9:54 1397/12/20

به گزارش مفتاح, روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد.

 

انگلیس از ما دلخور شده، باید نازنین زاغری را آزاد کنیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «ابعاد حقوقی یک حمایت» به قلم «کوروش احمدی» نوشت: «اقدام دولت انگلیس در مورد اعطای حمایت دیپلماتیک یا سیاسی از "نازنین زاغری" را باید عمدتاً اقدامی نمادین و سیاسی با هدف افزایش فشار در این مورد به شمار آورد. لندن نمی تواند بر این مبنا دعوایی علیه ایران در دیوان دادگستری بین المللی مطرح کند، چرا که ایران صلاحیت اجباری این دیوان را نپذیرفته و بدون رضایت ایران امکان طرح دعوا وجود نخواهد داشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «با این حال می توان پیش بینی کرد که دولت انگلیس از این پس تحت فشار بیشتری برای ائتلاف سازی علیه ایران از طریق جذب حمایت دیگر دولت ها و رجوع به نهادهای سیاسی و حقوق بشری بین المللی قرار خواهد داشت…در گذشته در مواردی این امر بهانه ای برای توسل به زور توسط دولت های استعماری هم بوده، اما عمدتاً از آن به عنوان وسیله ای برای اعمال فشار سیاسی، حقوقی و گاه اقتصادی استفاده شده است...با توجه به مشکلات دیگر ما در حوزه تحریم و اقدامات خصمانه تیم ترامپ و مشکلات منطقه ای، ارجح است که مقامات محترم قضایی رسیدگی به این پرونده بر مبنای رافت اسلامی را مدنظر قرار دهند».

این روزنامه اصلاح طلب- به مدیرمسئولی "الیاس حضرتی" نماینده عضو فراکسیون امید مجلس - علیرغم اذعان به رفتار استعماری انگلیس در مواجهه با پرونده نازنین زاغری-جاسوس دو تابعیتی- مدعی شده است که باید ذلیلانه، در مقابل زورگویی انگلیس تسلیم شویم!

در روزهای گذشته یکی از فعالین رسانه ای در مطلبی نوشته بود: «اولاً مصونیت دیپلماتیک، حتی مانع رسیدگی به جرائم اتباع بیگانه نیست و حال آنکه خانم زاغری تبعه ایران است. ثانیاً او به هنگام ارتکاب جرم، دارای همین مصونیت دیپلماتیک نیز نبوده است. ثالثاً دوره‌ای که بریتانیای صغیر (کبیر سابق) برخی اتباع ایرانی را تحت‌الحمایه خود قرار می‌داد و در ازای ارتکاب خیانت و وطن‌فروشی، پناه‌شان می‌داد، بالغ بر ۴۰ سال است که سپری شده است».

** شهربانو امانی: برخی عادت ندارند نتیجه رأی را بپذیرند!

«شهربانو امانی» عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برخی از افراد به ویژه طیف آقای قالیباف انتقاد به دولت را در آستانه ایام نوروز آغاز کردند چرا که تصورشان آن است که از این فرصت ضمن تطهیر و دفاع از کارنامه عملکرد ۱۲ ساله خودشان در شهرداری تهران، با نقد از دولت مستقر به اهدافشان برسند، چرا که کشور در حال حاضر شرایط سختی را در پیش دارد و دفاع کردن هزینه بیشتری از نقد کردن دارد، چرا که همه در حال انتقاد از یکدیگر به ویژه نقد دولت هستند. آنها فکر می‌کنند که سوت شروع انتخابات ۹۸ به صدا درآمده و سعی در استفاده از فرصت به وجود آمده هستند، چرا که بخشی از جریان سیاسی عادت ندارند تا نتیجه رأی را بپذیرند».

کارنامه تحسین برانگیز قالیباف در شهرداری تهران همچنان کابوسی برای طیف اصلاح طلب است.

این طیف که به شلوغ بازی و بی عملی مشهور است به دلیل اینکه مردم عملکرد آنان را با کارنامه قالیباف مقایسه کرده و از این مقایسه به ماهیت اصلی این جریان پی می برند، عصبانی شده و با رسانه های متعدد خود قالیباف را مورد حمله قرار می دهند.

شورای شهر اصلاح طلب تهران که با «تَکرار می کنم» رئیس دولت اصلاحات انتخاب شد، تنها کاری که در کارنامه خود ثبت کرده، تغییر متوالی شهردار پایتخت بوده است.

لازم به ذکر است که اتفاقاً آن جریانی که عادت ندارد نتیجه رای را بپذیرد، طیف اصلاح طلب است. همان جریانی که جنبه شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را نداشت و با دروغ تقلب، رای مردم را لگدمال کرد و علیه جمهوریت و قانون شورش کرد.

** مشکلات اقتصادی فعلی تقصیر دولت قبل از روحانی است!

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «میراث دولت قبل برای امروز» نوشت: «دولت درگیری‌های متعددی به جهت تحریم، تأمین ارزاق مردم وتورم دارد لذا برای حل این بحران‌ها و رفاه حال مردم تصمیم‌هایی اتخاذ می‌شود که ممکن است در اجرا با مشکل مواجه شود. اگر همه کارشناسان بر این موضوع اشراف داشته باشند که دولت از سرناچاری و شرایطی که در آن است تصمیم‌گیری می‌کند دیگر نوک پیکان انتقادها را اینچنین به سمت دولت نمی‌برند…همه ما باید بپذیریم که تعدد بخشنامه‌ها به خاطر شرایط خاص کشور است؛ شرایطی که بواسطه تحریم و تصمیم‌هایی که دولت احمدی‌نژاد گرفته و به دولت روحانی به ارث رسیده است... بخش مهمی از تصمیمات دولت احمدی‌نژاد در دولت روحانی بروز و ظهور کرده است. در آن سال‌ها نیز بارها متذکر شدیم که دولت‌های آینده میراث دار تصمیم‌هایی هستند که به اشتباه گرفته شده است. اکنون خیلی از چالش‌ها و مشکلاتی که بر سر راه کشور قرار گرفته به خاطر روندی است که سال‌های قبل آغاز شده است».

چندی پیش «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی سابق دولت گفته بود: «فشار اقتصادی تقصیر دولت نیست، تحریم‌ها و پدیده نادری به نام ترامپ باعث فشار اقتصادی شد».

همچنین در روزهای گذشته، «فاطمه دانشور» از فعالین اصلاح طلب و عضو شورای شهر چهارم تهران گفته بود: «دولت و گروه‌های در سایه که گاه قدرتشان از قدرت دولت بیشتر است، در بسیاری از مواقع اتفاقات را در کشور رقم زده‌اند…بسیاری از اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد مانند بالا رفتن قیمت دلار که نارضایتی مردم را درپی داشته و دولت در سایه کنترل این مورد را در دست دارد، باعث می‌شود که مشکلات بر گردن دولت قرار گیرد... دولت در سایه مقصر اصلی مشکلات است».

چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح‌طلب با نقد این رفتار زشت همقطاران خود گفته بود: «جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

اکنون قریب به ۶ سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده است. متاسفانه دولت از پذیرش مسئولیت وضع موجود طفره رفته و تقصیرها را به گردن دولت قبل، دولت سایه و تحریم ها می اندازد!

 

مشرق

مطالب پیشنهادی