11:05 1397/08/13

واکنش میراث فرهنگی به  مصوبه شورای شهر اصفهان: برای تعمیرات «باغ زرشک» باید از میراث فرهنگی مجوز بگیرند

 

 

 

به گزارش مفتاح، هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شد تا از سال 98 جلسات علنی شورا در محل عمارت باغ زرشک اصفهان برگزار شد.

عمارتی که قدمتی طولانی دارد و از جمله عمارت‌ها و باغ‌های معروفی است که به دستور شاه عباس صفوی در مسیر چهارباغ بنا گذاشته شد، یکی از بناهایی که ظل‌السلطان معروف، از حاکمان اصفهان در عهد قاجاریه قصد تخریب آن را داشت.

گذر زمان باغ زرشک اصفهان را تبدیل به کارخانه صنایع پشم کرد و تا مدت‌ها مردم بسیاری از این کارخانه ارتزاق می‌کردند، اما این عمارت‌ها بعدها تبدیل شد به دبیرخانه شورای اسلامی شهر اصفهان و حالا پس از مدت‌ها اعضای شورای شهر اصفهان در نظر دارند تا با انجام تعمیراتی، به آن کوچ کنند.

با توجه به قدمت بسیار زیاد عمارت، اعضای شورا شرط کرده‌اند که تنها پس از انجام اقدامات ایمنی در آن، حاضر به نقل مکان از محل فعلی شورا هستند، ایمن‌سازی که نصراصفهانی عقیده دارد حداقل 200 میلیون تومان خرج دارد.

اما مرتضی طهرانی معاون مالی شهردار اصفهان عقیده دیگری دارد و رقمی حدود 500 میلیون تومان را برای انجام اقدامات ایمنی پیش‌بینی کرده است، مبلغی که باید از جیب شهرداری برای انجام آن پرداخت شود.

این در حالی است که جلسات فعلی شورای شهر در ساختمان شهرداری مرکزی برگزار می‌شود و البته یک ساختمان دیگر نیز در خیابان بزرگمهر به نام شورای شهر اصفهان وجود دارد که این 3 گانه ممکن است باعث بروز مشکلات و دردسرهایی برای مردم و حتی خود اعضای شورای شهر شود.

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در واکنش به این تصمیم شورای شهر اظهار داشت: درست است که عمارت باغ زرشک متعلق به شهرداری اصفهان است اما از بناهای ثبت شده است و انجام هرگونه تعمیرات تنها با نظارت سازمان میراث فرهنگی ممکن است.

وی ادامه داد: هزینه‌های مرمت، بازسازی و تعمیرات برعهده شهرداری است اما مجوز آن باید از میراث فرهنگی اخذ شود، بخش چوبی آن مشکلی ندارد و الان در حال استفاده است.

هرچند که شورای شهر اصفهان معتقد است از آن جایی که حفظ عمارت باغ زرشک به عنوان یک اثر تاریخی برعهده شهرداری است و امری لازم و ضروری است اما باتوجه به هزینه‌های بالای تعمیرات و مرمت که احتمالا مبلغ مرمت را به بیش از 500 میلیون تومان می‌رساند و هم چنین معوقات بخش‌های مختلف شهرداری، به نظر می‌رسد حضور در این عمارت قدیمی می‌تواند در اولویت نخست شورای شهر نباشد.

منبع: فارس

 

مطالب پیشنهادی