15:59 1398/04/18

به گزار ش مفتاح قرار است انتخابات شورایاری‌ها در 4 مرداد در تهران برگزار شود. تاکنون به نحوه برگزاری این انتخابات نقدهای فراوانی شده است و برخی معتقد هستند که این انتخابات سیاسی است و مدیریت شهری به دنبال انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است.

معاونت اجتماعی شهرداری تهران و رئیس هیات اجرایی مرکزی پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها به تمام شهرداران مناطق و روسای هیات اجرایی مناطق 22 گانه ابلاغ کرده است که با توجه به برگزاری انتخابات شورایاری ها روسا و دبیران هیات های اجرایی از هر گونه ارائه گزارش در فضای مجازی و رسانه ها خودداری کنند.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت  شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: چون فعلاً در حال بررسی کاندیدها هستند شاید صلاح دیدند بهتر است اصلاعات از یک منبع که دبیر ستاد است،منتشر شود.

وی ادامه داد: به جای اینکه هر کسی سخنی بگوید و تعارضات و تناقضات ایجاد شود خواسته اند اخبار از یک کانال منعکس شود . واقعیت این است که در مرحله بررسی هر کس یک مدل برداشت می کند و بهتر است اخبار تناقض نداشته باشد و درست منتشر شود.

همچنین بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: حدس می زنم لذاب پرهیز از اعداد وارقام متفاوت محلی و منطقه ای و به منظور ضرورت اطلاع رسانی یکپارچه چنین اقدامی صورت گرفته است اما در هر صورت موضوع را پیگیری خواهم کرد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: به نظر من به دلیل انسجام در اطلاع رسانی این تصمیم گرفته شده است اما حتما موضوع را پیگیری می کنیم.

در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری ها در این دوره ابهاماتی زیادی وجود دارد. یکی از موضوعات برگزاری الکترونیک انتخابات است و با توجه به اینکه هنوز ساز و کار مشخص نیست معلوم نیست چگونه می خواهند به این روش انتخابات را برگزار کنند. 

اسماعیل دوستی عضو اصلاح طلب شورای چهارم و عضو ناظر انتخابات چهارمین دوره شورایاری های شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: بنده با این کار مخالف هستم، زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و این اقدام  هزینه‌های بسیار هنگفت و زایدی دارد البته عده‌ای در شورا می‌چرخند و به این سمت و آن سمت می‌روند و از انجام این کار ها منافع مالی دارند اما تأکید می‌کنم که این کار بیهوده است و نباید انجام شود. وی ادامه داد: البته مشارکت آن‌طور که باید نیست و همچنین هزینه‌های انجام این کار زیاد است. شهرداری در حال حاضر نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را بدهد، پول این کار را از کجا می‌آورد. به نظر بنده بهتر است که به صورت سنتی این کار برگزار شود. 

 

این عضو اصلاح طلب شورای چهارم شهر تهران افزود: وزارت کشور با بودجه دولتی که دارد هنوز نتوانسته انتخابات را الکترونیک برگزار کند به نظر من انجام انتخابات به صورت الکترونیکی یک کار انحرافی است و زیرساخت‌ها فراهم نیست.

همچنین در خصوص شمارش آرا به روش الکترونیک و همچنین ضعف در اطلاع رسانی موضوعات مختلفی مطرح شده است و برخی فکر می کنند این انتخابات مهندسی شده است و نتایج انتخابات از قبل مشخص است. همچنین اعلام کرده اند که شاید انتخابات در مساجد برگزار نشود و فقط در مدارس این کارصورت گیرد.

پرویز سروری عضو ستاد انتخابات چهارمین دوره شورایاری ها در این باره به فارس گفت:  گفته‌اند که سامانه الکترونیکی برای انتخابات شورایاری‌ها فعال کرده‌اند و از سامانه‌های غیردستی برای شمارش آراء استفاده می‌کنند. هیچ ناظری از جریان انقلابی در پای صندوق و نظارت بر عملکرد نیست. چه تضمینی است که آراء به درستی شمرده شود و اتفاقی نیفتد.

وی ادامه داد: در یک اقدام تأمل‌برانگیز انتخابات در  مساجد برگزار نمی‌شود و گفته‌اند که انتخابات فقط در مدارس برگزار می‌شود. این در حالی است که در مساجد قاطبه مردم حضور دارند و یک خودکنترلی می‌تواند رخ دهد حال این فرصت را هم گرفته‌اند و فقط می‌گویند انتخابات در مدارس برگزار می‌شود.

به اعتقاد سروری، چینش نیروها توسط خودشان انجام شده و ابهامات جدی برای این انتخابات وجود دارد. وزارت کشور به نظر بنده در این زمینه مقصر است و باید مداخله کند.

به دلیل برگزاری انتخابات شورایاری ها به صورت الکترونیک برخی معتقد هستند که امکان دست کاری در آرا وجود دارد و همچنین با وجود ابلاغ مصوبه مصاحبه ممنوع در مناطق این موضوع قوت بیشتری گرفت.

ابوالفضل قناعتی عضو ستاد اجرایی چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: حالت خوشبینانه این مصوبه این است که تصمیم دارند آمار و ارقام از یک مرکز ارائه شود و برداشت های مختلفی صورت نگیرد. اما روی دیگر آن این است(که البته نظر بنده هم همین است) با توجه به اینکه سرورهای جمع آوری آمار و اطلاعات دست خودشان است اگر مناطق آمار دهند شاید با آمار آنها که بخواهند انتخابات را مهندسی کنند همخوانی نداشته باشد و تناقضات و افشاگری های رخ دهد.

 

وی ادامه داد: مناطق باید آمار منطقه خود را بدهند و چون رای گیری به شکل سنتی نیست آمار به مرکز منتقل می شود و شاید با آماری که خارج می شود همخوانی نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، در نحوه برگزاری انتخابات به روش الکترونیک و همچنین برگزاری آن توسط شهرداری تهران بحث های زیادی مطرح است و با ابلاغ این مصوبه ابهامات زیادی مطرح شده است که دلیل این ممنوع  و بایکوت رسانه ها چیست؟ در حالیکه این دوره مدیریت شهری مدام اعلام می کنند که اتاق شیشه ای هستند و شفافیت حرف اول آنهاست، بهتر است شهرداری هر چه سریعتر در این باره اطلاع رسانی و به شائبه‌ها پایان دهد.فارس

مطالب پیشنهادی