13:20 1397/11/20

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو خبر داد : رنگ‌های صنعتی خطرناک در فرآورده‌های آرایشی قاچاق

به گزارش مفتاح از از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالعظیم بهفر افزود: کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق به دلیل طی نکردن مراحل واردات، پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و دولتی، تهدیدی برای اشتغال، کارآفرینی و ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: خطر بزرگتر قاچاق این است که سلامت مصرف کنندگان بی اطلاع و فریب خورده را مورد تهدید قرار می‌دهد و این موضوع دقیقا حوزه ماموریت سازمان غذا و دارو به نیابت از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.
وی افزود: کالاهای قاچاق و تقلبی می‌توانند از یک سو برای سلامت مصرف کنندگان در کوتاه مدت و از سوی دیگر در طولانی مدت، مضر و خطرناک باشند.
مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تولید، بسته بندی، انبارداری و حمل و نقل کالاهای قاچاق و تقلبی هرگز در شرایط استاندارد صورت نمی‌گیرد و مصرف این کالاها بسیار خطرناک بوده و تهدیدی جدی بر سلامت مصرف کنندگان است.
بهفر گفت: فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در اکثر موارد به ویژه در کالاهای رنگی آرایشی مانند لاک ناخن، رژ لب، ریمل و پنکیک برای پایین‌تر بودن قیمت از رنگ های صنعتی و آلوده به فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک استفاده می‌شود که سرطانزایی آن‌ها اثبات شده و سلامت مصرف کننده را در معرض خطر قرار می‌دهد.
به گفته وی، همچنین در بسیاری از کالاهای آرایشی رنگی به دلیل ارزانی از حلّال‌های بسیار خطرناک استفاده می‌شود که تهدیدی جدی برای سلامت مصرف کنندگان است.
وی ادامه داد: به علت رعایت نشدن استانداردهای لازم، متقلبان برای فرار از بروز آلودگی های احتمالی مجبورند از مقادیر بالای نگهدارنده و یا از انواع ممنوعه آن استفاده کنند که هر دو این موارد بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/

ایرنا

مطالب پیشنهادی