به گزارش مفتاح, نماینده دادستان تهران در دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده ارزی شرکت بازرگانی پتروشیمی که صبح امروز در دادگاه ویژه اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام در حال برگزاری است، اظهار کرد: حسب شکواییه وزیر نفت و مدیرعامل شرکت، اقداماتی که توسط این شرکت صورت گرفته بدون اجازه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده و بخشی از وجوه حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به ریال تبدیل و به حساب شرکت‌های دیگر واریز می‌کرده است.

وی افزود: در پاسخ به استعلام صورت گرفته، اعلام شده که تحریم‌ها مجوزی برای واریز معادل ریالی مبالغ حاصل از فروش محصولات پتروشیمی نبوده و اقدامات در پوشش شرکت‌های تحت مدیریت حمزه‌لو صورت گرفته است.

حسینی افزود: کلیه وجوه ارزی که به حساب‌های مختلف پتروشیمی واریز شده مورد تایید نبوده چون باید با ارز خارجی منتقل می‌شد. حسب گزارش مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس، عمده تخلفات مدیران پتروشیمی عبارت از تسویه دیرهنگام مطالبات شرکت‌های زیرگروه، عدم تسویه مطالبه شرکت نفت، تبدیل و جابهجایی ارز شرکت‌ها بدون اخذ مجوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تحصیل مال نامشروع به ارزش بیش از 324 میلیون یورو از منابع ارزی، 622 میلیون و 484 هزار یورو حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و 3 میلیارد و 214 میلیون و 523 هزار یورو که به ریال تبدیل شده، است.

نماینده دادستان درباره اقدامات رضا حمزه‌لو گفت: اولین مدیرعامل شرکت پتروشیمی پس از خصوصی‌سازی در سال 88 بوده و با تبانی با مرجان شیخ‌الاسلام‌آلآقا در تشکیل شرکت‌های مختلف ضوابط را رعایت نکردند.

حسینی تصریح کرد: متهم، 659 میلیون و 934 هزار و 763 یورو ارز منتقل شده از خارج را به حساب ‌دنیز ترکیه واریز و بخشی از آن را به صورت ارز خارجی به شرکت‌های خود منتقل کرده و مبلغ 347 میلیون و 238 هزار و 313 یورو ارز با منشا خارجی را به داخل منتقل کرده است. این متهم مابه‌التفاوت قیمت مذکور به ارزش 7 میلیون یورو را تحصیل کرده که نامشروع بوده است.

وی با بیان اینکه حمزه‌لو در شرکت‌های دنیز و هترا تجارت متعلق به مرجان شیخ‌الاسلامی آلآقا مالک 50 درصدی بوده اظهار کرد:  مرجان شیخ‌الاسلام مدیرعامل دنیز و هترا تجارت است و شریک اصلی رضا حمزه‌لو بوده است. وی وجوه حاصله را به بهانه تحریم‌ها به حساب شرکت‌های خود واریز می‌کرد و همکار اصلی حمزه‌لو بوده که در خارج از کشور به سر می‌برد. این متهم 7 میلیون و 65 هزار و 529 یورو تحصیل کرده است.

 

تسنیم

مطالب پیشنهادی