به گزارش مفتاح، وزش طوفانی که از ابتدای هفته در سیستان آغاز شده، از صبح امروز با شدت بیشتری ادامه دارد که این شرایط جوی شعاع دید را به ۲۰۰ متر و کیفیت هوا را به ۱.۵ برابر حد بحران رسانده است.

وزش طوفانی که در هفته‌های اخیر در منطقه سیستان آغاز شده از صبح روز گذشته شدت گرفته و امروز به اوج خود رسیده به نحوی که مردم منطقه در شرایط بحرانی به سر می‌برند. در پی این شرایط کیفیت هوا و شعاع دید در منطقه سیستان بسیار کاهش یافته و تردد مردم در خارج از منازل بدون تجهیزاتی از جمله ماسک و عینک تقریباً غیرممکن شده است.

مسئولان به مشکلات مردم سیستان بی‌توجه هستند

رضا راشکی از شهروندان سیستانی اظهار داشت: اگر تنها بخش کوچکی از مشکلات زیست‌محیطی منطقه سیستان در یکی دیگر از استان‌های کشور رخ می‌داد، داد همه مردم و مسئولان در می‌آمد ولی متاسفانه در رابطه با سیستان چنین نیست.

وی ادامه داد: مسئولان اعلام کرده‌اند که شرایط هوا در منطقه بحرانی است که بی‌شک اگر این اتفاق در تهران و یا دیگر شهرهای بزرگ کشور رخ می‌داد تعداد زیادی "پویش مردمی" در حمایت از مردم و محکوم‌کردن سکوت مسئولان تشکیل می‌شد و تحولات زیادی رخ می‌داد.

ما از مسئولان سئوال داریم که تفاوت مردم سیستان تا مردم دیگر نقاط کشور در چیست؟ آیا باید از صبر و تحمل مردم سیستان سوءاستفاده شود؟ این صبر و تحمل نیز روزی به پایان می‌رسد و آن روز دیگر فرصت جرانی برای مسئولان باقی نمی‌ماند.

شعاع دید در سیستان به 200 متر رسید

علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طوفان و گرد و خاک که از صبح امروز در منطقه سیستان واقع در شمال استان شدت گرفته به نحوی که سرعت باد در این منطقه در ساعت 8:30 صبح امروز به 81 کیلومتر بر ساعت رسید که شعاع دید را در فرودگاه زابل به 500 متر رساند.

وی ادامه داد: همچنین در ادامه شدت گرفتن طوفان در سیستان، سرعت باد در ایستگاه هواشناسی فرودگاه زابل در ساعت 10:30 صبح امروز 74 کیلومتر بر ساعت و شعاع دید افقی 300 متر به ثبت رسید و در ایستگاه هواشناسی زهک سرعت باد 44 کیلومتر برساعت و شعاع دید 200 متر به ثبت رسیده است.

طوفان بار دیگر در هفته آتی میهمان سیستانی‌هاست

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: طوفان در دیگر شهرهای شمال استان نیز با شدت کمتر در حال وزش است به نحوی که صبح امروز دید افقی در شهر زاهدان 2000 متر و در شهر میرجاوه 3000 متر گزارش شده است.

ملاشاهی گفت: پیش‌بینی می‌شود بعد از ظهر از شدت طوفان کاسته شود و از بعد از ظهر فردا، پنجشنبه تا شنبه هفته آینده روند سرعت باد کاهشی باشد، اما مجدد از یکشنبه تا سه‌شنبه آینده این قصه پرغصه تکرار می‌شود.

5000 ماسک میان مردم سیستان توزیع شد

هوشنگ ناظری، فرماندار ویژه زابل اظهار داشت: با توجه به شدت گرفتن طوفان در منطقه سیستان که منجر به پراکنده شدن ریزگردها شده، کیفیت هوا و شعاع دید افقی کاهش منطقه پیدا کرده و در پی این شرایط روند توزیع ماسک میان مردم آغاز شده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 5000 ماسک میان مردم منطقه توزیع شده و این روند همچنان ادامه دارد؛ البته به افراد آسیب‌پذیر توصیه می‌کنیم تا زمان کاهش شدت طوفان از منازل خود خارج نشوند و در صورت خروج از منزل حتماً از ماسک استفاده کنند.

وارد شدن خسارت به تاسیسات منطقه سیستان

ناظری خاطرنشان کرد: کیفیت هوای سیستان در پی وزش طوفان‌های شدید به چند برابر حد بحران رسیده و در حال حاضر بسیاری از روستاهای منطقه در محاصره شن‌های روان هستند و در واقع مردم منطقه در شرایط دشواری به سر می‌برند.

فرماندار ویژه زابل با اشاره به اینکه طوفان‌های اخیر خسارات زیادی به تاسیسات زیرساختی منطقه سیستان وارد کرده، افزود: در حال حاضر همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با خدمت‌رسانی به مردم در شرایط اضطرار، در حالت آماده‌باش هستند.

کیفیت هوا 1.5 برابر حد بحران/ دستگاه‌های مختلف در آماده‌باش

رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در پی شدت گرفتن طوفان در منطقه سیستان از روز گذشته غلظت ذرات معلق در هوای منطقه به 1.5 برابر حد بحرانی رسیده و این شرایط همچنان تداوم دارد.

وی افزود: با توجه به کاهش دید در منطقه ضرورت دارد رانندگان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ضرورت با سرعت بسیار پایین و احتیاط کامل به رانندگی بپردازند.

اربابی تاکید کرد: در حال حاضر همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان از جمله مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های منطقه سیستان، هلال احمر و ادارات برق، آب و راه و شهرسازی جهت خدمت‌رسانی به مردم طوفان‌زده در آماده‌باش هستند.

مطالب پیشنهادی