20:17 1398/04/05

به گزارش مفتاح «آگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل امروز چهارشنبه ضمن درخواست از عربستان سعودی برای انجام تحقیقات بیشتر درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود گفت که در تحقیقات رسمی سعودی‌ها در این زمینه، مشخص نیست چه کسی دستور قتل وی را صادر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحقیقات بیشتر درباره مسئولیت یا عدم مسئولیت محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی و سعودی القحطانی مشاور بن سلمان در خصوص قتل خاشقچی شد.

خانم کالامار تاکید کرد که با توجه به وجود دلایل متقن علیه ولی‌عهد سعودی و دیگر مسئولان بلندپایه سعودی در رابطه با قتل خاشقچی، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

همچنین شبکه خبری الجزیره گزارش کرد، خانم کالامار گفته است که «طبق تحقیقات، شواهدی هست درباره دخالت مسئولان بلندپایه در قتل خاشقچی از جمله ولی‌عهد سعودی». 

وی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که «در تحقیقاتی که دولت عربستان انجام داده، اعضای تیم ترور فاش نشده است».

آگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل هفته گذشته نیز گفته بود که «سعودی‌ها با تحقیقات درباره قتل خاشقچی همکاری نکردند».

وی هفته گذشته (۲۹ خردادماه) درباره تحقیقات قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول گفته بود که «مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در تحقیقات حول قتل خاشقچی به‌دست آمده است».

کالامار ادامه داد: «(فایل‌های) ضبط‌ شده مربوط به قتل خاشقچی را مقامات ترکیه به من دادند و پس از آنکه به آنها گوش کردم صحبت‌هایی با طرف‌های مختلف داشتم تا ادله موجود را به یکدیگر ارتباط دهم. نیاز به تحقیقات بیشتری هست،‌ سوال‌هایی درباره مسئولیت‌ شخصیت‌های عالیرتبه در سعودی از جمله محمد بن ‌سلمان (در پرونده قتل خاشقچی) وجود دارد که ممکن است تحقیقات عمیق‌تر، آن را روشن کند».

وی افزود: «من ساده نیستم و می‌دانم عربستان سعودی اهمیت مالی و سیاسی زیادی در جهان دارد. به نفع آمریکا و دیگر کشورهاست که بفهمند شراکت با عربستان سعودی باید بر پایه اهمیت اذعان این کشور به اشتباه استوار باشد. عربستان با مقامات ترکیه حین تحقیقات در پرونده قتل خاشقچی به صورت مطلوب همکاری نکرد.»

از سوی دیگر، خدیجه چنگیز نامزد خاشقچی نیز امروز چهارشنبه گفته که دولت سوئیس احتمالا در اعمال تحریم‌ علیه عربستان سعودی در رابطه با مساله ترور خاشقچی همکاری کند.

خانم چنگیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری در ژنو در پاسخ به سوالی در ارتباط به نقش سوئیس در خصوص تحریم عربستان گفت که «من مطمئن هستم سازمان ملل و سوئیس این اقدام را احتمالا انجام می‌دهند، هر چند این مساله به سوئیس مستقیما ارتباط پیدا نمی کند، اما خاشقچی در داخل یک سفارت کشته شده و سوئیس ممکن است در اعمال تحریم‌ها علیه عربستان اقدام کند».

خاشقچی ۵۹ ساله در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما هیچ زمانی از آن خارج نشد. بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری ، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.فارس

فعال عربستانی از ترس تکرار حادثه خاشقچی دعوت به سفارت عربستان را رد کرد

خشم سناتورها از جلسه بی نتیجه نمایندگان دولت ترامپ و سنا درباره خاشقچی

متن کامل گزارش مجلس از نقض حقوق بشر توسط آمریکا+ جزئیات

مطالب پیشنهادی