به گزارش مفتاح، این ایام در تقویم کشورمان روزی با نام وقف مشاهده می شود که به همین مناسبت و در سراسر کشور برنامه هایی با عنوان دهه وقف برگزار می گردد.

 

ضمن اینکه این دهه فرصت خوبی می باشد تا بررسی دقیق و کارشناسانه ای نسبت به ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف صورت پذیرد، نیاز است از خادمان و یاوران این عرصه نیز تجلیل شایسته ای انجام شود.

وقف در دین مبین اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و ائمه معصومین(ع) نیز در این راستا اهتمام داشته اند که باید به این امر ارزنده در جامعه توجه شود.

وقف ثمرات و کارکردهای بسیاری دارد که ترویج ارزنده این فرهنگ می تواند دستاوردهای بسیاری به همراه داشته باشد که نیاز می رود برنامه های خوبی به منظور ترویج فرهنگ غنی وقف صورت پذیرد.

حرکت ها و برنامه های ارزنده ای که در حوزه دین انجام می شود به برکت همین وقف است که ضرورت دارد ضمن حفظ انجام وقف در حوزه های دینی و عزاداری سرور و سالار شهیدان و دیگر اهل بیت معصومین(ع) به سمت وقف های جدید حرکت کنیم.

ثمرات و برکات وقف متوجه آحاد مردم و جامعه می شود که نیاز می رود سمت و سوی آن در راستای خدمت رسانی شایسته به مردم باشد و براساس رفع مسائل و مشکلات روز جامعه ایجاد گردد.

حرکت به سوی وقف های جدید ضرورتی مهم و اساسی است که سبب خواهد شد تا اثرگذاری وقف بیشتر در جامعه احساس گردد.

موقوفات با نیت قرآنی نیازمند توجه است که ضروری می باشد موقوفات به سمت ترویج قرآن و قرآن آموزی رود که می تواند برکات والایی داشته و در توسعه فرهنگ قرآنی اثربخشی شایسته ای ایفا نماید.

در حوزه وقف های جدید نیازمند این هستیم که به امر تحصیل، درمان، آموزش، ازدواج، کمک به نیازمندان و دیگر عرصه ها بیشتر توجه نماییم که در شرایط فعلی کشور به عنوان نیازی اساسی و مهم است و می تواند اثرات وقف را بیشتر نمایان کند.

نیاز است تلاش کنیم فرهنگ وقف را در جامعه ترویج دهیم که صدقه جاریه ای است و دستاوردها و خیرات آن به صورت همیشگی برای واقف باقی می‌ماند که در این میان ادارات اوقاف و امورخیریه سراسر کشور وظیفه ای مهم برعهده داشته و نیاز می رود نسبت به اجرای صحیح نیت واقفان اهتمام ورزند و در کنار آن برای ترویج فرهنگ وقف برنامه ریزی دقیق و شایسته ای داشته باشند و بیش از پیش نسبت به اطلاع رسانی از کارکردها و ثمرات وقف برای آحاد مردم اقدام کنند.

منبع: سازمان اوقاف

مطالب پیشنهادی