به گزارش خبرنگار مفتاح، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با توجه به اهداف دانشگاه جامع کاربردی مبنی بر توانمند سازی نیروها و پرورش نیروی کارآفرین از حذف رشته های غیر مهارتی خبر داد و گفت: شاید برخی رشته‌ها مثل حسابداری ، کسب وکار ومدیریت در جامعه جذابیت داشته باشد، اما این رشته‌ها برای ما جذابیت ندارد وما علاقه مند به رشته‌ای غیر مهارتی نیستیم.

دکتر مهدی قیصری در ادامه افزود: ما در سال جدید 25 درصد از رشته‌های غیر مهارتی را کاهش دادیم و از بین 800 رشته چیزی حدود 70 کد رشته محل غیر مهارتی را حذف کردیم.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه جامع علمی کاربردی پیگیری مسائل علمی به صورت کاربردی دنبال می‌شود ادامه داد: دانشگاه برای اجرای کارشنناسی ارشد هیچ محدودیتی ندارد اما اگر مراکز استان‌ها ارشد را در راستای ماموریت کلان خود تعریف کنند، امکان پذیر است اما در حال حاضر کارشناسی ارشد نداریم.

قیصری با تاکید بر اینکه برای مراکزی که توانایی فعالیت دارند فرش قرمز پهن می‌کند اظهار داشت: در ستاد مرکزی دفتری داریم به نام کارامش. دفتری برای کارآفرینی ومشاوره شغلی که افراد علاقمند از تجربیات انسان‌های کارآفرین موفق به صورت رایگان بهر مند می شوند.

وی در ادامه از کمبود نیروی کاردان و کارشناس خبر داد واضافه کرد: هنوز به اهدافمان برای تربیت نیروهای توانمند نرسیده‌ایم. سیستم وتجهیزات خوبی به کار گرفته شده است، اما امروز که می‌خواهد بهره برداری بشود کاردان وکارشناس نداریم. این رسالت دانشگاه‌های دیگر هم نیست، اگر بخش خصوصی و سازمان های که محیط کار دارند دستور بدهند ما آمادگی همکاری با آنها هستیم. ما در جنوب وغرب مرکز نداریم واگر محیط کار برای تربیت نیروی کار وجود داشته باشد دانشکاه آماده همکاری هست.

 

بنا به گفته قیصری، اساتید این دانشگاه امسال برای اولین بار در سامانه جدب استاتید وزارت علوم ثبت نام می‌کنند و در این سامانه پالایش می‌شوند. این اتفاق در سالهای گذشته برای اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی نبوده است و با این سامانه هر استاد در تخصص خودش مشغول به کار می‌شود. وی دلیل استفاده از اساتید حق التدریس در این دانشگاه را استفاده از اساتید به روز و استفاده از پتانسیل های جدید عنوان کرد، ضمن اینکه مراکز هم ظرفیت استفاده از هیئت علمی را ندارند چون بعضا عمر کوتاهی دارند.

 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان از راه اندازی رشته آتش نشانی و روش‌های نوین اطفا حریق در مرکز شهرداری اصفهان با دانشگاه کلن آلمان خبر داد که در حوزه گسترش یک مرکز آموزشی ایجاد شده است و این نشان از فعال وپویا بودن این دانشگاه در تحقق اهدافش است.

وی از بخش خصوصی که محیط کارمناسب برای فعالیت  در بخش کشاورزی، گلخانه و پرورش طیور دارند خواست تا در این زمینه فعال شوند . بنا به گفته وی تنها 3 درصد از دانش جویان در بخش کشاورزی فعال هستند در حالی که ظرفیت این بخش 10 درصد است.

طبق آمار ارائه شده در این نشست 99 هزارو 885 دانشجو در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در 31 مرکز فعال مشغول به کسب مهارت هستند. 29 مرداد تاریخ پذیرش دانشجوی مهر سال 98 خواهد بود و 226 کد رشته محل کاردانی و 150 کد رشته کارشناسی معرفی خواهد شد. ظرفیت پذرش دانشجو در کاردانی در مهر سال جاری15 هزار و465در کارشناسی 10 و 465 نفر است. که در مجموع تقریبا 26 هزار نفر در 376 کد رشته محل انتخاب رشته می کنند. مهر امسال 46 کد رشته محل به کارشناسی اضافه شده است که بر اساس ماموریت گرایی و خوشه های شغلی و جذابیت رشته بوده است.

کاردانی حرفه‌ایی هنرهای تجسمی وگرافیک، کاردانی موسیقی وآواز ایرانی، کاردانی حرفه‌ایی پیرایش وآرایش زنانه، طراحی لباس و الگو سازی پوشاک کودکان ومجلسی، کاردانی کمک کارگردان وکارگردانی و روابط عمومی از جمله کد رشته‌های افزوده شده هستند.

وی دانشگاه جامع علمی کاربردی را دانشگاه کارآفرین معرفی کرد وافزود: رویداد شتاب و فعالیت دفاتر کارآفرین ومشاوره شغلی به افزایش روحیه کارآفرینی دانشجویان کمک می‌کند. قرار است رویداد شتاب در حوزه نمک در آران وبیدگل به زودی برگزارشود تا زمینه شکوفایی استعدادهای این منطقه شود. رویداد کویر وگردشگری در خورروبیابانک نیز در دستور کار است و رویداد شتاب در حوزه فولاد در مجتمع فولاد ماهان برگزار می‌شود.

وی از ره اندازی سه مرکز و رشد ونوآوری خبر داد وگفت: در مرکز تیران در رشته سنگ، درمرکز عتیق در رشته گز وشیرینی ودر مرکز انتخاب لوازم خانگی راه اندازی شده است.

مطالب پیشنهادی