنگل‌ها اعلام نشده، اقدام کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در داخل جنگل هیرکانی را به خاطر آسیب زدن به تجدید حیات جنگل، کوبیدگی خاک و از بین بردن زایش و رویش گونه‌های گیاهی و جنگلی خلاف دانست و اعلام کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با هرگونه دخالت و بی‌نظمی در جنگل به شدت برخورد و اتومبیل‌ها را متوقف می‌کند.   

 آفرود به طبیعت بکر جنگل و کویر آسیب می‌زند

رئیس کمیته سافاری سال گذشته در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد که نمی‌تواند این ورزش را در کل کشور پوشش دهد چرا که به باور او بسیاری از گروه‌ها به صورت خودسر این کار را انجام می‌دهند و به منابع طبیعی ما به دلیل عدم آگاهی آسیب می‌زنند.
«اردشیر درویشی» معتقد است: سازمان محیط زیست و منابع طبیعی نیز به جای پاک کردن صورت مساله باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام و مناطقی را در اختیار این کار قرار دهند. البته در استان البرز، سازمان منابع طبیعی ۲۲ هکتار در منطقه گردشگری «آتشگاه» را در اختیار کمیته سافاری قرار داده است و استان‌های دیگر نیز باید جای مناسب این ورزش را مشخص کنند.
گرچه مسئول کمیته سافاری از عدم آسیب رساندن به طبیعت سخن می‌گوید اما نظر «علیرضا یگانگی» رئیس کمیته آفرود چیز دیگری است.
وی بر این باور است که اتومبیل‌های سافاری همواره در دل طبیعت و محیط زیست می‌روند و سبب بر هم زدن زیست‌بوم‌ها می‌شوند که این امر باید مدیریت شود اما ماشین‌های آفرود هرگز از مسیرهای ناشناخته در جنگل و کویر عبور نمی‌کنند.

یگانگی تاکید کرد: افرادی نیز خارج از حیطه کمیته‌های اتومبیلرانی وارد محیط‌های بکر می‌شوند و به طبیعت آسیب می‌رسانند و ما با این افراد به طور حتم برخورد می‌کنیم.

کارشناسان محیط زیست معتقدند: ورزش سافاری و آفرود در کشور ما ساماندهی نشده و فدراسیون اتومبیلرانی به این امر توجه خیلی جدی نداشته است، این ورزش‌ها لجام‌گسیخته شکل گرفته‌اند و زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های ما را از بین می‌برند و هیچگاه آن محیط دوباره مثل اول احیا نمی‌شود. 

مطالب پیشنهادی