9:15 1398/02/03

به گزارش مفتاح‌به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي، چهارمين كميته مشترک حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بلغارستان، به سرپرستی مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي و بايكو رانووسكي، مديركل نهاد اجرايي حمل‌ونقل جاده‌اي جمهوري بلغارستان و با حضور كارشناسان و نمايندگان تشكلهاي صنفي طرفين برگزار شد.

بر اساس اين گزارش ،اين نشست در حاشیه اجلاس نوزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، به سرپرستی محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازي و مشارکت فعال مديران ارشد و کارشناسان دستگاههاي اجرايي و تجار و صاحبان صنايع ايراني و بلغاري، طي روزهاي  28 الي 30 فروردين ماه ، برابر با 17 الي 19 آوريل در صوفیا برگزار شد.
در ابتداي نشست، مهندس مهران قرباني، ضمن تشكر از ميزباني و اهتمام در تنظيم برنامه‌هاي فشرده از سوي طرف بلغاري به چهل‌وسومين سالگرد انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي طرفين اشاره و اظهار داشت: 
بلغارستان و ايران همواره شركاي تجاري مهمي در مناطق يكديگر بوده‌اند. با توجه به برخي توافقات پيشين بين طرفين و ذهنيت مثبت از بلغارستان به‌خصوص در ميان تجار و فعالان حمل‌ونقلي ايران و ضمن ابراز اميدواري نسبت به چشم‌انداز روشن دراين خصوص، برخي از مصاديق همكاري از جمله رفع موانع سرمايه‌گذاري شركتهاي بلغاري در بخش حمل‌ونقل ايران، همكاري جدي‌تر طرفين در راهگذر درحال تاسيس خليج‌فارس، درياي سياه و اعزام رانندگان حرفه‌اي و نيروي كار در بخشهاي مختلف حمل‌ونقل بلغارستان قابل اشاره است
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي  ، بر عضويت ايران در كنوانسيون علائم وين و در دست الحاق بودن شماري ديگر از كنوانسيونها اشاره و بر عزم راسخ كشور بر پيگيري الحاق به كليه كنوانسيونهاي  ذيربط تاكيد وبا برشمردن برخي از جنبه‌هاي موقعیت جغرافیایی برجسته و تاثیرگذاری عمده ايران در منطقه خاورميانه به زمينه‌هاي لجستيكي همكاري طرفين براي همکاری مشترک با کشورهای همسایه و دستيابي به بازار ۳۵۰ میلیون نفری منطقه اشاره كرد.
در ادامه نشست، بويكو رانووسكي، مديركل نهاد اجرايي حمل‌ونقل جاده‌اي بلغارستان، با ابراز خوشوقتي از حضور هيئت ايراني در كارگروه حمل‌ونقل جاد‌ه‌اي به‌عنوان تنها كميته مستقل كميسيون مشترك اقتصادي، به جنبه‌هاي ديگري از ظرفيتهاي بالقوه همكاري طرفين اشاره و از جمله از حضور پرشمار رانندگان بلغاري در سنوات پيش در ايران مواردي را ذكر كرد.
وي همچنين ، ضمن اعلام اراده قوي كشورش در ارتقاي استانداردهاي ايمني و سهولت تردد و نيز با اشاره به مصاديقي از مقررات سختگيرانه‌تر در اتحاديه‌ اروپا، به استقبال هرچه بيشتر توسعه مناسبات حمل‌ونقل جاده‌اي با آسياي غربي، اشاره كرد.
رانووسكي با استقبال متقابل از حضور رانندگان ايراني در بخش حمل‌ونقل بلغارستان، به ضرورت فراگيري آموزشها و استانداردهاي لازم و به‌ويژه عضويت ايران در كنوانسيون ترافيك وين، تأكيدكرد.
مديركل نهاد اجرايي حمل‌ونقل جاده‌اي بلغارستان ،در ادامه به در اختيارگيري حمل‌ونقل منطقه توسط ناوگان ديگر كشورها به‌دليل عدم تقويت بايسته مناسبات حمل‌ونقلي طرفين اشاره و بر ضرورت احياي جايگاه طرفين تأكيد كرد كه اين امر مستلزم، درك متقابل بيشتر و صبوري متقابل بيشتر است.
گفتني است موارد مهمي از جمله تحليل آمار و اطلاعات تبادل تجاري، ضرورت از سرگيري حمل‌ونقل مسافري، ضرورت رفع موانع بازرسي‌ها و تخليه‌هاي دوباره در مرزها، الحاق ايران به كنوانسيون تردد ثالث، ضرورت رفع موانع تاخيرات نظارت بهداشتي، مشكلات پرداخت عوارض و جرائم توسط رانندگان ايران، مشكلات هماهنگي تبادل مالي بين شركتهاي حمل‌ونقلي طرفين و مشكلات سابقه چهارهفته‌اي تاخوگراف و يادداشت تفاهم همكاريهاي راهداري و خدمات حمل‌ونقل جاده‌اي ميان طرفين، به تفصيل مورد مذاكره و اتخاذ تصميم قرارگرفت.
در پايان اجلاس صورتجلسه چهارمین نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌اي توسط روسای هیات های ایرانی و بلغاري و در حضور مسئولین کمیسیون های مشترک دوکشور محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي و روسن جليازكوف، وزير حمل‌ونقل بلغارستان امضاء شد.
 شایان ذکر است، نوزدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي ايران و بلغارستان، جمعه 30 فروردين برابر با 19 آوريل، با امضاي مجموعاً هشت سند همكاري دستگاهها و يك سند اصلي اجلاس، با موفقيت به كار خود پايان داد.

مطالب پیشنهادی