7:56 1398/03/28

به گزارش مفتاح در مورد اینکه حضور شرکت‌های سهامی عام در بورس چه مزیت‌هایی دارد و چگونه می‌توان تعداد بیشتری شرکت را به حضور در بورس ترغیب کرد، گفت: اطلاعات شرکت‌ها در بورس به صورت شفاف عرضه می‌شود و مدیران شرکت‌ها باید پاسخگو باشند، در حالی که بیرون از بورس شرکت‌ها گزارشگری صحیح و صریح ندارند.

به گفته این مدیر بورسی، انگیزه معافیت مالیاتی شرکتهای بورسی باعث می‌شود که شرکت‌ها رغبت بیشتری برای حضور در بورس داشته باشند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد اینکه معافیت مالیاتی شرکت‌های حاضر در بورس چقدر است، بیان داشت: این معافیت‌ها طبق قانون  به صورت شناور تا ۲۰ درصد برای شرکت‌های بورسی و ۱۰ درصد برای فرابورسی در نظر گرفته شده است و شرکت‌های حاضر در بازار بورس، دارای حساب‌های شفاف و روشنی هستند.

به گفته صحرایی مزیت شرکتهای بورسی در مقایسه با برخی شرکت‌های دیگر که دارای ۲ دفتر حسابداری هستند، شفافیت حسابها است. در بورس شفافیت وجود دارد و باید مکانیزم مالیاتی شرکت‌‌ها برای تشویق بیشتر به حضور در بورس به نفع شفافیت مالی اصلاح شود.

وی گفت: همچنین مکانیزم‌های مالیاتی برای کسانی که فعالیت شفاف اقتصادی در بورس دارند، باید اصلاح شود و شرکتهای بورسی مالیات کمتری بپردازند؛ باید از طریق سیاست مالی این امر پیگیری شود.

مدیر عامل بورس تهران اشاره کرد: به عنوان مثال درباره میزان مالیاتی که بر فروش سهام تعلق می‌گیرد، صرف نظر اینکه سهامدار هنگام فروش سهام سود کرده و یا زیان دیده باشد، باید مالیاتش پرداخت شود، در حالی که مالیات باید بر سود سهام تعلق گیرد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران  افزود: از طرفی عدم آشنایی مردم با بورس از دلایل رغبت کمتر برای حضور در بازار سرمایه است که باید از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی و رسانه‌ها و رسانه ملی مردم را با بورس آشنا کنیم.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد اینکه چرا شرکـت‌های سهامی عام رغبت کمتری برای حضور در بورس دارند، عنوان کرد: باید با ابزار معافیت مالیاتی و شفاف شدن حساب‌ها آنها را به حضور در بورس تشویق کنیم.

* عرضه سهام پلی پلروپیلن جم ارز بازار را 4500 میلیارد تومان بالا می برد

صحرایی همچنین با اشاره به عرضه اولیه شرکت پلی پروپیلن جم گفت: فرهنگ‌سازی کمک می‌کند تا شرکت‌ها و مردم بیشتر در بورس حاضر شوند و این شرکت که عضو خانواده شرکت‌های بورس می‌شود 531 اُمین شرکت در بورس به شمار می‌رود که ۱۰ درصد از سهام آن به عنوان عرضه اولیه در روز دوشنبه ارائه شد که با قیمت‌های جاری به صورت برآوردی ۴۵۰۰ میلیارد تومان ارزش روز بازار را بالا خواهد برد.

وی همچنین در مورد ابزارهای مالی اسلامی مانند فروش دین گفت: در جلسه آینده بورس این ابزارها بررسی می‌شود.

*کیفیت گزارش دهی شرکت های بورسی ارتقا یابد

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد گزارش‌دهی شرکت‌های بورسی گفت: کیفیت اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی شرکت‌های بورسی بای ارتقا یابد.

صحرایی در مورد بین‌المللی شدن بورس گفت: ایجاد بورس‌های بین‌المللی در مناطق آزاد اقدام مناسبی برای بین‌المللی شدن بورس به شمار می‌رود.

 

فارس

مطالب پیشنهادی