6:41 1398/02/25

به گزارش مفتاح

دکتر سعید نمکی در ادامه نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات کالاهای مضر سلامت در صدا و سیما، گفت: تبلیغات باید بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شوند. من به عنوان وزیر بهداشت، خطی و سیاسی حرف نمی‌زنم؛ چراکه وزیر بهداشت مردم ایران اعم از اصول‌گرا و اصلاح طلب، مسیحی و کلیمی و... هستم و وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست گره نمی‌زنم؛ هرچند که دیدگاه سیاسی خاص خودم را دارم. بنابراین حرفی که درباره صدا و سیما می‌زنیم حزبی نیست، بلکه ملی است. در تبلیغات اگر مواردی خلاف پروتکل‌هایمان باشد، حتما تذکر خواهیم داد و زبان دوستی و رفاقت را به زبان خصومت ترجیح می‌دهیم. ما آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه و صدا و سیما پیش می‌بریم.

ماجرای "پالم" پیام بهداشتی مفیدی نداشت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت استفاده از پالم در مواد لبنی، گفت: آن روز که بحث پالم در بوق و کرنا شد، موضوع یک پیام بهداشتی نبود. باید توجه کرد که یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه‌ای ندارد و اگر هم داشته باشد، عارضه آن کمتر از این است که مردم لبنیات مصرف نکنند. طرح اینچنینی مساله، فقط باعث ضربه به کارخانه‌های لبنیات و وحشت مردم دچار پوکی استخوان از مصرف لبنیات شد و هیچ پیام بهداشتی مفیدی نداشت.

وی افزود: درباره مباحث مربوط به روغن پالم همکاران ما ایستاده‌اند و در رابطه با حذف کامل آن تلاش می‌کنند. اگر هم کسی گزارشی دارد که پالم از مسیری می‌آید که ما خبر نداریم، حتما به ما اعلام کنید.

استرس و روان‌پریشی آسیب‌رسان‌تر از پالم

وزیر بهداشت با بیان اینکه واردات پالم تحت کنترل قانونی بوده و به طور کلی پالم از لبنیات حذف شده است، گفت: اثبات شده که روغن‌هایی مثل پالم و اشباع در افزایش چربی بد نقش دارند، اما یک حد و آستانه هم دارند. یک درصد کره حیوانی یا پالم در لبنیات عامل زیان‌ده و مخرب نیست؛ بر عکس نخوردن یک پیاله ماست به مراتب خطرناک‌تر است. قطعا مصرف بالای روغن پالم یا جامد قطعا زیان‌آور است، اما استرس و روان پریشی امروز به مرتب بیشتر از پالم به مملکت آسیب می‌زند.

غولی از کلسترول ساختیم که مردم از تخم مرغ فرار می‌کنند

نمکی تاکید کرد: مصرف انبوه روغن پالم زیان‌آور است، اما در سطحی که اجازه دادیم در کشور در صنعت شیرینی، بستنی و... مصرف شود، مشکلی ندارد و همه استانداردهای جهانی هم آن را پذیرفتند. به عنوان مثال متاسفانه غولی از کلسترول ساختیم که مردم از مصرف موادی چون تخم مرغ فرار می‌کنند و مصرف تخم مرغ در ایران یک پنجم امریکایی‌هاست؛ در حالیکه اگر تحرک مناسب داشته باشیم و استرس‌مان کم شود، روزی یک عدد تخم مرغ مضر نیست.

نمکی درباره پایش سلامت ‌آب‌های معدنی نیز گفت: همکاران ما مرتبا پایش و نمونه‌برداری انجام می‌دهند. امسال ۳ هزار اکیپ بهداشتی برای نظارت بر سلامت موادغذایی فعال بودند و امروز نظارت بر موادغذایی و سلامت آن ها بهتر شده و در پایان سال ۹۸ هم بهتر می شود.

وی درباره مسوولین فنی کارخانه های غذایی و دارویی و احتمال تخلف آنها، گفت: اگر مسوول فنی از وظایفش عدول کند، با او برخورد کرده و حتی او را به دادگاه می‌فرستیم. البته در حال تدوین طرحی هستیم که به گونه‌ای مسوولان فنی حقوق بگیر وزارت بهداشت شوند.

با افزایش قیمت‌ها، شکم پرکن‌ها جایگزین غذاهای مغذی شده‌اند

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی و احتمال کاهش مصرف ریزمغذی‌ها، گفت: اینکه افزایش هزینه های موادغذایی موجب بالارفتن هزینه های خانوار و جایگزینی مواد غذایی مغذی با شکم پر کن ها شده است، بیراه نیست. در این زمینه بنده این موضوع را به عنوان عامل موثر در سلامت در دولت مطرح کردم و قرار شد برای اقشار کم درآمد سبد تغذیه‌ای حمایتی داده شود.

نمکی درباره وضعیت فشار خون در مردان نیز گفت: زنان برخلاف مردان مرتبا سلامت خود را ارزیابی می کنند، اما سلامت مردان در کشورهایی مانند ما مغفول مانده؛ چراکه فرهنگ ما، فرهنگ مراقبت از مردان نیست.

 

 

 

ایسنا

مطالب پیشنهادی