15:35 1398/03/18

به گزارش مفتاح "هلنا رانگ"، مدیر عامل انجمن اقتصادی آلمان در خاورمیانه در گفتگویی با روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان انتقاد شدیدی به تحریم های آمریکا علیه ایران و فشاری که در این راستا بر شرکت های آلمانی وارد می شود وارد کرده و توصیه کرد که مناسبات با ایران همچنان حفظ شود.

وی تاکید کرد که شرکت های آلمانی کاملا دچار عدم اطمینان شده‌اند. حتی زمانی که اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را علیه ایران تصویب کرده بود اوضاع به این بدی نبود.

این مقام آلمانی افزود: ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه و بر خلاف موازین حقوق بین‌الملل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است. این در حالی است که ایران توانسته بود ثابت کند که به همه تعهدات خود که در برجام آمده است پایبند است.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد که شرکت های بزرگ آلمانی نگرانند که اگر همچنان در ایران فعال باشند بازار آمریکا را از دست بدهند. این شرکت ها کاملا از ایران خارج شده‌اند. تنها در حال حاضر شرکت های متوسط حضور دارند تا پروژه های موجود را محقق کنند.  اما این شرکت ها هم از پذیرش پروژه های جدید خودداری می کنند.

وی در ادامه به طرح اروپا برای راه اندازی سیستم مالی اینستکس برای تسهیل پرداخت های مالی در مبادلات تجاری با ایران پرداخته و گفت: سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به صورت فشرده در این راستا کار می کنند. آن ها علاقمندند که این طرح را عملی کنند. اما همزمان تلاش می شود که کشورهای بیشتری به این طرح بپیوندند. اما این کار ساده‌ای نیست. این یک دکمه شروع نیست که ما تنها روی آن با انگشت فشار دهیم. همه آنچه که به این پرداخت های مالی ارتباط دارد نیازمند معیارهای خاصی است. همچنین ایران هم باید گام های سازمان دهی شده‌ای را در این راستا بردارد و در یک شرایط تعهد قرار گیرد.

رانگ در بخش دیگری از این گفتگو درباره فشارهای آمریکا بر شرکت های آلمانی برای ممانعت از مبادلات تجاری با ایران که اخیرا "ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در برلین هم بر آن تاکید کرده است گفت: تلاش آمریکا برای تحت فشار قرار دادن شرکت های آلمانی با روش های ناعادلانه انجام می گیرد. چگونه ممکن است که ما از طرف یک سفیر آمریکا در آلمان باید دستور بگیریم که چه کاری انجام دهیم و چه کاری را نباید انجام دهیم. این گونه سیاست برای فشارهای یکجانبه از طرف آمریکا استقلال کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد. من یک طرفدار بزرگ آمریکا هستم. اما رویکردهای فعلی آمریکا برای اقتصاد آلمان غیر قابل قبول است. اقتصاد آلمان بخصوص از این تحریم ها آسیب می بیند. ایران همواره به تجارت با اروپا و به ویژه آلمان علاقمند بوده است.

این مقام آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما باید بدون شرط ارتباطات خود با ایران را حفظ کنیم. این رابطه به لحاظ تاریخی رشد کرده و نباید به پیچیدگی‌های لحظه‌ای سیاسی منوط شود.

 

 

تسنیم

مطالب پیشنهادی