مفتاح/ هجده اردیبهشت 98 رییس جمهور در جلسه هیأت وزیران اظهار می دارد: طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ ما به سران 5 کشور باقی‌مانده در برجام  (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) اعلام کردیم یک سال به توصیه‌های شما صبر کردیم و این صبر ما استراتژیک است و به تمام تعهدات خود پایبند بودیم. 
 اما امروز نمی‌‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ همه مردم ما و جهان بدانند که امروز پایان برجام نیست بلکه امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود و در ادامه رایزنی های دوجانبه وارد فدراسیون روسیه شد، در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: اقداماتی که آمریکا در طول یک سال گذشته به ویژه قبل از خروج و بعد از خروج از برجام انجام داده، برای ایجاد یک وقفه در ادامه کار برجام بوده است. اقدام ایران کاملا در این چارچوب است، بنابراین ایران از برجام خارج نخواهد شد، ایران کاملا در چارچوب برجام عمل می کند و یک فرصتی برای سایر اعضای برجام است که اقدامات لازم را انجام دهند، نه اینکه صرفا به صدور بیانیه اکتفا کنند.

اما عراقچی-معاون سیاسی وزیر امور خارجه- در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در 19 اردیبشت 98 می گوید:  

بیش از دو سال است با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجهیم که اعتقاد داشته و دارد که برجام بدترین و ننگین‌ترین توافق در تاریخ آمریکا بوده و با برجام ایران قوی‌تر و مقتدرتر در عرصه منطقه‌ای حضور یافته، اقتصادش گشایش یافته، نفتش را می‌فروشد، تحریم‌ها برداشته شده و از فصل هفت شورای امنیت خارج شده و با این جمهوری اسلامی که قوی شده و در منطقه اعمال قدرت می‌کند، باید برخورد شود. عراقچی تصمیم روز چهارشنبه ایران را نقض برجام نمی خواند و معتقد است براساس بند 26 و 36 برجام این حق را داریم که از این ابزارها برای تامین منافع‌مان استفاده کنیم. هیچ کس در دنیا نمی‌تواند ما را به نقض برجام متهم کند.

وی اظهار می دارد: ما خروج از برجام را در دستورکار داریم، کسی نباید در این تردید کند. جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، ولی به صورت مرحله به مرحله.

آنچه به نظر می رسد و از فحوای کلام روسای دولت یازدهم استنباط می شود عدم وحدت در رأی و بیان آن هاست. درحالی که روحانی و ظریف از تصمیم ماندن در برجام سخن می گویند, معاون سیاسی وزیر امور خارجه از تصمیم قطعی ایران مبنی بر خروج مرحله به مرحله از برجام می گوید این درحالی است که رهبری مدام بر غیرقابل اعتماد بودن طرف آمریکایی تاکید نموده بودند. منفعت و عزت ملت ایران در تصمیم گیری دولتمردان نسبت به برجام از ضروریات است.

پیشنهاد می کنیم این نوشته را نیز مطالعه کنید:

بررسی بیانیه ترامپ از منظر حقوق بین الملل

 

مطالب پیشنهادی