به گزارش مفتاح، «حسین محمدی» کارشناس مسائل هند وپاکستان - یکی ازجنبه های منفی فضای مجازی تحریک احساسات عوام مردم، تبلیغات، اطلاع رسانی، اعمال خشونت و عضویابی توسط تروریست ها و آشوبگران بر ضد امنیت اجتماعی و سیاسی کشوری واحد در فضایی گسترده و بدون مرز است.

 

با توجه به اینکه مقوله امنیت در هر کشوری با سلامت روانی جامعه در هم آمیخته است و تضمین بقای نظام حاکم بر یک کشور قانونمند است ؛لذا بازی با پدیده امنیت از خطوط قرمز در هر کشور محسوب می شود. فضای مجازی نیز یکی از بسترهای مهمی است که به راحتی می شود امنیت یک کشور را دچار خدشه کرد و تا مرحله بحران نیز پیش برد.

 

جمهوری اسلامی پاکستان در چند روز گذشته شاهد اعتراضات گسترده به ویژه اعتراضات جنبش لبیک یا رسول(ص) در باطل کردن حکم اعدام و تبرئه «آسیه بی بی» زن مسیحی که متهم به توهین به پیامبر گرامی اسلام«ص» بود.

 

 این اعتراضات توسط  متهم ردیف اول یعنی فضای مجازی توانست کشوری مستقل و  آزاد با نظام اسلامی که خود اکنون درگیر مشکلات عدیده اقتصادی است را به مدت یک هفته  با مشکلات عظیمی روبه رو سازد.

 

پس از درخواست رسمی دولت پاکستان مسئولین توئیتر اکانت رسمی «خادم حسین رضوی» رئیس جنبش لبیک یا رسول الله«ص» را مسدود کردند.درخواست مسدودیت اکانت وی پس از آن ارائه شد که خادم حسین رضوی از طریق توئیتر اقدام به تحریک جوانان به آشوبگری و اعتراضات خیابانی کرد.

 

 

 

«فواد چوهدری» وزیر اطلاع رسانی پاکستان در این خصوص نیز گفت: مهم ترین مشکلی که پیش روی دولت پاکستان است فضای مجازی می باشد که اخبار دروغ بسیاری در آن به سرعت انتشار پیدا می‌کنند.

 

اما فضای مجازی تنها به همین مسئله در پاکستان محدود نمی شود و چیزی نزدیک به یک دهه است که گروهای تروریستی همچون تحریک طالبان پاکستان، سپاه صحابه و یا حتی گروهک حرکت انصار  ... از آن بهره جسته اند.

 

 

 

سایت ها، بلاگ ها،کانال های تلگرامی، فیس بوک و توئیتر هرکدام نقش زیادی را برای بهبود اهداف گروه های تروریستی و یا همین آشوب های  اخیر در پاکستان ایفا کرده اند.

 

 

 

نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در شکل دهی به افکار عمومی در پاکستان به ویژه نسل جوان باعث شده که آنها تا این حد مورد توجه این گروه ها قرار گیرد. در این شبکه ها، تاثیر بر افکار عمومی و بسیج آن ، به گونه ای است که به واسطه این رسانه ها، نوعی فضای عمومی شکل می گیرد و بسیاری افراد، بی آن که یکدیگر را ببینند و تبادل نظر کنند و در یک اعتراض و قرار بر تجمع؛ کشور را تا چند روز در بحران فرو می برند.

 

در کنار این ها نقش شبکه های اجتماعی در راهبرد نظامی تحریک طالبان پاکستان مثلا در زمینه ساخت بمب های ساده کنار جاده ای یا آموزش کوکتل مولوتوف و نحوه بند آوردن راه در بزرگراه به معترضین تحریک لبیک از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

 

با توجه به کنترل پایین مسئولان امر در پاکستان تا به امروز بر فضای سایبری، گروه های تروریستی از جمله تحریک طالبان، به خوبی از سایت های معروف همچون ورد پرس، یوتیوب، توییتر و فیس بوک سوءاستفاده کرده اند.

 

این در حالی است که  با وجودوارد ساختن ضربات کوبنده به این گروه ها در عملیات های بزرگ توسط ارتش پاکستان باز هم در برخی مواقع این گروهک ها موفق شده در برخی نبردها با ارتش در وزیرستان ، بدون جنگیدن و با راهبرد النصر بالرعب (پیروزی از طریق ترس) و از طریق ابزار رسانه و فضای مجازی، پیروز میدان شوند. به باور آنها، این امر مرهون راهبرد رسانه ای در پیش گرفته از سوی این گروه است که علیه مخالفان به کار برده می شود. آنها همچنین برای اهدافی همچون جمع آوری اعانه، ترویج عقاید افراطی و استخدام نیرو از این فضا استفاده می کنند؛ در مجموع می توان گفت، بزرگترین کامیابی تروریست های تحریک طالبان پاکستان در جولان  در مناطق شمال غربی پاکستان را باید در عملیات روانی و فریب دادن افکار عمومی از طریق رسانه و شبکه های اجتماعی دانست.

 

از مخرب بودن فضای مجازی در پاکستان همین مقدار بس است که این کشور را برای حدود یک هفته دچار آشوب روانی کرد و میلیاردها ها روپیه به اموال عمومی در شهرهای بزرگ چون لاهور و کراچی خسارت وارد کرد.

 

با توجه به نکته فوق اگر بخواهیم به اوج رهاشدگی فضای مجازی و استفاده مذهبی و سیاسی افرادی خاص همچون خادم حسین رضوی در توئیتر در جریان نفوذ از این فضا برای غرض های سیاسی اشاره کنیم، فقط کافیست سری به توئیت های اعتراضی او علیه دولت عمران خان در قبل از آشوب ها زد که تا چه حد توانسته بود احساسات مذهبی عوام را تحریک کند و آن ها را مهیای آمدن به کف خیابان کند.

 

در کنار این ها همکاری نکردن مسئولان شبکه های مجازی  برای ارائه اطلاعات به سران دولت‌ها، کمکی برای قدرتمند شدن هر چه بیشتر گروه‌های تروریستی محسوب خواهد شد.

 

سخن آخر اینکه عزم راسخ دولت پاکستان در برخورد با دنبال کنندگان صفحات فضای مجازی تروریست ها و پیگیری بستن صفحات آنان، یقینا باعث از بین بردن ایجاد حاشیه امن این گروه ها در جولان دادن در فضای مجازی خواهد شد.،

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی