9:18 1398/01/26

به گزارش مفتاح, پس از آنکه توییت‌های «جرارد آرو» سفیر فرانسه در واشنگتن درباره آینده توافق هسته‌ای به بروز تنشی دیپلماتیک میان دو کشور منجر شد، به نظر می‌رسد این دیپلمات فرانسوی توییت‌هایش را پاک کرده است.

آرو که کمتر از یک هفته دیگر بازنشست می‌شود، روز گذشته درباره آینده برجام در توییتر نوشته بود: «اینکه گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود اشتباه است. [ایران] باید به موجب 'پیمان منع اشاعه' و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز هستند. همانگونه که سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی باورپذیر در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، قادر خواهیم بود در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. آن موقع تحریم‌هایی اعمال شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "زوال‌پذیری" وجود ندارد.»

وی افزود: «روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند. بنابراین هیچ دلیل قابل درکی وجود نخواهد داشت ایران بعد از برجام، اقدام به غنی‌سازی وسیع اورانیوم کند.»

این اظهارات سفیر فرانسه با واکنش سریع ایران روبرو شد. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات عنوان کرد که «اگر توییت‌های جرارد آرو موضع فرانسه باشد، در آن صورت ما با نقض عمده هدف و مقصود برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت روبر هستیم. لازم است که پاریس فورا شفاف‌سازی کند، در غیراینصورت ما به نحو مقتضی اقدام می‌کنیم.»

ساعاتی بعد هم «فیلیپ تیه بو» سفیر جدید فرانسه در تهران تنها دقایقی پس از تحویل رونوشت اعتبارنامه‌اش به وزیر خارجه ایران، احضار شده و مراتب اعتراض ایران به او ابلاغ شد.

حالا به نظر می‌رسد آرو در واکنش به این تحولات توییت‌های بحث‌برانگیزش را پاک کرده است. وی البته توضیحی در مورد این مسئله ارائه نکرده است.

 

فارس

مطالب پیشنهادی