به گزارش مفتاح حدود نیمه اول اسفندماه سال 97 گزارشی پیرامون جاده بادرود- کاشان تهیه شد. جاده ای 55 کیلومتری که اگر مدعی شویم در هر یک کیلومتر آن 1 نفر کشته شده است گزافه نگفته ایم. جاده ای که 27 سال پیش احداث شد, وزیر و وکیل مردم در مجلس شورای اسلامی,  شورای شهر و ائمه جمعه و همه و همه بارها آمدند. دیدند و انگشت حسرت بر دهان گرفتند که وا مصیبتا چگونه می شود جاده ای که قسمتی از ترانزیت تهران –بندرعباس است پس از حدود سه دهه هنوز یک طرفه بماند و این همه حادثه ساز شود. حدود 20 کیلومتر از آن در طی این سالیان دو بانده شد اما بقیه جاده هنوز یک طرفه در حسرت  و انتظار مدیر مدبری می گردد که کمر همت ببندد و بر این بی تدبیری 27 ساله خط قرمز کشد. نوزادانی که در ابتدای راه اندازی جاده به دنیا آمدند اینک جوانانی 27 ساله شدند و هنوز یک جاده پس از طی این مدت مدید در این کشور نتوانسته به بهره برداری برسد.  پیگیری ها و مصاحبه هایی با مسئولین امر توسط پایگاه خبری مفتاح  انجام شد. در آن روز رییس اداره راه و شهرسازی کاشان از کلید خوردن پروژه گفت.

وی اظهار داشت: «اکنون 26  کیلومتر آماده اجرای آسفالت داریم که از  14 اسفند1397 عملیات آن  آغاز به کار شده است.  رییس اداره راه و شهرسازی کاشان علت  دوبانده نشدن این جاده را تاکنون به دلیل عدم تامین قیر توسط وزارت راه و شهرسازی خواند و با بیان اینکه با رایزنی هایی که انجام دادیم فعلاً در حدود 700 تن درخواست کردیم که مقداری از آن تامین شده است.

محمدرضا حق شناس با ابراز امیدواری از آنکه اگر عملیات به همین منوال پیش رود  و نیز در صورت تامین قیر تا اواسط برج 2 این عملیات به اتمام خواهد رسید گفت: 10 کیلومتر ما بین این جاده هست که توسط شرکتی زیر مجموعه وزارت راه مشغول به عملیات هست و به واقع این 26کیلومتر که آسفالت شود مساله بادرود کاشان حل می شود.»

این قسمتی از مصاحبه ما با رییس اداره راه و شهرسازی کاشان بود. حال اواسط برج 2 یعنی اردیبهشت ماه سال 1398 نیز گذشت و مردم هنوز رضایت از انجام  این پروژه ندارند. بار دیگر پیگیری های مفتاح در این خصوص انجام گرفت. در تماس با اداراه راه و شهرسازی رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به نقل از مدیر کل اظهار داشت: ما باید کار را تعطیل می کردیم و ما داریم در این مملکت زندگی می کنیم و اوضاع و احوال را می دانیم و هیچ اعتباری نداریم.

وی به نقل از حمیدرضا امیرخانی گفت: ما به پیمانکار پول نداده ایم و کژدار و مریض  ادامه می دهیم. همچنانکه از 27 کیلومتر حدود 5 کیلومتر آن درحال روکش شدن است. اما قیر ما را وزارت نفت تامین نکرده است و ما هیچ اعتباری در این خصوص نداریم و می بایست مجلس تصویب کند و  نیز هیات وزیران و سپس به استان ها  تخصیص اعتبار صورت گیرد.

مهدی حبیب اللهی افزود: ما پروژه را تعطیل نمی کنیم اما با پیمانکار نسیه کار می کنیم. وی برای آن 700 تن قیر بیان داشت: این مقدار صرفاً به این پروژه اختصاص نداشته است.

رییس اداره ارتباطات رسانه راه و شهرسازی اصفهان اظهار داشت: بین حرف تا عمل فاصله زیاد هست چرا که شرکت نفت به ما قیر نمی دهد. ما امیدواریم با بازدیدهایی که از مسئولین تهران انجام شده است منابعی را به ما اختصاص دهند که در حال حاضر این تخصیص اعتبار ملغی شده است.

پس از آن مکالمه تلفنی با محمدرضا حق شناس رییس اداره راه و شهرسازی کاشان داشتیم. وی افزود: « جاده آماده آسفالت است. رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان با تصریح بر آنکه حدود 6 کیلومتر از این جاده آسفالت شده است خواستار آن شد تا برای کسب اطلاعات بیشتر با معاون اداره راه و شهرسازی مصاحبه کنیم.

عباس صالحی سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: از کل محور بادرود تا کاشان که 55 کیلومتر است, دو قطعه توسط شرکت ساخت وزین راه انجام شده است که یک قطعه آسفالت شد و قرار بر این بوده که این را به اداره راه استان تفویض کنند که ما لایه دوم را انجام دهیم و گله مندی مردم اینجاست.

صالحی اظهار داشت: در جلسه ای که صبح امروز داشتیم به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختیم. گرچه زیرسازی را خود این شرکت انجام داده است اما آن شرکت خصوصی در قطعه دوم  یک سری عملیات خاکی انجام داده اما نیمه کاره رها کرده است. از کیلومتر 10 تا 17 توسط این شرکت انجام نشده است که انجام این قسمت با ما نیست. حال از کاشان به نطنز و یک قطعه 4کیلومتری و یک قطعه 22 کیلومتری را در دست احداث داریم که زیر سازی آن تمام شده و پیمانکار آسفالت را پیمانکار شروع کرده است.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ما بحث تامین قیر را داشتیم که پیمانکار خودش یک کارخانه آسفالت احداث کرد که برایش بار سنگینی داشت. انتظارمان این است که تا 3 ماه آینده این 22 کیلومتر و 4 کیلومتر به اتمام برسد.

وی اظهار داشت: 700 تن قیر تامین نشده و حدود 6 تا 7 هزار تن قیر می خواهیم. از قبل عید این پروژه تعطیل شده بود بخاطر بحث قیر و از هفته گذشته دوباره این پروژه شروع شد و اگر قیر تامین شود مشکل خاصی ندارد. وی اظهار داشت: جلسه ای دوشنبه در تهران داریم که اگر این 7 کیلومتر مابین را به ما تفویض کنند, مساله حل خواهد شد.

عباس صالحی گفت: آن 27 کیلومتر که تحویل خودمان است را هدفگذاری نمودیم تا سه ماه آینده و در هفته دولت به بهره برداری برسد. همچنین آن قطعه که توسط شرکت وزین راه که لایه اول را ریخته است هم باید به ما تحویل شود چرا که مردم گله مند از دست اندازهای آن هستند و در بازدید, خودم هم متوجه صحت این امر شدم.

شایان ذکر است مطابق ماده 46 و 48 شرایط عمومی پیمان, وزارت راه و شهرسازی می تواند پیمانکار را آزاد کند و به اداره راه و شهرسازی استان تحویل دهند تا پیمانکار جدید برای انجام این پروژه وارد میدان شود. مفتاح همچنان پیگیر این پروژه خواهد بود.

 

 

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مطالب زیر را مطالعه نمایید:

جاده ای که در هر کیلومتر آن یک نفر کشته شده است

قطع درختان کهنسال بادرود به بهانه جاده سازی

 

گزارش از: فاطمه مستغنی اصفهانی

مطالب پیشنهادی