2:04 1398/03/23

به گزارش مفتاح محمد جواد ظریف در گفت وگو با تلویزیون العربی که چهارشنبه شب پخش شد افزود: آمریکا به ادعای رئیس جمهوری خود وارد جنگی اقتصادی با ایران شده است. جنگ، جنگ است و هدف از جنگ اقتصادی نیز فشار بر مردم عادی است. این به معنای تروریسم اقتصادی است. یعنی آمریکا تروریسم اقتصادی را از طریق اعمال فشار غیر قانونی بر ملت ایران اعمال می کند تا به اهداف سیاسی خود دست یابد.

وی افزود: هیچکس در دنیا با تروریست مذاکره نمی کند. تروریست‌ها باید اقدام های تروریستی خود را متوقف کنند.

ظریف یادآورشد: فرقی میان جنگ نظامی و جنگ اقتصادی نیست و در شرایط تنش هر چیزی ممکن است و این در حالی است که منطقه بزرگترین زیان را خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی در باره روابط ایران با کشورهای منطقه نیز گفت: ما روابط بسیار خوبی با اکثر کشورهای منطقه داریم، دو یا سه کشور در منطقه مقتقدند که می توانند امنیت خود را از طریق آمریکا به دست آورند که یقیناً این کشورها اشتباه می کنند و آمریکا از آنها برای اهداف رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار اخیر مقام های کشورهای خارجی از ایران و ارتباط آن با میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود ادامه تحرک سیاسی برای تشریح شرایط موجود است.
ظریف شرایط موجود در منطقه را خطرناک توصیف کرد و گفت: علت اصلی به دلیل جنگ اقتصادی است که آمریکا علیه ایران آغاز کرده است. این یک جنگ غیر قانونی و مغایر قوانین بین المللی است که با خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هسته ای آغاز شد.
وی همچنین گفت: آنچه ما از آمریکا می خواهیم این است که بدانند ما نیازی به آنها نداریم و اینکه در روابط ایران با دیگر کشورها دخالت نکند و به دیگر کشورها برای زیرپا گذاشتن تعهدات‌شان فشار نیاورد. اینها خواسته های ماست.
وزیر امور خارجه ایران افزود: آمریکایی‌ها در منطقه به دلیل تصمیمات اشتباه گذشته شان با مشکلات زیادی روبه رو هستند و این مشکلات با فشار علیه ایران حل نخواهد شد بلکه گسترش خواهد یافت.
وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها باید در این زمینه راه درست در پیش گیرند، گفت: آنها باید به حمایت خود از اشغال سرزمین فلسطین ازسوی رژیم صهیونیستی پایان دهند و حمایت از اشغال قدس شریف و جولان و آواره کردن ملت فلسطین را متوقف سازند و از تلاش برای پیشبرد طرح موسوم به معامله قرن که در واقع محو شعار فلسطین به شمار می رود، دست بردارند.
ظریف در پاسخ به پرسشی در باره میانجیگری میان ایران و آمریکا نیز گفت: درخواست میانجی گری نداریم. با دوستانمان و کشورهایی که با آنها دوستی دیرینه داریم گفت وگو می کنیم اما آنچه آنها در قبال آمریکا انجام می دهند تصمیم خودشان است.

 

ایرنا

مطالب پیشنهادی