9:20 1398/02/31

به گزارش مفتاح، ساعاتی پس از آنکه مرکز رسانه ای ستاد مشترک عراق در اطلاعیه ای وقوع انفجار (یکشنبه) در منطقه سبز را اعلام کرد، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری نوشت: اگر ایران می خواهد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز دوباره ایالات متحده را تهدید نکنید. 
ساعاتی پیش ازاین توییت ترامپ، اخباری مبنی بر انفجار یک راکت کاتیوشا درمنطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت خانه های کشورهای خارجی است، منتشر شد. 
این درحالی است که ترامپ شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ضبط شده با فاکس نیوز با بیان اینکه ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد گفت : من کسی نیستم که بخواهد به سوی جنگ با ایران برود.
اما ورای رویکردهای متناقض دولت ترامپ به موضوع ایران وسیاست خارجی این کشور، واکنش ها به این توییت ترامپ از سوی سیاستمداران آمریکایی و غیر آمریکایی بسیار گسترده بود.
'وندی شرمن' مقام سابق وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای آمریکا در توئیتی به پیام تهدید آمیز ترامپ واکنش نشان داد و خطاب به رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد:«هرگز تهدید نکنید» سال قبل تکرار شد. شاید فکر می کنی که «آتش و خشم» مربوط به رویکرد (آمریکا) در برابر کره شمالی اینجا و در مورد ایران نیز جواب می دهد تا با تو ملاقات کنند . چنین اتفاق نمی افتد و قمار کره شمالی هم چندان خوب از آب درنیامد، اینطور نیست؟
یکی از سناتورهای آمریکایی، توییت تهدیدآمیز 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا علیه ایران را در حد کودکان دبستانی دانست. 
'کریس مورفی' سناتور دموکرات ایالت کنتیکت با نقل توییت تهدید آمیز ترامپ در صفحه توییت خود نوشت: اگر فرزند کلاس چهارم من فرمانده کل قوا بود چنین چیزی می نوشت.
فضای سیاسی در آمریکا و بین المللی نشان می دهد که اساسا ساختار سیاستگذاری در واشنگتن نگاه تردیدآمیزی به رویکردها و سیاست های دولت ترامپ دارند؛ به ویژه آنکه توییت ترامپ نشان داد که دولت وی درک درستی از برآیند سیاستگذاری خارجی ندارد. 
'مایک مک فال'سفیر پیشین آمریکا در روسیه نیز در واکنش به توییت تهدیدآمیز ترامپ بامداد دوشنبه نوشت: ایران هزاران سال است که «رسما» وجود دارد و از ریاست جمهوری ترامپ سالم گذر خواهد کرد.چرا باید فکر کنید که ایرانیان در صورت «حمله پیشگیرانه» ما به آن ها واکنش مشابهی نخواهد داشت؟ سخنان درشت ولی توخالی کافی است.
نشریه«نیویورک مگزین»نیز لفاظی جدید ترامپ علیه ایران را زیر سوال برد و نوشت: به طور دقیق معلوم نیست که منظور ترامپ از پایان «رسمی» کشوری با قدمت بیش از 2500 سال و با جمعیتی بیش از 81 میلیون نفر چه بوده است. این در حالیست که هنوز معلوم نیست تهدید ایران دقیقا چه بوده است. 
این نشریه نوشت: با این حال لحن ترامپ در مقایسه با تهدید توییتری دیگر او در ماه ژوئیه (تیر 97)خطاب به رئیس جمهوری ایران آرام تر بود.ترامپ ژوییه گذشته با کلمات درشت در صفحه کاربری اش در توئیتر نوشت: هرگز هرگز دوباره ایالات متحده را تهدید نکنید.این تهدید در واکنش به سخنان رئیس جمهوری ایران بود که خطاب به آمریکا گفت: با دم شیر بازی نکنید.
مجله نیویورک مگزین به نقل ازگزارش هفته گذشته روزنامه نیویورک تایمز درباره طرح های احتمالی دولت ترامپ و دستور پمپئو درباره تخلیه بخشی ازسفارت آمریکا در بغداد و به ویژه لفاظی های ترامپ نوشت: کنگره و دست اندرکاران سیاست خارجی آمریکا دچار ابهام و تردید هستند. 
این گزارش افزود:به نظر می رسد نکته موثر و سازنده ای درتهدید جدید ترامپ علیه ایران وجود ندارد و این امر انتقاد تحلیلگران را برانگیخته است .
این اظهارات مقام های پیشین وبرخی سناتورها نشان می دهد، اساسا سیاست خارجی ترامپ پذیرش چندانی در کانون سیاست گذاری خارجی ندارد و تردید در اقدامات و سیاست ها موج می زند. 
تحلیلگر شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز روزدوشنبه با اشاره به توییت های ضد و نقیض دونالد ترامپ درباره ایران گفت که واکنش ترامپ درباره ایران نشان می دهد که وی با تیم دیپلماسی خود هماهنگ نیست.
'سامانتا وینوگراد'کارشناس حوزه امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: واکنش های توییتری ترامپ در روزهای اخیر نشان می دهد که وی کاملا به تنهایی عمل می کند و به هیچ عنوان با تیم دیپلماسی خود همخوان نیست.
اظهارات تحلیلگر سی ان ان درباره توییت های ضد ونقیض ترامپ و ناهماهنگی میان او و تیم دیپلماسی آمریکا پس از آن مطرح می شود که ترامپ به تازگی در توییت هایی از مذاکره و تهدید به جنگ سخن گفته است.
اما به نظر می رسد که اینگونه مواضع وسیاست ها، بازی دوسر باخت دولت آمریکا در عرصه بین المللی خواهد بود چراکه انزوای سیاست خارجی آمریکا جدی است.
علی واعظ مسئول بخش ایران در سازمان مستقل'گروه بحران' دراین باره نوشت:26 اکتبر 1962 نیکیتا خروشچف رهبر وقت شوروی خطاب به جان اف کندی رئیس جمهوری آمریکا در گرماگرم بحران موشکی کوبا را منتشر کرد: آقای رئیس جمهور، من و شما نباید دو سر طنابی را که گره جنگ را بر آن بسته اید بکشیم چرا که هر چه آن را بیشتر بکشیم، گره آن محکم تر خواهد شد.
در فرجام، سیاست های متناقض ترامپ و تیم امنیت ملی وی در کاخ سفید نشان از نحوه سیاستگذاری در واشنگتن دارد و اینکه جهان به سیاست های آمریکا با دیده تردید می نگرد.

 

 

ایرنا

مطالب پیشنهادی