به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفتاح، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به عملیات مبارزه با هجوم ملخ ها به استان های جنوبی، ملخ های صحرایی فعلا هیچ گونه تهدیدی برای استان اصفهان نیستند و پیش‌بینی های لازم و نیز اقدامات اولیه و فوری در مبارزه با ملخ ها در سطح استان‌های جنوبی نظیر هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر در حال انجام می باشد.
شایان ذکر است، بر اساس اعلام فائو و کارشناسان بخش کشاورزی، ملخ ‌های صحرایی آفت هایی خطرناک برای کشاورزی کشور محسوب می شوند که در صورت تداوم حضور آنان می توانند امنیت غذایی را نیز مختل کنند.
بر اساس اعلام فائو ملخ های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در تکثیر و هجوم گسترده به کشورهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند. برخی از گله های ملخ صحرایی در غرب آسیا اقدام به تخم گذاری کرده و در قالب گله های بسیار بزرگ به سمت کشورهایی نظیر ایران هجوم آورده اند.
حسن علی رحیمی افزود: افزایش هجوم ملخ ها به استان های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد. این تغییر یعنی کشوری که مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و حتی باغهای آن زیاد است.
وی بیان داشت: باید به امر دیده بانی و پیش آگاهی از وضعیت ملخ صحرایی اهمیت بیشتری داده شود چراکه اهمیت تخریب های این آفت جهانی بر هیچکس پوشیده نیست.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه: ایران از 2 جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر اظهار داشت: این آفت در چند سال اخیر پس از ورود به کشور تخم ریزی کرده و بصورت انفرادی زیست می کنند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزایش تراکم پیدا خواهند کرد. 

همچنین به گفته مشاور رسانه ای سازمان جهاد کشاورزی، اگر بخواهیم میزان خسارت ملخ صحرایی را به تصویر بکشیم، هر ملخ صحرایی می‌ تواند هم ‌وزن خودش یعنی 2 گرم در روز غذا بخورد. هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می ‌تواند شامل 50 میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
سید محمد موسوی با بیان اینکه دسته پروازی بسیار بزرگ می‌ تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند، افزود: ارتفاع پرواز دسته جات ملخ صحرایی از 100 تا هزار متر گزارش شده و در روزهای آفتابی و گرم این ارتفاع افزایش می یابد. 
موسوی اظهار داشت: نسل اول ملخ صحرایی از ماه می- دسامبر در مرز بین یمن، عربستان و عمان مشاهده شده و به دلیل عدم مبارزه با ملخ در مرحله پوره، در مناطق ذکر شده بویژه در یمن افزایش پیدا کرده است. 
گفتنی است خشک شدن پوشش گیاهی و مهاجرت ملخ های بالدار از مناطق ذکر شده به سمت مناطق داخلی عربستان و مناطق شمالی و بخش هایی از امارات متحده عربی شده و خشک شدن پوشش گیاهی، بالا بودن تراکم آفت در نسل دوم و شروع مبارزه باعث حرکت ملخ های بالدار بر اساس جریان وزش باد به سمت شمال و ورود آن به مناطق جنوبی ایران شده است. 
پوشش گیاهی مناسب و سبز، بارش های خوب، آب و هوای مناسب، بافت خاک نرم و مناسب باعث شده آفت بتواند در مناطقی که فرود آمده مستقر و به جفتگیری و تخم ریزی بپردازد. 

مطالب پیشنهادی