9:20 1398/05/11

به گزارش مفتاح حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی و تاثیر این اقدام بر توان دیپلماسی این کشور گفت: توان و قدرت نظامی و دفاعی و همچنین عمل به موقع و اراده مستحکم در اراده‌‌ای از این توان در بازدارندگی تاثیر جدی دارد و بر معادلات طرف مقابل نیز مؤثر است.

وی افزود: ممکن است کشوری توان و اقتدار نظامی داشته باشد و از این توان خود بی‌جا استفاده کند و یا بد موقع از این توان خود بهره گیرد و یا استفاده نکند. به حمدالله توان دفاعی در نیروهای مسلح ما در منطقه منحصر به فرد است و به حمدالله شجاعت، شهامت، بصیرت، ولایتمداری و قدرت تشخیص هم در نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران در سطح بسیار بالایی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: وقتی انگلیسی‌ها کشتی ما را در آب‌های اسپانیا و در نزدیکی جبل‌الطارق توقیف می‌کنند این اقدام ما در توقیف کشتی انگلیسی یک عمل متقابل نبود بلکه ما در گذشته از خطاهای کشورهای غربی در منطقه اغماض و چشم پوشی می‌کردیم. ولی وقتی آنها بدون دلیل کشتی ما را متوقف می‌کنند چه دلیلی دارد که ما دست به اقدام متقابل نزنیم و بر اقدامات آنها چشم پوشی کنیم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: بنابراین ما در اینجا از موضع قاطعیت ورود کردیم و کشتی آنها را به خاطر تخلفات متعدد بازداشت کردیم و این اقدام در همه روابط ما در دنیا اثرگذار است حتی بسیاری از کشورهای منطقه از اقدام ما خوشحال هستند ضمن اینکه برای حل این معضل تلاش می‌کنند اما  اقتدار و جرات و جسارت ما را تحسین می‌کنند.

وی افزود: این اقدام، امروز در روابط ما با غرب تاثیر گذار است. آنها این پیام را دریافت کردند که جمهوری اسلامی از منافعش چشم‌پوشی نخواهد کرد و طبیعتا در مورد روابط اقتصادی و رفع تحریم‌ها باید منافع جمهوری اسلامی را مدنظر قرار دهند واین اقدام برای آنها پیام به همراه دارد.

رئیس کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحریم محمدجواد ظریف از سوی آمریکا اظهار داشت: دشمنان هر چه ما را قوی ببینند مقابل ما کوتاه می‌آیند و هر چه از موضع ضعف با آنها برخورد کنیم دشمن ما جری‌تر و طمعش در ما بیشتر می‌شود. 

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آمریکایی از سویی درخواست مذاکره می‌کنند و از سوی دیگر سکاندار دیپلماسی کشور ما را تحریم می‌کنند. این کار نشان می‌دهد آنها دروغ می‌گویند و استانداردشان دوگانه است.

وی افزود: اکثر مجامع بین‌المللی در آمریکا واقع شده اگر وزیر خارجه ما بخواهد ارتباطاتش را داشته باشد باید در این مجامع حضور داشته باشد و این مسئله با تحریم سازگار نیست و وقتی این کار را می‌کنند نشان می‌دهند به مذاکره پایبندی ندارند و فقط با زبان زور حرف می‌زنند و وقتی طرف هر موضع و لحنی دارد باید با همان شکل با وی حرف زد.

رئیس کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکا در ارتباط با برجام نشان دادند به مذاکره و توافق ونتایج آن پایبند نیستند و امروز هم با تحریم وزیر امور خارجه ما نشان دادند که مذاکره را قبول ندارند و وقتی مذاکره کننده را تحریم می‌کنند به مذاکره باور و اعتقادی ندارند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد:‌ ما نباید فریب آمریکا را بخوریم و تجارت تلخ گذشته را مدنظر قرار دهیم و به چرب زبانی دیگران نباید اعتماد و توجه کرد و فریب آنها را خورد.

رئیس کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: کسانی که فریب حرف‌های آمریکا را می‌خوردند و فکر می‌کردند با گرگ،‌ دزد و قاتل می‌شود مذاکره کرد امروز باید به این باور رسیده باشند که مسیرشان مسیر درستی نیست که ما به طرف بیگانه اعتماد کنیم.فارس

مطالب پیشنهادی