23:52 1398/01/24

به گزارش مفتاح، تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

به نقل از تابناک رصد‌خانه  جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

درخواست یک وزارتخانه درباره حقوق کارمندان دختر

یک نهاد نظارتی در نامه خود به تعدادی از مدیران مهم دولتی، با اشاره به درخواست یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی برای معافیت دختران خودسرپرست کارمند آن وزارتخانه از پرداخت مالیات به موجب ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، متذکر شده این معافیت درج شده، مربوط به درآمد موقوفات عام است که یکی از محل‌های مصرف آن اشتغال دختران خودسرپرست اعلام شده است، لذا معافیت حقوق پرداختی به این کارمندان، مطابقتی با ماده مذکور ندارد.

وعده واعظی برای تشکیل یک جلسه پر سر و صدا

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در یکی دو ماه آخر سال برنامه‌ها کمی فشرده بود و ان شا الله در همین اوایل سال جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل خواهد شد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت وگو با فارس، در مورد اینکه برخی معتقدند آقای روحانی علا‌قه‌ای به تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و هم اکنون نیز مدت‌ها است جلسات شورا برگزار نمی‌شود گفت: در این پنج سال و نیم گذشته رئیس جمهور جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را منظم تشکیل دادند و لذا نمی‌توان گفت: علاقه‌ای به تشکیل آن ندارند. وی ادامه داد: اگر آقای رئیس جمهور علاقه‌ای به تشکیل این جلسات نداشتند در این سال‌های گذشته آن را تشکیل نمی‌دادند. پس حتما علاقه ایشان به تشکیل جلسات هست. سرپرست نهاد ریاست جمهور خاطرنشان کرد: در یکی دو ماه آخر سال، برنامه‌ها کمی فشرده بود و انشاءالله در همین اوایل سال جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل خواهد شد.

نامه یاسر هاشمی به عادل فردوسی پور

یاسر هاشمی در نامه‌ای به عادل فردوسی پور نوشت: با محبوبیت خویش، خشم جماعتی را برانگیختی که علیرغم ادعا‌های اسلامی، نه با جمهوریت سازگارند و نه برایشان رأی و نظر مردم، مهم است. متن این نامه به شرح زیر است؛

چون که صد آمد نود هم پیش ماست

همشهری عزیزم

عادل فردوسی پور

مولانا شعری در حقانیت نام پیامبر اسلام و ادعا‌های شاهان دارد و یک مصرع آن ضرب المثل شیرینی در فرهنگ ایرانیان شده است که؛

«چون که صد آمد نود هم پیش ماست»

نود، به گواهی مسئولان صدا و سیما، مردمی‌ترین برنامه شناخته شده و این یعنی:با محبوبیت خویش، خشم جماعتی را برانگیختی که علیرغم ادعا‌های اسلامی، نه با جمهوریت سازگارند و نه برایشان رأی و نظر مردم، مهم است.

مشکل پدر هم با این جماعت خوددین پندار همین بود که باهر بهانه، می‌خواستند جمهوریت را از جمهوری اسلامی بگیرند.

سرافراز و استوار باش که با برنامه ۹۰ نه تنها پیش جوانان عزیزی که در دل ۸۰ میلیون ایرانی جاودان گشتی. سعادتت در زندگی فردی، کاری و اجتماعی را از خداوند خواستارم و مطمئنم اندیشه هایت، چون نهال از دل صدا و سیما برمی خیزد و دوباره اوج خواهد گرفت.

انشاءالله

یاسر هاشمی

تمامی سانس‌های «رحمان ۱۴۰۰» از فردا لغو می‌شود

تمامی سانس‌های فیلم رحمان ۱۴۰۰ از فردا یکشنبه ۲۵ فروردین لغو شده است. صبح امروز محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای اعلام کرد که نسخه‌ای که از رحمان ۱۴۰۰ در سینما‌ها در حال نمایش است با نسخه‌ای که مجوز و پروانه نمایش گرفته تفاوت دارد و بازرسان ما در سینما تأیید کردند. براساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم مشخص شد اصلاحات مورد نیاز انجام شده، اما به ‌دستور وزارت ارشاد تمامی سانس‌های این فیلم از فردا ۲۵ فروردین در همه سینما‌های سراسر کشور لغو شده است.

اعزام ۶ هزار طلبه برای کمک رسانی به سیل‌زدگان

رئیس سازمان بسیج طلاب گفت: پنج هزار طلبه برای کمک به سیل زدگان خوزستان و بیش از یک هزار نفر برای یاری رسانی به سیل زدگان لرستان به این مناطق اعزام شده اند. حجت‌الاسلام غلامرضا شفیع‌زاده روز شنبه در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان حمیدیه در جمع خبرنگاران افزود: طلاب، روحانیان و بسیج اساتید از ابتدای سیل خوزستان و سایر استان‌ها وظیفه خود دانستند که با حضور حداکثری در مناطق سیل زده، برای خدمت به مردم تلاش کنند. وی گفت: کمک فیزیکی به مردم مناطق سیل زده خوزستان در کنار سایر گروه‌های جهادی از برنامه‌های اصلی بسیج اساتید، طلاب و روحانیان بود که اکنون در بخش‌های مختلف به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

ورود یگان مهندسی حشد شعبی به ایران

حشد شعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان مهندسی و برخی ماشین آلات سنگین این سازمان برای منحرف کردن جریان آب سیل و جلوگیری از ورود آن به عراق وارد خاک ایران شده‌اند. سازمان حشد شعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی مهندسی این سازمان دیروز (پنجشنبه) برای منحرف کردن جریان سیل و حفاظت از مناطقی از عراق که احتمال آب گرفتگی در آن‌ها می‌رود، وارد خاک ایران شده است. در این بیانیه آمده است: ورود نیرو‌های حشد شعبی به خاک ایران به منظور حفاظت از مناطق عراق به خصوص شهر عماره مرکز استان میسان از ورود سیل است. حشد شعبی همچنین اعلام کرد که این اقدام با هماهنگی دو دولت ایران و عراق انجام شده است. /ایسنا

کیهان: بسم الله! صادرات نفت عربستان را به صفر برسانیم

کیهان نوشت: هم‌اینک وقت آن فرا رسیده است تا به سخن رئیس‌جمهور که چند ماه پیش بیان کرد و با صراحت گفت: اشکال‌تراشی بر سر راه اقتصاد ایران باعث توقف اقتصادی مزدوران آمریکا می‌شود، جنبه عملی بدهیم. سیاست ما باید مبنی بر صفر کردن صادرات نفت عربستان باشد و می‌دانیم که لااقل ۷۵ درصد نفت سعودی از دریای سرخ می‌گذرد و طرف‌های اصلی این نفت صادراتی هم اروپایی‌ها یعنی مهم‌ترین شرکای آمریکا در اعمال تحریم‌های ضد ایرانی هستند این در حالی است که تنگه هرمز، محل صدور نفت به شرکای آسیایی ما که مخالف اقدامات ضدایرانی آمریکا هستند، می‌باشد و البته توقف صدور نفت از این تنگه، آسیبی هم به دولت‌های عربستان و امارات می‌زند که به نظر می‌آید آنان خود را برای چنین روزی آماده کرده‌اند. توان ما در صفر کردن صادرات نفت عربستان، زمانی که سردار سلیمانی به حمایت از سخنان آن روز رئیس‌جمهور برخاست، فهمیده شد. همه می‌دانند نیروی قدس مأموریتی در تنگه هرمز ندارد و این خطاب با دریای سرخ و سواحل غربی عربستان تناسب دارد. بسیار خوب، زمان را از دست ندهیم و به اجرای برنامه به صفر رساندن صادرات نفت عربستان بپردازیم و به جایی برسانیم که در عمل اتفاقی بیفتد و طرف‌های اروپایی و عربی به طور واقعی و جدی دریابند، دنباله‌روی از سیاست‌های ضدایرانی برای آنان ضرر جدی دارد.

رحیم پور ازغدی: وقتی می‌گویند حتی آب خوردن دست دشمنان است نتیجه‌اش تحقیر می‌شود

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ملت‌هایی که خودشان را تحقیر می‌کنند و صاحبان قدرت و رسانه را تعریف می‌کنند، کارایی مردم و کشور را پایین می‌آورند و امیدها، تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها حقیر می‌شود. براساس احادیث فردی که حقیر شده باشد، چیزی برای از دست دادن ندارد و هر خیانتی را انجام می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گویند شما نمی‌توانید و حتی آب خوردن دست دشمنان غرب است نتیجه‌اش تحقیر می‌شود و وقتی تحقیر کردند افراد حقیر می‌شوند. آسیب‌های اجتماعی از تحقیر شدن می‌آید و یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم انقلاب قرار دادن و تعریف کردن خود در سطح برتر تمدن‌سازی متصور است.

سه وزیر دولت در راه مجلس

بر اساس دستور کار این هفته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، این کمیسیون در جلسه روز یکشنبه (۲۵ فروردین) خود میزبان سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خواهد بود تا به سؤالات حسین مقصودی، اصغر مسعودی و محمدرضا صباغیان بافقی پاسخ دهد. همچنین برای این جلسه از وزیر بهداشت و درمان نیز دعوت شده تا از عملکرد وزارتخانه خود در سال ۹۷ و برنامه‌های سال ۹۸ گزارشی ارائه دهد. در جلسه روز دوشنبه (۲۶ فروردین) نیز کمیسیون از محمد شریعتمداری دعوت کرده تا گزارشی از عملکرد وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۷ و برنامه‌های پیش‌رو برای سال ۹۸ ارائه دهد. رسیدگی به چند طرح از جمله طرح ممنوعیت تبلیغ کلاس‌های خصوصی و طرح مبارزه با تبعیض نژادی، تنفر قومی و مذهبی نیز در دستور کار این کمیسیون در هفته آتی است. /خانه ملت

سرنوشت فرمانده کودتای سودان مشخص شد

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، عوض بن عوف، فرمانده کودتا علیه عمر البشیر در سخنرانی تلویزیونی گفت: من رئیس شورای نظامی انتقالی کناره‌گیری خود را از این پست اعلام کرده و فردی که به مهارت و شایستگی او برای این پست اطمینان دارم را برای ریاست این شورا تعیین می‌کنم. مطمئن هستم او این کشتی را به ساحل امن خواهد رساند. بر این اساس بعد از رایزنی و مشورت برادر عبدالفتاح البرهان عبدالرحمان را به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی به جای خود تعیین می‌کنم. عبدالفتاح برهان بازرش کل ارتش است. /ایسنا

حمایت نماینده یهودیان در مجلس از سپاه

سیامک مره‌صدق نماینده یهودیان ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا گفت: در زمانی که سپاه با تمام امکانات خود در حال کمک به سیل‌زدگان در کشور است، دولت ترامپ نه تنها جلوی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را به مردم آسیب‌دیده از سیل گرفته، بلکه بزرگ‌ترین نیرویی را که امروز مشغول امدادرسانی به آسیب‌دیدگان است مورد هجمه غیرانسانی و ناجوانمردانه قرار داد. /فارس

احمدی‌نژاد: انقلاب ۵۷ کار انگلیس بود

عباس امیری فر نزدیک‌ترین روحانی به احمدی‌نژاد در دوره‌ی ریاست جمهوری در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز حرف‌های منسوب به احمدی نژاد که انقلاب سال ۵۷ را کار انگلیس خوانده تأیید کرد، در حالی که مشاور احمدی نژاد آن را تکذیب کرده است. حجت الاسلام امیری فر در متن درباره‌ی نقل قولی از احمدی نژاد در جلسه‌ای خصوصی که گفته «انقلاب کار انگلیس بود» نوشت: «سلام برادران عزیزم. بنده خودم در این جلسه در ولنجک حضور داشتم و بدتر از موارد فوق را گفتند و به‌دلیل توهین ایشان آن جلسه را ترک کردم و مقدمه‌ی قطع ارتباطم با ایشون شد. حالا مختارید باور کنید یا نکنید و بقول ما طلبه‌ها فلک الخیار. اگر نگاهی به مصاحبه‌ای اخیرش بکنید بدتر از این حتی به حضرت آقا کنایه‌های توهین آمیز هم داشتند! الله اکبر از انسان. چه جور موجودیه انسان میتونه از فرش به عرش برسه مثل ادواردو انیلی و مالکوم ایکس که جز شهادت چیزی نصیبشان نمیشه یا میشه از عرش به فرش رسید مثل همین موجود عجیب که از رزمندگی و سرباز ولایت به جانوری عجیب میرسه.

شکایت از عادل فردوسی‌پور در هیأت رسیدگی به تخلفات صداوسیما

حمید خواجه‌نزاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما از وصول شکایاتی از برنامه «نود» به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور خبر داد و گفت: همان طور که قائم‌مقام شبکه سه اعلام کرد، برند برنامه «نود» در شبکه سه سیما باقی می‌ماند و تغییراتی در ساختار برنامه‌های ورزشی شبکه اتفاق خواهد افتاد. شکایاتی از برنامه «نود» به هیأت رسیدگی به تخلفات سازمان واصل شده که رسیدگی به آن‌ها در دستور کار است./ میزان

خبرنگاران مرض دارند!

خبرنگار روزنامه همشهری: از مجتبی ذالنوری پرسیدم که چرا بازدیدتان از سد ۱۵ خرداد قم انقدر سریع بود، گفت: «انتظار داشتید شب رادرآن چاله بخوابم یا آنجا زندگی کنم؟!... کتاب نبود که تا آخربخوانمش» گفتم بازدیدتون لقب سریع ترین بازدید رو تو شبکه‌های مجازی گرفته؛ گفت: «مرض دارند و می‌خواهند تخریب کنند.» /همشهری

 

 

مطالب پیشنهادی