به گزارش مفتاح, اوایل بهار 98 هشدار  فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برای ورود گله های چند صد میلیونی ملخ از شبه جزیره عربستان به ایران دریافت و متاسفانه محقق شد.  ملخ هایی که با توجه به قدرت پروازی بالا ، 200 تا 250 کیلومتر در روز را طی کرده و به عمق 200 کیلومتری ورود کردند. همچنین در صورت وزش باد موافق، توان پرواز روزانه 500 تا 1000 کیلومتر طی مسافت را دارند.

این رویداد درحالی است که استان‌های جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگیر شدند و البته در این بین هرمزگان سهم بیشتری دارد. فائو اما اخطار موج دوم حمله ملخ ها را نیز اعلام نمود. این حشره که بنظر می رسد توان آن را دارد در عرض یک دقیقه گیاه نیم متری را بخورد ماجرایی دیگر آفرید.

آسیب شدید حمله ملخ ها به محصولات و تولیدات کشاورزی,  مزارع و باغات از سویی مساله ساز شد اما از سویی دیگر پدیده ای به نام ملخ خواری شایع شد. این حشره صحرایی که از خانواده بندپایان است اینک به عنوان غذا به برخی سفره های مناطق درگیر راه یافته است. حال با چرخی در سایتهای ایرانی با تبلیغهای مکرر مردم و ادمینها برای خوردن ملخ مواجه می شویم. آنها می گویند: ملخ گوشت بسیار کمی دارد اما منبعی از پروتئین است که در کشورهای شرق آسیا مصرف می شود و در کشورهای عربی نیز طرفداران بسیار دارد. به گفته آنها برخی ملخ ها دارای باکتری بوده و خوردن آن موجب بیماری هایی همچون هپاتیت می شود و بیماری های معده و ریه را به همراه دارد. اما برخی دیگر از ملخ ها عاری از باکتری هستند و تشخیص آن که کدام یک آلوده هستند باید توسط کارشناسان و یا به وسیله آزمایش صورت گیرد.

 

در این بین برخی مراجع خوردن ملخ را مانند خوردن کلیه حشرات, حرام اعلام نموده اما برخی دیگر حکم به حلت آن داده و مجاز دانسته اند. آیت الله خامنه ای خوردن ملخ را حرام اعلام نموده و توصیه کرده اند از مصرف آن خودداری شود. اما آیت الله مکارم شیرازی(در صورتی که زنده شکار شود ) و آیت الله سیستانی خوردن آن را حلال اعلام نموده اند.

اما چندی پیش به گزارش تابناک رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران اظهار کرد: «جیرجیرک و ملخ سرشار از پروئتین بوده و با مصرف آن می‌توان به میزان دوبرابر گوشت سفید و قرمز پروتئین را جذب بدن کرد.

محمد حسین عزیزی گفت: تحقیقات علمی و آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد مصرف حشراتی، چون ملخ و جیرجیرک نه تنها ضرر ندارد بلکه سرشار از پروتئین است و از دیرباز این حشرات در شهرهای سیرجان، نیشابور، سبزوار، کرمان و خراسان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به وجود میکروب‌های متعدد در بدن حشرات، با پختن و سرخ کردن، آلودگی‌ها از بین رفته  و می‌تواند فواید بسیاری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: استفاده ازملخ و انواع جیرجیرک‌ها علاوه بر کشور‌های عربی و مسلمان نشین، متقاضیان زیادی را در کشورهای ژاپن، اندونزی، فیلیپین، چین و ... به خود اختصاص داده است چرا که مصرف این گونه حشرات می‌تواند به عنوان منبع طبیعی انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها محسوب شود.»

شایان ذکر است با توجه به بزرگترین حمله ملخ ها به کشور پس از 40 سال و فراوانی آن, ورود وزارت بهداشت و ذی مدخلان در این امر ضروری بنظر می رسد. باتوجه به حجم افزایش یافته هجوم ملخ ها به کشور و فروش آن به صورت زنده در برخی از بنگاههای فروش در شهرهای جنوبی کشور و نیز افزودن آن به منوی برخی رستوران ها می بایست تعیین تکلیفی در این خصوص صورت گیرد تا پس از آن شاهد بیماری و یا عواقب مساله ساز نباشیم. البته با این حال که در فضای مجازی افراد به انتشار این مباحث پرداخته اند اما هنوز شاهد انکار برخی مسئولان مرتبط هستیم که این تصاویر را متعلق به ایران نمی دانند و یا برخی دیگر ملخ را جایگزین مناسبی برای گوشت سفید و قرمز میدانند!

لازم است در صورت اضرار خوردن ملخ و حرمت آن مانع از ترویج و در صورت مفید بودن نکات بهداشتی و ضروری مطرح و رعایت شود.

بیشتر بخوانید در:

ملخ صحرایی مرده برای خوراک دام و طیور استفاده نشود

فعلاً ملخ های صحرایی تهدیدی برای اصفهان نیستند

هشدار جهادکشاورزی فارس در خصوص حمله ملخ

 

گزارش از: فاطمه مستغنی اصفهانی

مطالب پیشنهادی