به گزارش مفتاح، اسماعیل قادری، تولیدکننده نانوداروی گیاهی برای درمان تب برفکی می‌گوید این دارو می‌توانست در صنعت دامداری کشور تحول بزرگی ایجاد کند اما مسکوت ماند چون مسوولان نه حمایتی کردند و نه توجهی؛ فقط لوح تقدیر دادند؛ همین و بس!

بیماری تب برفکی یا همان طاعون صنعت دامداری یک نوع بیماری ویروسی خطرناک برای دام بوده که دهان و سم حیوان را درگیر می‌کند و بعد از انتشار ویروس در خون دام به تمام نقاط بدن دام رفته و بعد از مدتی دام بیچاره تلف می‌‌شود و دامدار برای حفظ دام‌های دیگر مجبور به معدوم کردم دام‌های بیمار می‌شود.

سال گذشته این بیماری در شهرهای مختلف ایران تلفات سنگینی برجا گذاشت و ضررهای زیادی را به صنعت دامداری کشور وارد کرد.

یکی از راه‌های پیشگیری واکسیناسیون دام است ولی اگر حیوان مبتلا شد باید اقدامات زیاد و سختی در پیش گرفته شود که دیگر دام‌ها مبتلا نشوند زیرا ویروس تب برفکی ناقل بوده و هر چیزی که با این دام در تماس باشد آلوده و ناقل است و اگر اقدامات کنترلی صورت نگیرد فاجعه‌ای بزرگ در جمعیت دامی رخ داده و خسارات سنگینی بر جای می‌گذارد.

براساس نقل از روابط عمومی دانشگاه بوعلی سینا، یکی از طرح‌های کاربردی بسیار مهم دانشگاه با عنوان تولید نانو داروی گیاهی برای درمان تب برفکی توسط اسماعیل قادری از همکاران دانشگاه به نتیجه نهایی رسید، سرپرست پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل در نامه‌ای به رئیس دانشگاه بوعلی سینا در این خصوص آورده است: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سایه همکاری و تعامل دانشگاه بوعلی سینا و پژوهشکده شمال کشور انستیتو پاستور ایران و به همت قادری با تلفیقی از گوهر گران‌بهای طب بوعلی سینا و فناوری جدید نانو، موفق به تهیه و تولید نانو داروی گیاهی برای درمان تب برفکی که یکی از زیان‌بارترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌های دام است، شده‌ایم، محسن آسوری افزوده است: ضمن اظهار امیدواری برای تدوام همکاری این دو نهاد علمی، از زحمات قادری تشکر کرده و از رئیس دانشگاه برای بازدید از پژوهشکده مذکور و برخی صنایع استان مازندران دعوت به عمل آورده است. یادآور می‌شود، این نانو دارو مورد تأیید اداره کل دامپزشکی مازندران نیز قرار گرفته است، این موفقیت علمی برای درمان قطعی و اولیه تب برفکی دستاورد بزرگی است که دوره درمان را در مقایسه با داروهای مشابه شیمیایی، کوتاه‌تر می‌کند و خطر مرگ دام‌ها را کاهش می‌دهد؛ همچنین این نانو داروی گیاهی در گاوداری بخش کیاسر شهرستان ساری آزمایش شده و مشاهده بهبودی در 37 رأس گاو مبتلا به تب برفکی در کمتر از 40 ساعت را در پی داشته است.در دو گله گوسفند در آمل نیز که چند رأس گوسفند مبتلا به این بیماری بودند، درمان مشابه حاصل شده است.»

با توجه به مقدمه بالا و خسارات ناشی از بروز این بیماری در میان دام‌های کشور اهمیت درمان این نوع بیماری برایمان محرز بوده و در این راستا می‌توان به یکی دیگر از دستاورد‌های محقق همدانی، اسماعیل قادری اشاره کرد.

قادری می‌گوید داروی درمان تب برفکی را در بین هزاران رأس دام سبک و سنگین در نقاط مختلف ایران امتحان کرده و در تمام موارد به نتایج مطلوب و بهبودی دام دست یافته است.

در همین راستا گفت‌وگویی با این محقق داشتیم که در زیر می‌خوانید..

شما در تحقیقات و آزمایشات خود موفق به تولید داروی تب برفکی شده‌اید در این خصوص توضیح بدهید:

قادری: تب برفکی طاعون صنعت دامداری بوده و سالانه دام‌های زیادی بر اثر ابتلا به آن از بین می‌روند و درمانی وجود ندارد که در میان داروهای ضد ویروسی که درست کردم موفق به تولید داروی تب برفکی شده و آن را روی دام‌های زیادی امتحان کردم حتی آن را به انستیتو پاستور فرستادم و مورد تأیید آنها قرار گرفت و لوح‌ تقدیرهای زیادی از ریاست وقت دانشگاه و استاندار گرفتم اما چه سود که هیچ حمایتی برای تولید انبوه این محصول نشد.

چرا تولید این دارو متوقف شده، مشکل کار کجاست؟

قادری: هنوز نمی‌دانم مشکل کار کجاست و جواب قانع‌کننده‌ای به من داده نمی‌شود. برایم جای بسی شگفتی است که مسوولان مربوطه می‌توانستند خود پیگیر باشند و این دارو را از جهات مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار دهند و بر روی دام‌های مبتلا امتحان کنند اگر خوب شدند که ادعای من درست است و اگر خوب نشد جلوی تولید این دارو را بگیرند.

به من گفته شد برای تولید این دارو باید استاندار‌ها رعایت شود که برای این استاندارسازی  باید 10 میلیارد هزینه کنم که از توان من خارج است، من حتی به حضرات گفتم که برای دفاع از تولید خودم به طور رایگان تب برفکی را در بخش‌هایی از کشور درمان کنم اما کسی توجهی نکرد.

بعد از تولید داروی من دارویی وارد داروخانه‌ها شد که مدعی درمان تب برفکی بود و دقیقا ترکیبات داروی من روی آن نوشته شده بود. من آن دارو را تهیه و به آزمایشگاه بردم و ترکیبات آن را بررسی و بسیار تعجب کردم که این دارو تنها آب خالص بود حال چطور و چگونه این آب خالص مجوز تولید گرفته بود و در داروخانه ها توزیع شده بود الله اعلم.

بعد از آن از معاونت دارویی سازمان دامپزشکی کشور پیگیر شدم که چرا جلوی داروی تقلبی گرفته نشد اما جلوی داروی من که مورد تأیید انستیتو پاستور بوده و دام‌های زیادی را درمان کرده بود گرفته شده است که جواب قانع‌کننده‌ای نشنیدم.

سخن شما با مسولان مربوطه برای داروی تب برفکی:

قادری: ما دچار شعارزدگی شده‌ایم. خوب در مورد اقتصاد مقاومتی، تولید داخل،‌ استقلال و خودکفایی صحبت می‌کنیم اما در مرحله عمل قدمی برنمی‌داریم. ما عادت کرده‌ایم که در جایگاهی که هستیم متوقف باشیم بدون هیچ حرکت و تکان بزرگی این پدیده ما را هر روز عقب‌تر می‌کشاند.

همین داروی تب برفکی می‌توانست در صنعت دامداری کشور و سازمان دامپزشکی ما تحول بزرگی ایجاد کند اما مسکوت ماند.

راحت‌ترین جواب به من در طول این سال‌ها نه گفتن و سنگ‌اندازی بود. چه فایده‌ای دارد بعد از مرگ من را به عنوان کاشف دارو معرفی کنند و یادبود بگیرند.؟؟ راستش با این وضعیت انگیزه از آدم گرفته می‌شود.

و سخن پایانی...

قادری: من در حال حاضر نیازمند حمایت و توجه برای تولید انبوه داروهای خود بدون مشکل هستم. این دارو می‌تواند از تلفات و هدررفت هزینه‌های هنگفت و متضرر شدن دامداران که سرمایه زندگیشان همان گاو و گوسفندشان است جلوگیری کند. آیا این تولید مصداق همان اقتصادی مقاومتی نیست که باید مورد حمایت قرار بگیرد؟ آیا تولیدات داخلی و توجه و بها دادن به آنها دغدغه رهبری نیست؟ حال مسوولان چنین شتابان به کجا می‌روند نمی‌دانم!!

در نتیجه می‌توان گفت وقتی مسوولان دغدغه‌مند باشند برای مردم و رفع مشکلات آنها با جان و دل قدم برمی‌دارند و در یک کار جهادی نیازهای مردم را رفع می‌کنند. رهبر معظم انقلاب سال‌هاست در تریبون‌ها و مناسبت‌های مختلف به حمایت از نخبگان و تولیدات داخلی فریاد می‌زنند اما گوش شنوایی نیست. حال گره این مشکلات باید به دست چه کسی و یا چه کسانی باز شود خدا می‌داند و بس، گویا دیگر شعر سعدی برای مردم این دوران مصداقی ندارد که بنی آدم اعضای یکدیگرند ...

مطالب پیشنهادی